Az energiavállalatoknak új vetélytársakkal kell szembenézniük

forrás: Prím Online, 2017. május 24. 10:17

Több kiemelt jelentőségű, az energetikai vállalatok működését alapvetően átalakító trend zajlik jelenleg a világban, amelyek már a közeljövőben jelentős kihívás elé állíthatják az energiaszektort. Ezen jelenségek közül négy fő trendre hívja fel a figyelmet a Deloitte szakértője: a villamosenergia termelés decentralizációjára, új piaci belépők megjelenésére, ügyféligények megváltozására, valamint a digitalizációra.

Az energiaforrások szélesebb körű elérhetőségének köszönhetően az energia egyre inkább tömegtermék jellegűvé kezd válni, ami a piacon jelenlévő, legnagyobb szereplők részéről mindenképpen új megközelítést igényel. A napelemek terjedése miatt pedig a villamosenergia-termelés decentralizálódik, egyúttal az energia-elosztók szerepe is megváltozik: nem csak a hálózati infrastruktúra üzemeltetői, de a harmadik fél eszközeinek (pl. különálló generátorok, energiatárolók) hálózati integrátorai is lesznek. 

 

„A napelemekkel való termelés, valamint az akkumulátorok és az egyéb energiatároló kapacitások költségeinek csökkenésével megfizethetővé válik a fogyasztók hálózattól független, autonóm energiatermelése. Az aktívabb, önállóbb fogyasztók így a közeljövőben vagy önfenntartókká válhatnak, vagy mikrohálózatokon keresztül, lokálisan egyenlíthetik ki a keresletet és kínálatot. Ez pedig jelentősen átalakítja a hagyományos, hálózatokat működtető vállalatok szerepét, és az infrastrukturális beruházásokkal kapcsolatban is fontos kérdéseket vet fel” – emelte ki Mező Csaba, a Deloitte Zrt. energiaszektorának vezetője.

 

A következő trendként a Deloitte szakértője az iparágak közti konvergencia egyre növekvő jelentőségét említi: a hagyományos energiaipari vállalatok versenytársai egyre inkább más iparágakból, így például elsősorban az autógyártásból kerülhetnek ki. A piaci verseny elsődleges színterét pedig – az okosotthonok és az energia hubok 2021-ig prognosztizált, jelentős előretörésével – a fogyasztók otthonai jelentik majd. Az új piaci belépők a minél nagyobb és minél gyorsabban elért piaci penetráció miatt a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatásokra és innovatívabb termékekre fókuszálnak: az autógyártók helyhez kötött tárolási ajánlatokkal lépnek piacra, egyúttal keresztfinanszírozzák az elektromos autó üzletágakat. A telekommunikációs, illetve technológiai háttérrel érkező cégek pedig az ügyfélinformációk begyűjtésével és elemzésével tudnak versenyelőnyt szerezni. 

 

Az ügyfelek tudatosságának növekedésével párhuzamosan természetesen az ügyféligények is nagy változáson mennek keresztül: egyre komplexebbekké válnak, vagyis a termékek és szolgáltatások az igények mind szélesebb körét kell, hogy kielégítsék. Egyértelmű összefüggés látható a növekvő individualizmus/fogyasztói tudatosság és a GDP-növekedés között, az individualitás a magyar fogyasztók körében ráadásul különösen magas. Az ügyfelek az energiapiaci márka- és termékválasztásaikon keresztül is megkülönböztetik magukat, mindez az Y generáció képviselőire hatványozottan igaz, akiknél az „én” fókusz még erősebben van jelen.

 

„A piaci verseny paradigmaváltásához járul hozzá a közműszolgáltatók terén elsősorban az okoseszközök által hajtott digitalizáció erősödése is, amely alapjaiban, egyrészt a belső folyamatok, másrészt az ügyfelekkel történő kapcsolattartás terén formálja át a közműszolgáltatók működését. Erre építve a szolgáltatók újszerű, a megszokottnál rugalmasabb értékajánlatokkal célozzák meg a felhasználókat, akik a megváltozott ügyféligényekkel összhangban el is várják szolgáltatójuktól a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatásokat és a magasabb ügyfélélményt” – tette hozzá Mező Csaba.

 

A megváltozott ügyféligényekkel és a digitalizációval kapcsolatos trendek közös halmazában például a változó árszabást, a rugalmasabb fizetési lehetőségeket és ügyfélszolgálatot, az egyszerűbb szolgáltatóváltást, és a hűségidő nélküli szerződéseket, valamint a megújuló energiaforrásokat érintő, ösztönző konstrukciókat találhatjuk. Az internetre kapcsolódó eszközök (IoT) kulcsfontosságúak lehetnek az új termékek és szolgáltatások kialakításában.

 

Ezeken kívül a digitalizáció a működési modelleket (adatelemzés, a kulcsügyfelek lojalitásának post-sales megoldásokkal történő erősítése) és az ügyfélkapcsolatokat fogja alapjaiban átalakítani (ajánlatok pontos differenciálása a digitális csatornákon kínált tartalmak alakításával, működési költségek csökkentése a B2C szegmensben és egyes B2B folyamatokban az önkiszolgálás promotálásával). A szektor a szakértő szerint egy olyan irányba fog elindulni a közlejövőben, mint amilyen irányba a pénzügyi szektor tart pl. az okosalkalmazások növekvő számú alkalmazásával. 

 

“Az egyik legérdekesebb jelenség az úgynevezett blockchain technológia megjelenése az energetikában, mely egyre nagyobb ütemben hódít teret, például Németországban már az E.On és az RWE is fejlesztett ilyen alkalmazásokat” – mondta Mező Csaba. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jövőálló munkahelyek, valós tudás – Ezt hozta a Business Fest 2025

A diploma helyett a valódi készségek, a kiaknázatlan munkaerő-tartalékok mozgósítása és a mentorprogramok bevezetése jelenthetik a választ a magyar munkaerőpiac aktuális problémáira – ez volt a Business Fest 2025 egyik legfontosabb üzenete. A közel 7000 résztvevőt vonzó rendezvényen a WHC Csoport szakértői döntéshozókkal és gazdasági szereplőkkel közösen mutattak be gyakorlati megoldásokat a munkahelyek jövőjének építéséhez. A 35 éves jubileumát ünneplő HR-szolgáltató ezen az eseményen jelentette be teljes körű márkamegújulását is.

2025. június 13. 19:54

Generatív mesterséges intelligencia a K&H Banknál: túl a technológián

A K&H Bank számára a generatív mesterséges intelligencia (genAI) nem csupán egy új technológiai eszköz, hanem az ügyfélkiszolgálás személyre szabottabbá és hatékonyabbá tételének kulcsa. Az elmúlt év során a bank számos területen sikeresen alkalmazta a technológiát – a belső működéstől kezdve, a hitelezési folyamatokon át, egészen Kate-ig, a digitális asszisztensig. A tanulási folyamat része, hogy a kevésbé eredményes esetekből is következtetéseket vonnak le. A cél egy olyan ügyfélélmény megteremtése, amely túlmutat a hagyományos bankoláson, és konkrét élethelyzetekre kínál testreszabott megoldásokat.

2025. június 13. 18:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új szakértő irányítja a Yettel digitális fejlesztéseit

2025. június 12. 16:42

Diákötletek, amelyek jobbá tehetik a világot

2025. június 7. 13:55

Ők formálják a jövőt – díjazták a legtehetségesebb középiskolás innovátorokat

2025. június 1. 14:25

AI Summit Budapest 2025: Nobel-díjas kutató nyitja meg a konferenciát

2025. május 27. 16:35