A stratégiai figyelem hiánya fogja vissza a mesterséges intelligencia terjedését Európában

forrás: Prím Online, 2018. május 14. 09:55

A mesterséges intelligenciában (AI) rejlő óriási üzleti lehetőségek kiaknázását egyelőre visszafogja a stratégiai figyelem hiánya. Ennek következtében fennáll a kockázata, hogy az európai vállalatok nem fogják tudni kiaknázni az AI-t működésük átalakítására – derül ki egy, a Fujitsu közreműködésével kiadott vizsgálati jelentésből. 

A fenti megállapításokat tartalmazó teljes jelentés értékes útmutatást kínál a cégvezetők számára, mivel sorra veszi, milyen előnyökkel jár, ha a mesterséges intelligenciát felhasználják az üzleti alkalmazásokkal támogatott folyamatok megújítására. 

 

A Fujitsu meglepő módon a mesterséges intelligenciára fordított stratégiai figyelem hiányára derített fényt abban a vizsgálatban, amelyet a Pierre Audoin Consultants* (PAC) elemzőcéggel közösen készített 240 európai vállalat vezető üzleti és IT-döntéshozói körében.** A vizsgálatba bevont cégek a gépjárműiparban, a kiskereskedelemben és a gyártószektorban működnek. A stratégiai figyelem annak ellenére hiányzik, hogy az érintettek funkcionális szinten egyértelműen tisztában vannak az AI-előnyeivel, terjed a mesterséges intelligencia alkalmazása, és az igazgatói szintű vezetőket a legtöbb helyen bevonják az AI bevezetésével kapcsolatos tervezésbe. A megkérdezett vállalatok mindössze egynegyede tartja a mesterséges intelligenciát stratégiailag fontos technológiának, és csak 11%-uk rendelkezik AI stratégiával. 

 

A gyártócégek körében a megelőző karbantartást látják az AI alkalmazása szempontjából a legígéretesebb területnek, ahol a válaszadók 75%-a szerint a mesterséges intelligencia „nagy értéket” képvisel. A jelentés ezt annak tulajdonítja, hogy ebben a környezetben a gördülékeny működéshez elengedhetetlen a pontos gyártásütemezés és a megrendelt termékek időre való szállítása, és az előrejelzéseket a gépek futásidő-adataira alkalmazott elemzéssel és algoritmusokkal készítik. A mesterséges intelligencia előnyei között említették azt is, hogy fokozza a gyártási folyamatok adaptálhatóságát az új termékekhez (70%), az AI-val támogatott gyártás automatizálása pedig javítja a termelés hatékonyságát (60%). 

 

 

A legtöbb megkérdezett egyetértett abban, hogy az AI jól használható az ügyfelek jobb megismerésére az értékesítés és a marketing területén, a visszaélések észlelésére és megelőzésére a pénzügyi és számviteli működésben, az ellátási lánc tervezésének és megvalósításának automatizálására az ellátásilánc-kezelésben, a kiberbiztonság javítására az IT-részlegnél és a megelőző karbantartás továbbfejlesztésére a termelésben.

 

A jogi és megfelelési problémák mellett az AI terjedését az is hátráltatja, hogy a mesterséges intelligencia nem elérhető megoldások részeként (61% szerint ez komoly akadály). 52% úgy véli, hogy a belső kultúra és folyamatok is jelentősen fékezik az AI terjedését. Az AI-alkalmazások iránti élénk keresletet azonban újfent igazolja, hogy a válaszadók 60%-át frusztrálja, hogy a mesterséges intelligenciát lassan építik be az IT-megoldásokba.

 

„Úgy tűnik, hogy a mesterséges intelligencia terjedését egyelőre a funkcionális igények hajtják, ugyanakkor a piaci szereplők tisztában vannak az elérhető előnyökkel, és számos kezdeményezés zajlik ezen a területen Európában. A Fujitsu számára meglepő volt a stratégiai figyelem hiánya, ami arra utal, hogy az igazgatói szintű vezetőknek szorosabban részt kell venniük a diszruptív AI technológia lehetőségeinek maradéktalan kiaknázásáról folytatott beszélgetésekben. Úgy gondoljuk, hogy jelenleg túl nagy a hangsúly az optimalizáláson, mivel az érintetteknek be kell bizonyítaniuk, hogy az AI valóban jobb üzleti eredményekhez vezet. Stratégiai szemlélet, a belső kultúra megváltoztatása és a szűk keresztmetszetek megszüntetése nélkül azonban a vállalatok nem tudják bevezetni azokat a játékszabályokat újraíró alkalmazásokat, amelyek radikálisan megváltoztatnák az ügyfeleknek kínált élményt, és az izgalmas lehetőségek új fejezetét nyitnák meg előttük” – mutatott rá Dr. David Snelling, a Fujitsu mesterséges intelligenciáért felelős programigazgatója és EMEIA-régióbeli CTO-irodájának munkatársa.

 

A vizsgált vállalatok közel felénél már működik AI-megoldás. Két éven belül 70%-uk tervezi kiegészíteni meglévő üzleti alkalmazásait AI-technológiával. A technológia bevezetésére való készség hátterében az AI-beruházások funkcionális értékének világos felismerése áll. A válaszadók közel 80%-a komoly eredményeket vár attól, hogy a munkafolyamatok automatizálásával sikerül csökkenteni az emberi beavatkozások szükségességét, 72%-uk pedig az intézkedési javaslatok (pl. megelőző karbantartás, új termék vagy szolgáltatás bevezetése stb.) számának növekedését és minőségének javulását várja a mesterséges intelligenciától. 

 

A vizsgálat főbb megállapításai:

  • Amikor arról kérdezték, milyen kompetenciák szükségesek az üzleti alkalmazásszállítóknál az AI-technológiák integrálásához, a válaszadók azt mondták, hogy olyan szállítót kell választani, amely tisztában van az AI innovációs lehetőségeivel, és érdemi, releváns használati példákat tud felmutatni. 
  • Olaszországban és Spanyolországban kevesebb cég (a 22%-os európai átlaghoz képest 17%) látja stratégiailag fontosnak a mesterséges intelligenciát, ami arra utal, hogy Dél-Európában szkeptikusabb a hozzáállás.
  • A DACH-régióban (Németország, Ausztria és Svájc) más térségekhez képest lassabban terjed a mesterséges intelligencia. A válaszadók mindössze 10%-a használ már jelenleg is AI-eszközöket és  technológiákat. 
  • A skála másik végén helyezkedik el Skandinávia (Dánia, Svédország és Finnország). Ezekben az országokban a leglelkesebbek a mesterséges intelligenciával kapcsolatban: 17% már rendelkezik AI-stratégiával. Az Egyesült Királyságban látják a legtöbben stratégiailag fontos technológiának a mesterséges intelligenciát (33%, szemben a 25%-os európai átlaggal). 
  • A gyártóvállalatok a következő területeken várják a legtöbb előnyt az AI-tól: emberi hibák előfordulásának csökkentése (60%), az emberi interakció minimalizálása (51%), a manuális folyamatok visszaszorítása (43%). 
  • A szolgáltatási, kereskedelmi és közlekedési/szállítmányozási szektorban az átlagnál több vállalat rendelkezik AI-stratégiával (15%), és a többi iparághoz képest nagyobb a hajlandóság arra, hogy a szervezeten kívülről vegyék igénybe a szükséges készségeket és szaktudást (25%). 

 

__________________

* Az 1976-ban alapított Pierre Audoin Consultants (PAC) a szoftverekkel, IT-szolgáltatásokkal és digitális átalakulással kapcsolatos kutatásokra szakosodott vezető független európai tanácsadó és kutatócég, a CXP Csoport tagja. A CXP Csoport átfogó szolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek a szoftvermegoldások teszteléséhez, kiválasztásához és optimalizálásához, az IT-szolgáltatók értékeléséhez és kiválasztásához, valamint a beszerzési és beruházási stratégiák optimalizálásához. 

** A „Mit tehet az AI az üzleti alkalmazásokért?” című vizsgálatban a PAC 240, egyenként több mint 1000 főt foglalkoztató vállalat üzleti és IT-döntéshozóit kérdezte ki a DACH-régióban (Ausztria, Svájc, Németország), Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Spanyolországban és a skandináv államokban (Finnország, Svédország, Dánia). Vizsgált iparágak: gyártóipar, szolgáltatások, kereskedelem, közlekedés/szállítmányozás.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Úttörő adatkezelési megoldás az SAP és a Databricks partnerségében

Az SAP bejelentette legújabb, úttörő megoldását, az SAP Business Data Cloudot, amely egységesíteni képes a vállalatoknál az SAP rendszereiből és külső forrásokból származó adatokat. Ez biztosítja azt a megbízható adatalapot, amelyre a vállalatoknak szükségük van a megalapozott döntésekhez és a mesterséges intelligencia hatékony és megbízható működtetéséhez. A megoldás összehangolja a szervezet kritikus alkalmazásainak adatait adatmérnöki és üzleti analitikai képességek révén, ami magasabb szintre emeli az áttekinthetőséget és az innovációs képességek kibontakozását.

2025. február 16. 17:21

A TCL elnyerte az EcoVadis 2025 arany minősítést

A TCL, a funkciókban gazdag okostelefonok, táblagépek és csatlakoztatott eszközök kijelzőinek úttörője elnyerte az EcoVadis 2025 arany minősítést, mellyel a vállalat kiemelkedő környezetvédelmi, társadalmi és kormányzási (ESG) teljesítményét ismerték el. Ez a rangos tanúsítvány az összes kiértékelt vállalat top 2%-ába helyezi a TCL-t, megerősítve ezzel a világ legfenntarthatóbb vállalatai között elfoglalt helyét.

2025. február 16. 15:40

Online és offline sikerek a MediaMarktnál

Annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet továbbra is nehéz, a MediaMarkt anyavállalata, a Ceconomy az első negyedévben jelentős forgalom- és nyereségnövekedést ért el a 2024/25-ös pénzügyi évben. A cégcsoport közleménye szerint az eredmények azt mutatják, hogy a MediaMarkt stratégiája, amely egyszerre és összehangoltan van jelen az online térben és a hagyományos üzletekben, azaz az omnichannel modell, sikeresnek bizonyult.

2025. február 16. 13:53

Bosch: 54 milliárdos beruházás és új raktárkapacitás

A Bosch, a globális technológiai és szolgáltatási vállalat, átadta legújabb, csúcstechnológiás logisztikai és disztribúciós központját Miskolcon. A központ, amelynek építése 2021-ben kezdődött, a Robert Bosch Power Tool Kft. több mint 54 milliárd forintos beruházásával valósult meg. 

2025. február 16. 12:07

Ezek okozhatják a legtöbb meglepetést idén a kriptopiacon

A BITmarkets kriptovaluta-tőzsde közzétette listáját 2025 TOP 5 kriptós meglepetéseiről. A Cardano és a SUI mellett három új szereplő is helyet kapott, amik potenciálisan átalakíthatják majd a szektort: az XRP, a Dogecoin és a Stellar.

2025. február 16. 10:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ESET nyerte az AV-Comparatives 2024-es Év Terméke díját

2025. február 13. 10:03

Tudatos és biztonságos online jelenlét a fiataloknak

2025. február 10. 14:59

Szoboszlai Dominik és a Liverpool: Hogyan követhetjük nyomon a mérkőzéseiket?

2025. február 7. 15:20

IAB Hungary kihirdette az Év videós hirdetése 2024 versenyének győzteseit

2025. február 7. 09:54