NMHH: tanácsok előfizetőknek az analóg kábeltévézés megszűnése esetén
Érdemes tudatos és megfontolt döntést hozniuk a digitális kábeltévé-ajánlatokat kapó előfizetőknek, különösen, ha addig analóg módon tévéztek – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Mérlegelendő szempont lehet a kínált új ár, a kínált csatornák száma, köre, a háztartásban használt tévékészülékek számától függő költségek és a kapcsolódó, meglévő csomagkedvezmények esetleges csökkenése is. Tanácsos tájékozódni más szolgáltatók elérhető ajánlatairól, és jó tudni, hogy az előfizető akár hűségidő esetén is kérheti a szerződés kötbérmentes megszüntetését.
A hatóság annak apropóján hívja fel a lakosság figyelmét a megfontolt fogyasztói döntéshozatalra, hogy a Magyar Telekom április 1-jétől 145 településen 14 ezer háztartást érintően megszünteti az analóg kábeltévézés lehetőségét és több digitális tévécsomag-szolgáltatást is kivezet. A szolgáltató a kapcsolódó szerződéseket március végi hatállyal felmondta, az előfizetőknek pedig más, digitális kábeltévécsomagot, illetve ún. IPTV-szolgáltatást kínál fel (az Internet Protocol Television egy olyan speciális digitális televíziós szabvány, amely lehetővé teszi több új csatorna vétele mellett további kényelmi funkciók – pl. elektronikus műsorújság, felvételopció, a hang és a felirat nyelvének választhatósága, gyerekzár, videotéka stb. – igénybevételét). Az előfizetők előtt három fő lehetőség áll, ha továbbra is tévéznének: maradnak az eddigi szolgáltatónál és az ajánlatok közül választva vagy digitális tévézésre, vagy IPTV-zésre váltanak, illetve dönthetnek úgy is, hogy inkább átszerződnek egy versenytárs szolgáltatóhoz, ha van ilyen a lakóhelyükön. A piaci trendeket jelzi, hogy a kábelszolgáltatókon keresztül televíziószolgáltatásra szerződött fogyasztók háromnegyede már digitális kábeltévé- vagy IPTV-előfizetést használ.
Általános hatósági tanácsok az előfizetőknek
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kiemelt figyelemmel kíséri a televíziószolgáltatók eljárásának jogszerűségét a digitális átállás során, így a Magyar Telekom tavaszi tevékenységét is. Váltás előtt egyrészt javasolt alaposan megismerni a felajánlott új konstrukciókat, összevetve a feltételeket a szolgáltatói általános szerződési feltételekkel (ÁSZF). Másrészt az előfizetőknek érdemes tájékozódniuk arról, van-e jelen más olyan szolgáltató az adott lakóhelyen, amelyik az igényeiknek esetleg jobban megfelel (ha nincs, akkor viszont akár szolgáltatás nélkül is maradhat a fogyasztó). Ha az előfizetők a felmondáskor vagy új szerződés megkötésekor esetleg jogsértést tapasztalnak a szolgáltató magatartásában, az NMHH-hoz fordulhatnak.
Noha a digitális átállás számos előnnyel jár, érhetik hátrányok is az előfizetőket: például elképzelhető, hogy ugyanazért az előfizetési díjért az átállás után kevesebb csatornából válogathatnak, mint korábbi csomagjaikban; vagy ugyanannyi csatornáért többet kell majd fizetniük, ha több készüléken szeretnének tévézni, akkor a digitális vételhez több médiakonverterre (set-top-boxra) lesz szükségük, melyek közül a szolgáltatók csak az elsőt szokták díjmentesen biztosítani.
Akár több médiakonverterre is szükség lehet egy háztartásban
Ha az előfizetőnek modern – digitális kábeltévé-szolgáltatásra képes, ún. DVB-C tuneres – televíziókészüléke van, akkor nincs szükség a médiakonverterre a digitális csomagokhoz; egyszerűen csak be kell hangolni az új digitális csatornákat. Minden esetben külön technikai berendezés vagy berendezések kellenek viszont az IPTV-szolgáltatáshoz – a „sima”, digitális csomagokhoz használt set-top-boxok nem feltétlenül jók erre –, de mind a hagyományos, mind a modern tévékészülékek alkalmassá tehetők annak vételére.
Hagyományos képcsöves készülékhez kell a médiakonverter – analóg-digitális jelátalakító –, ha digitális előfizetést választ az előfizető. Ezt a szolgáltató biztosítja és el is végzi a szükséges szerelést, de bizonyos technológiák – pl. vezeték nélküli kapcsolat – esetében ezért az előfizetőtől díjat kér. Ráadásul, ha az előfizető több tévékészüléket használ és szeretne is a jövőben használni egyszerre, akkor minden hagyományos készülékhez – és IPTV-szolgáltatás választása esetén az IPTV-adás vételéhez modern televíziókészülékek esetében is – külön-külön médiakonverter kell, melyekből a Telekom jelenleg csak egyet ad át ingyen. További konverterekhez külön bérleti díjat kér, és a felvételopció használatáért is külön kell még fizetni.
Ha az előfizető úgy dönt, hogy kábeltévés előfizetés helyett ezentúl közvetlen földfelszíni vétellel kíván televíziózni, akkor is szüksége lesz médiakonverterre, mert Magyarország az uniós előírásoknak megfelelően 2013-ban átállt a digitális földfelszíni televíziózásra.
Mérlegelendő szempontok azoknak, akik a jelenlegi szolgáltatójuk ajánlatát fogadják el
Ha a digitális csomagok közül a kódolatlan digitális kábel díjcsomagot választja az előfizető, akkor – a Telekom honlapján található tájékoztató alapján – a szolgáltatás havi díja és csatornakínálata változatlan marad. Érdemes azonban minden esetben alaposan áttanulmányozni a feltételeket, hogy a korábbi analóghoz képest az új csomagban valóban ne legyen kevesebb csatorna a váltás után (ami akár meg is változtathatja a fogyasztó döntését).
Ha IPTV-szolgáltatás előfizetésén gondolkodik az előfizető és egy csomagban más szolgáltatásokat is igénybe vesz, akkor az ez utóbbiakra vonatkozó Telekom-kedvezmény mértéke megmarad. Ha a fogyasztó önálló szolgáltatásként fizetné elő azt IPTV-t, akkor mérlegelni érdemes, hogy valószínűleg drágább lesz az előfizetési díj, de szélesebb lesz az elérhető csatornakínálat, a szolgáltatás is bővül majd a korábbihoz képest. A szolgáltató a korábban használt set-top-boxok leadásához nem ragaszkodik, de azok bármely ügyfélszolgálati ponton otthagyhatók.
Mérlegelendő szempontok azoknak, akik megválnak jelenlegi kábeltévé-szolgáltatójuktól
A Telekom a jelenlegi tájékoztatója alapján az érintett szolgáltatói területein mindenképp felmondja az előfizetői szerződéseit 2018. március 31-i határidővel. Mivel a szerződés felmondását a Telekom kezdeményezte, az előfizetőknek akkor sem kell visszafizetniük a kábeltévé-előfizetésre kapott kedvezményeket – pl. a hűségidő miatti díjkedvezményt – ha már nem kívánnak a szolgáltatónál maradni. Ha viszont egy csomagban fizettek elő a kábeltévére és egyéb szolgáltatásra vagy szolgáltatásokra, és a többi csomagelemet megtartják, akkor – a kábeltévé-szerződés felmondása miatt – ez utóbbiak havidíjkedvezménye csökkenhet vagy akár meg is szűnhet. Érdemes erről részletesen tájékozódni a szolgáltató honlapján.
A hírközlési előfizetők jogairól általában
Arról, hogy milyen jogai vannak a hírközlési előfizetőknek általánosságban szerződéskötéskor, módosításkor, bővebben az NMHH korábbi közleményeiből is érdemes tájékozódni: itt és itt, illetve a média- és hírközlési biztos oldalán.
Kapcsolódó cikkek
- NMHH Médiatanács: 420 millió forinttal indul a helyi és körzeti televíziók műsorgyártását támogató pályázat
- A médiahatóság mozgástere az internetes felületeken megjelenő álhírek vagy gyűlöletkeltő tartalmak esetén
- 144,2 millió forint helyi és körzeti televíziós műsorok gyártásának támogatására
- A Médiatanács felfüggesztette az országos kereskedelmi rádiós pályázatot
- A Médiatanács elvégezte az országos frekvenciapályázatra benyújtott ajánlatok alaki vizsgálatát
- Januártól nincs 40-es hívószám
- Súlyos jogsértés miatt 121 millió forintos hírközlési bírság a UPC-nek
- Tarolt a Gru 3 a mozikban
- NMHH Médiatanács: 25 millió forint pályázható online médiatartalmakra
- Tizedik médiaműhelyét nyitotta meg az NMHH
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Vége a közösségi oldalak önkényének? Már indokolniuk kell, ha törölnek valamit
Az online platformok használata során – ideértve különösen a különböző közösségi és tartalommegosztó oldalakat – a felhasználók gyakran szembesülhettek azzal, hogy egy-egy bejegyzésük, hozzászólásuk, de akár a profiljuk is anélkül került korlátozásra vagy törlésre, hogy az érintett szolgáltató ezirányú döntését indokolta volna.
A CFO-k felvették a technológia diktálta tempót
A hazai pénzügyi vezetők (CFO-k) egyre komfortosabbak az új technológiai megoldásokkal, de komplexebb szabályozói megfelelésekkel és folyamatos költségcsökkentési nyomással kell szembenézniük. Arra számítanak, hogy az automatizáció és a digitalizáció térnyerése alapvetően alakítja át a szerepüket – derül ki a PwC 6. alkalommal elkészített Pénzügyi Vezetői Felméréséből.
Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem fele. A fiatalabb fogyasztók többre vágynak: nem maradnak hűségesek egy termékhez vagy márkához azért, mert addig tetszett nekik, megszokták és azt vásárolták. Sokukat vonzzák az olyan újdonságok, amelyek menő tartalmakat vagy képeket használnak, vagy egyszerűen “jó a vibe-juk”, és ezért lecserélik régi kedvenceiket. A vásárlók kegyeiért könyörtelen harc folyik, és az ügyfélhűség elérésében, megtartásában a fő segítség ma már a mesterséges intelligencia lehet az SAP Emarsys kutatása szerint.
Új képzési lehetőségekkel segíti partnereit a Schneider Electric
Új képzésekkel egészítette ki „EcoXpert Partner Program” kezdeményezését a Schneider Electric. Az újonnan megszerezhető tudás hatékonyan támogatja a vállalat adatközponti és kritikus infrastruktúra területeken tevékenykedő értékesítési partnereit ügyfeleik még jobb kiszolgálásában.
Tudtad, hogy ha ilyen a tévéd, akkor több mint 4000 játékot próbálhatsz ki?
Cyberpunk 2077, Overcooked! 2, Star Wars Outlaws – ezeket a játékokat is kipróbálhatod az LG okostévés gaming platformján. Több ezer játék egyetlen felületen érhető el, ráadásul konzol és számítógép sem kell hozzájuk. Mutatjuk, hogyan férhetsz hozzá!