A nagy robot - kobot összecsapás
A mai világ társadalmának egyik legnagyobb félelme az, hogy a robotok elveszik az emberek elől a munkát. Az ismeretlentől való félelmet, és magának a változásnak a tényét egyes gyártóknak és alkalmazottaknak elsőre valóban nehéz lehet elfogadni. Azonban a robotok új generációja, az ún. együttműködő robotok (kobotok) eloszlatják ezeket a félelmeket. Nézzük meg, mi is a különbség a kobotok és a robotok között, beszéljenek a tények helyettünk!
A nagy autógyártó vállalatok által használt robotikai megoldások nagyban különböznek az egyéb feladatok automatizálására használt, más gyárakban alkalmazott robotokétól. Nem jellemző azonban, hogy az üzletvezető vagy a beszerzését felelős személyzet pontosan tisztában lenne azzal, hogy mit is jelent a kettő közti különbség, eltekintve a kinézetüktől. Jelentős eltérés van a gépek kapacitási, biztonsági és programozási jellemzői között, amelyeket ismernie és értenie kell annak, aki a gyártási folyamatainak automatizálásában gondolkodik. A legegyszerűbb módja annak, hogy átlássuk, mi a különbség a kobotok és az ipari robotok között az, ha megértjük, hogy a kobotokat arra tervezték, hogy az emberi munkatársakkal együtt dolgozzanak, amíg az ipari robotokat arra, hogy az emberek helyett dolgozzanak.
Dizájn: könnyebb, kisebb, sokoldalúbb
A legszembetűnőbb különbség a méret, és a hely, amit egy egység elfoglal. Amíg a hagyományos robotok nagyméretűek és rengeteg helyet foglalnak el, a kobot kompakt, és kis helyen is elfér. A hagyományos ipari robotok többnyire nehezek is (súlyúk 50 kg-nál kezdődik), és csak rögzítve működnek: miután beszerelték őket, sem újraprogramozni, sem egy másik feladathoz áthelyezni nem egyszerű őket. Ezzel szemben a kobotok könnyűsúlyúak (kevesebb, mint 29 kg-ot nyomnak), 40%-al könnyebbek és kisebbek (!), mint a hagyományos robotok. A piacvezető Universal Robots UR5 robotja például mindössze 18,4 kg-ot nyom, lábnyoma pedig csak 149 mm. Könnyedén áthelyezhetőek és új feladat adható nekik: egy gyári munkás könnyedén újraprogramozhatja a kobotot, egyszerűen a robotkar a kívánt felületen való mozgatásával.
Biztonság: ember és robot, kéz a kézben
A kobotok egyik nagy előnye, hogy beépített biztonsági funkciókkal rendelkeznek, így nincs szükség semmiféle védőkerítésre. Az együttműködő robotok leállnak, amikor akadályt észlelnek, ami lehet például egy emberi kar is. A hagyományos robotok ilyet nem tudnak, vigyázzon, aki a közelükbe megy!
Használat: egyszerű, mint az egyszeregy
A robotok telepítési ideje mindössze töredéke annak, amit egy hagyományos robot igényelne, melyek esetében noha az elsőt kevesebb, mint egy nap alatt hozzá lehet adni a gyártási folyamathoz, egy másodikat már sokkal nehezebb integrálni, ami gyakran költségesebb, mint maga a robot.
Nem csalás, nem ámítás: bárki meg tudja tanulni, hogy kell kobotot programozni, még egy tíz éves gyermek is képes rá. Ugyanilyen egyszerű áthelyezni a robotot, különféle high-mix low-volume feladatok ellátására is képes. A kobot egy tényleges technológiai áttörésnek számít, hiszen a hagyományos robotokat csak egy konkrét feladattal lehet megbízni, és azt is csak programozó szakemberek segítségével.
A kobotok egy szebb jövőt teremtenek
„Ahogyan a kobotok átveszik a monoton, unalmas, valamint a veszélyes munkákat, az alkalmazottak olyan feladatokra koncentrálhatnak, amik több kreativitást és komplexitást igényelnek, így több értéket tudnak teremteni a vállalatok számára. Hiszünk abban, hogy a kobotok segítségével meg lehet majd felelni a korábban nem teljesíthető követelményeknek is.” – mondta Slavoj Musilek, az Universal Robots Közép- és Kelet-európai régiójának igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- 5 jele annak, hogy robottal beszélgetünk
- Bevételük negyedét veszíthetik el azok a cégek, melyeknek nincs digitális ügyfélszolgálata
- Költséghatékony belső szállítmányozás
- Újgenerációs mobil robotok: rohamosan fejlődik az intralogisztika
- Az ABB és a Kawasaki együttműködik a kollaboratív robotokra épülő automatizálás területén
- Az ABB bemutatja a YuMi robotcsalád legújabb tagját
- Hagyjuk a csomagolást (is) a kobotokra!
- A jövő munkahelye: Robotként vagy velük együtt fogunk dolgozni?
- Az együttműködő robotok gyorsítják a robotika elterjedését
- Portrét is rajzol a legmodernebb robot
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megjön-e időben a karácsonyi ajándék?
A logisztikai cégek és az őket támogató ügyfélszolgálatok az év legsűrűbb napjaira készülnek. A következő hónapokban az év elejéhez képest többszörösére ugrik a megrendelések és ezzel együtt az ügyfélmegkeresések száma is. Hogyan lehet minderre felkészülni és hogyan segíthet az élsport példája abban, hogy egyetlen ügyfél se maradjon elégedetlen? Erről szól a Konecta nyilvános üzleti reggelije.
Valóban csak az elektromos autókon múlna a fenntartható közlekedés?
Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a folyamatosan emelkedő bérleti díjak azonban továbbra is kihívást jelentenek a cégeknek. Ennek ellenére a vállalatok is nyitnak az adott esetben drágább elektromos autók felé, de a céges flotta összeállítását még mindig a státusz és a pozíció határozza meg a valós használati igények helyett.
Kiderült, hol helyezkednének el leginkább az egyetemi hallgatók
A mérnöki és technológiai iparágban helyezkedne el legszívesebben az egyetemi hallgatók többsége a diploma megszerzése után, derült ki az 56. Műegyetemi Állásbörze szervezői által készített kutatásból. A válaszadók háromnegyede főként nemzetközi cégeknél dolgozna, de a kitöltők közel fele a magánszektort is megjelölte ebben a kérdéskörben. A felmérésből az is kirajzolódott, hogy melyek a legnépszerűbb cégek a jövő munkavállalói számára.