Egyénre szabottabb repülési élmény és megnövelt utaskényelem

forrás: Prím Online, 2018. január 17. 11:02

A repülés jövője most kezdődik: a „Telekom Fashion Fusion & Lufthansa FlyingLab” technológiai és divatverseny döntősei több hónapon keresztül a Fab Lab Berlin laboratóriumaiban dolgoztak a jövő repülési élményét megalapozó intelligens megoldások fejlesztésén. 

A munkájuk eredményét megtestesítő három prototípust egy Lufthansa Airbus A380 repülőgép fedélzetén tesztelték a Frankfurt-Houston járaton. A fiatal fejlesztői csapatok új repülőgép-ülésekkel, fedélzeti szórakoztatással, valamint a kabinszemélyzet és az utasok közötti kommunikációval kapcsolatos ötleteiket próbálták ki a gyakorlatban. Az LH440 számú járaton zajló esemény, a Lufthansa FlyingLab keretében a Lufthansa utasai kipróbálhatták az innovatív termékeket, szolgáltatásokat, és prezentációk sorozatán keresztül ismerkedhettek az intelligens divatcikkekkel – 10 ezer méter magasságban.

 

„A technológia és a divat a Lufthansa DNS-ébe van kódolva. Hatvan éve foglalkozunk funkcionális ruházat tervezésével. Az ezzel járó kihívás hozzájárul ötlettárunk kibővítéséhez és lendületet ad fejlődésünknek. Lehetővé teszi, hogy kitaláljuk, mit igényelnek utasaink valójában a fedélzeten, és még közelebb hozza a jövő repülési élményét” – mutatott rá Kai Duve, a Deutsche Lufthansa AG frankfurti kabinszemélyzetért felelős vezetője, a zsűri tagja.

 

A csapatok bemutatása

feel.flight: nagyobb kényelem a nagy távolságú járatokon

A feel.flight csapat komplett termékrendszerrel kívánja emelni a nagy távolságú járatok kommunikációs és kényelmi színvonalát. Az utasok és az utaskísérők közötti kommunikáció központi eleme egy chatbot, amely a legtöbb népszerű üzenetküldő alkalmazáson (pl. WhatsApp és Facebook  Messenger) keresztül elérhető. A chatbot képes kategorizálni és prioritás szerint rangsorolni az utasok igényeit, majd összehangolni egymással a szükséges utaskiszolgálási tevékenységeket. Bizonyos esetekben – pl. étel-ital rendelése, repüléstől való félelem stb. – az utaskísérő is közbelép. A személyzet formaruhájának kézelőjében mikrokontrollerekkel összekapcsolt, miniatűr kijelzők vannak elhelyezve. Az utasok kényelmét nyakpárnát tartalmazó, köpenyként viselhető, és az utas egyéni igényei szerint állítható takaró fokozza. Igény esetén a nyakpárna diszkrét rezgéssel – utaskísérői beavatkozás nélkül – ébreszti az utast.

 

 

 

Smart Chair csapat: a jövő utasülése

A Smart Chair projekt tárgya inkább koncepciótanulmány, mint funkcionális prototípus. A projekt a légi utasok személyes terét állítja a középpontba. Célja, hogy teljes körűen testre szabott repülési élményt nyújtson az intelligens ülések minden használója számára – a szórakoztató programtól az utazási kényelméig, minden területen. A Smart Chair csapat új egyenruhát is tervezett a kabinszemélyzet részére. A prototípus elkészítéséhez hőszabályozott, lélegző, antibakteriális és antiallergén textilanyagokat használtak. Az új viselet maradéktalanul megfelel az utaskísérők ruházatával szemben támasztott szigorú elvárásoknak.

 

 

 

Lyra csapat: intelligens szemüveg a még gondosabb utaskiszolgáláshoz

A Lyra csapat „LYRA Connect" webalkalmazása az utasok és a kabinszemélyzet közötti kommunikációt és ezen keresztül a fedélzeten nyújtott személyes kiszolgálást kívánja továbbfejleszteni. Az utaskísérők számára a LYRA Connect segít optimalizálni az útvonalat és az utaskiszolgálási tevékenységeket. Az utasok saját mobileszközeikről, egyszerűen küldhetnek kéréseket a személyzetnek. Például italt rendelhetnek, vagy megkérdezhetik, sikerül-e elérniük a csatlakozást. A legközelebbi szabad utaskísérő az intelligens szemüvegnek köszönhetően közvetlenül a látóterében érzékeli a kérést, és azonnal tudja, kitől érkezett. Az utaskísérők emellett további információkat is lehívhatnak az utasokról az alkalmazás segítségével. Ehhez az egyes ülések előtt a padlóba telepített érzékelő mezőre kell állniuk. A LYRA ekkor diszkréten megjeleníti a kapcsolódó adatokat az utaskísérő intelligens szemüvegén, aki így megtudhatja például, hogy az utas milyen nyelven beszél, és van-e valamilyen különleges étrendi igénye.

 

 

 

A csapatok modern informatikai és gyártási technológiákat alkalmaztak a prototípusok kifejlesztéséhez, köztük 3D nyomtatást, lézervágást, digitálisan támogatott Jacquard-szöveteket, mesterséges intelligenciát. A projekt során digitalizációs és légi közlekedési szakértők, valamint különféle partnercégek segítségét is igénybe vették. A Zeiss Smart Optics például adatátvitelt támogató szemüvegét bocsátotta rendelkezésre a teszteléshez.

 

A verseny a teljes iparág figyelmét felkeltette

A Fashion Fusion kezdeményezője, a Deutsche Telekom úgy értékeli, hogy a Lufthansával közösen szervezett idei verseny sikeresen felkeltette az iparág figyelmét.

 

„A Fashion Fusion verseny megmutatja, hogyan képes a digitális technika megváltoztatni az utazás élményét és fokozni az utasok kényelmét a repülőgép fedélzetén. Támogatóként működtünk közre a projektben, hiszen az intelligens kütyük, az intelligens divatcikkek és a hordható eszközök számára egyaránt biztosítani kell a csatlakozást. Jövőbeni gigabites hálózatunkkal és élvonalbeli hálózati technológiáinkkal hozzájárulunk az intelligens utazási élmény megteremtéséhez” – hangsúlyozta Antje Hundhausen, a Deutsche Telekom 3D márkaélményért felelős alelnöke.

 

A döntősökkel folytatott együttműködés kibővítése

A Lufthansa FlyingLab után a prototípusokat nemzetközi közönségnek mutatják be Las Vegasban, a CES egyik kísérő rendezvényén. A verseny szervezői további közös munkát is terveznek a csapatokkal. A Lufthansa arra készül, hogy a következő FlyingLab alkalmával nagyobb számban teszteli majd a feel.flight takarókat. A Deutsche Telekom pedig több csapatot is felkért, hogy adjanak elő a berlini Mobile World Congress és #FASHIONTECH konferencián. A Deutsche Telekom tárgyalásokat folytat a Lyra csapattal a webalkalmazás továbbfejlesztéséről. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat

Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.

2025. január 25. 13:51

K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve

A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.

2025. január 25. 12:06

Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?

Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya. 

2025. január 25. 10:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Rekordárbevételt ért el az LG 2024-ben

2025. január 23. 19:26

9 év után új elnök az IAB Hungary élén

2025. január 16. 18:01

A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot

2025. január 14. 18:15

A Continental új technológiája látványos módon jelenít meg tartalmakat a járművek oldalablakain

2025. január 9. 12:54