Elbeszélnek egymás mellett a cégek és a fiatalok?
A munkaadók szerint a cég hírneve, a diákok szerint a versenyképes fizetés a legvonzóbb tényező az ideális munkahely kiválasztásakor. Míg a diákok a nyelvtudást képzelik a leghangsúlyosabb elvárásnak a munkaadók részéről, a cégek inkább a lelkes hozzáállást értékelik a jelentkezők kiválasztásakor.
Eltérések mutatkoznak a munkaadók és a hamarosan a munkaerőpiacra lépő fiatalok elvárásai és igényei között a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) legfrissebb felmérése szerint. Az egyetem az intézmény saját állásbörzéje, a Doors karrierfórum után 20 céget és több mint 250 aktív hallgatót vont be kérdőíves kutatásába, melynek során az első munkahellyel kapcsolatos várakozásokat, valamint az igények és elvárások különbségeit vizsgálták a két csoportban.
Mi kell a cégnek?
Míg a vállalatok saját bevallása szerint a lelkes hozzáállás a legfontosabb egy pályakezdő munkatárs felvételekor, a diákok úgy vélik, a kiválasztásnál a nyelvtudás a legmeghatározóbb tényező. A munkaadók mindössze 41%-a jelölte meg a felvételi döntés három legfontosabb tényezője között a konkrét szakterület ismeretét, amely a diákok közel 60%-a szerint viszont a cégek legfontosabb elvárásai között szerepel. A hallgatók a diákszervezeti múltat és az önkéntességet az eredmények alapján fontosabbnak tartják (15 és 25%), mint a munkaadók (6 és 12%). A kutatás szerint a munkaadók és a diákok is egyetértenek abban, hogy az egyetemi évek alatt szerzett szakmai tapasztalat komoly előnyt jelent a pályakezdők számára.
Az első állásinterjú
A hallgatók többsége (73%) szerint egy állásinterjún az első benyomás kialakításakor a legfontosabb a magabiztos fellépés. A diákok sokkal fontosabbnak tartják a megjelenést (60%) mint a munkaadók (30%), míg a cég és az adott iparág ismerete egyik fél szerint sem szerepel a legfontosabb tényezők között. A munkaadók szerint az első benyomás legfőbb szempontja a nyitott hozzáállás (82%), míg ez a diákok szerint kevésbé fontos a cégek számára (42%). A diákok csupán harmada tarja fontosnak a testbeszédet, a válaszadó cégek közel fele viszont komoly következtetéseket von le a gesztikulációból az első állásinterjún. A tájékozottság a cégek számára döntő tényező (70%), míg a diákok csupán 40 százaléka szerint fontosak az általános ismeretek az első állásinterjún.
Mi alapján választ a pályakezdő?
Arra a kérdésre, hogy a hallgatók mi alapján választanának ki egy adott céget, a versenyképes fizetés (80%), a rugalmas időbeosztás (50%), és a kreatív munkavégzés (40%) lett a három leggyakrabban megjelölt válasz. A cégek ezzel szemben úgy vélik, a pályakezdők számára a legfontosabb tényező a cég hírneve és elismertsége (82%), míg a versenyképes fizetés és a rugalmas időbeosztás holtversenyben (45%) a második helyen áll.
„Kutatásunk is bizonyítja, hogy a diákok hatalmas előnyre tehetnek szert azzal, ha már az egyetemi évek alatt a szakterületükhöz kapcsolódó szakmai tapasztalatot szereznek.” – mondta Major Szilvia, a METU KarrierCentrum igazgatója. „A METU évekkel ezelőtt felismerte, hogy a diákoknak lehetőséget kell adni a munkavégzésre már az egyetemi évek alatt. Ezért nagy lehetőséget látunk a duális képzésben, ahol a diákok biztosított szakmai háttérrel tanulhatnak és dolgozhatnak is egyszerre.”
A METU olyan egyedi programokkal is támogatja a hallgatók munkába állását, mint a Doors karriernap, amely az egyetem saját szervezésű állásbörzéje. A kutatás során a fórum kiállítóit és az egyetem hallgatóit arról is megkérdezték, hogy mi befolyásolja a diákokat a standok meglátogatásakor. A válaszadó cégek egyöntetűen úgy vélekednek, hogy elsősorban a stand kialakítása az, ami felkelti a diákok figyelmét egy állásbörzén. A diákok saját bevallásuk szerint azonban leginkább a cég nevének ismertsége miatt látogatnak el egy standhoz, annak kialakítása kevésbé fontos szempont.
Kapcsolódó cikkek
- ESET kutatás: alááshatják a kiberbiztonsági veszélyek a digitális gazdaság menetelését?
- Nem érte el a zsarolóvírus a hazai kkv-k ingerküszöbét
- A Fujitsu felméréséből kiderül, hogy a digitális átalakulás ösztönzi az üzleti növekedést
- A nagyvállalatok csupán 5 százaléka készült fel a digitális gazdaság informatikai követelményeire
- Megérzések és hiteles arcok alapján dönt jövőjéről a magyar Snapchat generáció
- Egy mítosz vége: hat általános tévhit az üzleti tintasugaras nyomtatással kapcsolatban
- Ár-érték arányban a Vodafone az első a Best Buy Award felmérésen
- Távközlés: főként az internet- és tévészolgáltatások ajánlatait hasonlítanák össze az ügyfelek
- Az Acronis felmérése szerint szakadék tátong a biztonsági kockázatok és a válaszadók felkészültsége között
- A digitalizáció útján
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Podcastok forradalma: Így lesz 2025-re Magyarországon is a marketing egyik leghatékonyabb eszköze a „tévés rádióműsor”
A márkák és mikrofonok találkozása évek óta az egyik legdinamikusabban fejlődő marketing terület. Iparági becslések szerint csak az Egyesült Államokban 135 millió ember hallgat havonta legalább egy podcastot, de az online műsortípus hazánkban is kétévente duplázza a népszerűségét. Most nagyjából 1,5 millió magyar, azaz a netezők 20 százaléka követ valamilyen podcastot rendszeresen. Közülük egyre többen nézik is azokat! Az AllSet Media január 21-én publikált „Magyarországi social media előrejelzés 2025” jelentésében a saját adataira alapozva úgy becsüli: idén akár 30-40 százalékkal is nőhet a videó alapú céges kommunikáció.
AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat
Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.
K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve
A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.
Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?
Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya.