GDPR: (meg)felel(tet)ésre felkészülni!
2018. május 25-én életbe lép a GDPR, és a vállalatok láthatóan még mindig számos területen küzdenek az előírások értelmezésével, illetve a megfelelő feltételek biztosításával. A NetIQ szakértői most azt mutatják be, hogy a személyazonosság- és hozzáférés-kezelési eszközök hogyan segíthetik a cégeket az adatvédelmi rendelet előírásainak betartásában.
Bő fél év múlva életbe lép az új európai adatvédelmi rendelet, a GDPR. Sokan foglalkoznak a témával, a vállalatok nagy része azonban még nem tette meg a szükséges lépéseket. A Gartner jóslatai szerint a cégek fele még 2018 végére sem fogja teljes mértékben teljesíteni a követelményeket. Az IDC felmérése pedig arra mutatott rá, hogy az európai vállalatok 78 százaléka számára nem teljesen tiszták az elvárások.
Szigorúan ellenőrzött adatok
Az előírások valóban összetettek, a lényeg azonban végső soron az, hogy a szervezeteknek jobban kell védeniük az általuk kezelt személyes adatokat. Nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a veszélyek felmérésére, az esetleges adatszivárgások megelőzésére és feltárására, valamint az adatvédelmi előírások továbbfejlesztésére.
Ügyelniük kell arra, hogy a személyes adatok kezelése során nagyobb felelősség és elszámoltathatóság terheli őket, ezért proaktívan kell fejleszteniük a kapcsolódó rendszereket és folyamatokat. Többek között az átláthatósággal és az adatok törlésével kapcsolatban is szigorúbbak a feltételek, továbbá az adatokat érintő biztonsági incidensekről is rendkívül szűk, 72 órás határidőn belül kötelező értesíteni a hatóságokat, illetve az érintetteket. Ha mulasztás történik, nagyon súlyos esetekben a bírság elérheti akár a 20 millió eurót vagy a vállalat éves forgalmának 4 százalékát is.
Hol vannak a buktatók?
A NetIQ szakértői összeállítottak egy értékelési folyamatot, amelynek segítségével a vállalatok megvizsgálhatják, mely folyamataikat szükséges fejleszteniük ahhoz, hogy teljesíteni tudják a követelményeket. A felmérés a megfelelő kérdésekkel segít elemezni a legfontosabb területeket.
Kitér többek között arra, hogy a vállalat meg tudja-e mondani pontos bizonyossággal, ki fér hozzá az általa kezelt személyes adatokhoz, illetve, hogy ezek a hozzáférések és jogosultságok naprakészek-e. A teszt emellett segít feltérképezni, hogy pontosan milyen, a szabályozás alá eső adatokat kezel a szervezet, hol tárolja őket, és milyen egyéb eszközök védik azokat a jelszavas védelmen és a felhasználói jogosultságokon kívül.
Hogyan lássunk hozzá?
A gyenge pontok feltérképezése után már könnyebben összeállítható a megfelelő stratégia az előírások teljesítéséhez. A NetIQ szakértői szerint a személyazonosságok és hozzáférések (IAM) kezelése ebben kulcsfontosságú szerepet játszik, hiszen ha ezeket hatékonyan menedzselik, az megkönnyíti az adatvédelmi rendeletben foglaltak teljesítését, illetve annak igazolását is.
A személyazonosságok kezelésén alapuló védelmi stratégia három fő pontra fókuszál. Első lépésként az Identity Governance eszközök segítségévél a vállalatok egy olyan személyazonosság-felügyeleti rendszert építhetnek ki, amellyel tökéletesen átlátják, pontosan ki mihez férhet hozzá a vállalaton belül, és ezeket a jogosultságokat mindig naprakészen is tarthatják. Így nem fordulhat elő például olyan eset, hogy egy elbocsátott alkalmazott távozása után is meg tudja nyitni a cégnél használt fájljait és adatforrásait.
A második terület a hozzáférések szabályozásának megerősítése. A megfelelő IAM eszközök abban is segíthetnek, hogy a vállalatok biztonságosabbá tegyék a hozzáféréseket, például erősebb hitelesítési folyamatokkal. Ezzel csökkenthető annak a veszélye, hogy a kiberbűnözők visszaéljenek ellopott jogosultságokkal.
Utolsóként, de nem utolsó sorban érdemes gondoskodni a felhasználói tevékenységek monitorozásáról is, különösen a kiemelt fiókok esetében. A vállalatok így megelőzhetik, hogy rendszergazdai jogosultságokkal éljenek vissza akár rosszindulatú alkalmazottak, akár szemfüles internetes csalók.
Kapcsolódó cikkek
- A Fujitsu integrált adatbiztonsági célgépet vezet be
- Óriási biznisz az egészségügyi személyes adatok kereskedelme a feketepiacon
- Valós veszély-e a 6 milliárdos büntetés egy magyar adatkezelőnek?
- Az álláskeresők Facebookjainak ellenőrzése adatkezelést valósít meg
- Munkahelyi adatkezelés az EU új adatvédelmi rendelete és az új technológiák fényében
- Akár ön is felelhet cége bezárásáért, ha jön a GDPR
- Mondd, mennyit ér a biztonság?
- A felhő jogi környezete
- Megállj a Wi-Fi hekkereknek!
- ESET tippek: 5 dolog, amit a titkosításról tudni kell
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Összefog a régiós IT ökoszisztéma
November 8-án az év legizgalmasabb nemzetközi IT programját szervezik meg Budapesten. A ME.ET. CEE egy egész napos ingyenes networking esemény és unconference több, mint 15 partner szervezésében. A helyszín Puzl CowOrKing, az IT szektor igényeire szabott flexibilis irodatér és közösségvezérelt hub. A szervezők közt van többek között a Startup Hungary, a Credo Ventures, a Launchub, az Óbudai Egyetem, az Interactive Venture és a Viber is. Céljuk összekapcsolni az IT- és startup szereplőket a Közép-Kelet-Európai régióban.
Szintet léphet a CO2-kibocsátás csökkentése a Schneider Electric új megoldásával
Új szintre emelhetik a vállalatok a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében tett erőfeszítéseiket a Schneider Electric új megoldása, a Zeigo Activate Lite segítségével. A szoftver lehetőséget teremt a felhasználók számára a dekarbonizációs célok pontos meghatározására, a kibocsátásuk kiszámítására, valamint arra, hogy kapcsolatba léphessenek olyan szolgáltatókkal, amelyek támogathatják őket mind a megújuló energia használatával, mind a hatékonysággal kapcsolatos céljaik megvalósításában.
Kezdődik az év végi roham a mérlegképes könyvelők számára
A Kulcs-Soft által működtetett Kulcs-Akadémia három éve biztosítja a kreditpontos képzés lehetőségét, a digitalizáció jegyében online és személyes formában is.