PayPal felmérés a videójátékokhoz kapcsolódó magyar szokásokról
A PayPal és a SuperData piackutató közzétette a PayPal 2018 Gaming Insights című nemzetközi felmérésének eredményeit. A 25 országban készült kutatás izgalmas bepillantást enged a játékfejlesztők, a tartalomgyártók és a játékosok világába.
Az e-kereskedelem térnyerésével nem csak egyre többet vásárolunk és értékesítünk az interneten, de fogyasztásunk tárgyai között is egyre több a digitális termék. Mivel a legtöbbet fogyasztott digitális tartalom a zene és a videó mellett a letölthető, vagy online játszható videójáték, a PayPal mint a világ egyik legnépszerűbb online fizetési módja, a videójáték-iparnak is fontos szereplője. A fogyasztás globális növekedését jól demonstrálja, hogy a videójátékok 2017-ben több mint 12 milliárd dollárt tettek ki a vállalat globális fizetési volumenében, amely 23%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezért döntött úgy a PayPal, hogy a SuperData kutatócsapatával együttműködve 25 országban – köztük Magyarországon – felmérést készít a videójátékokhoz kapcsolódó fogyasztási szokásokról.
A legkedveltebb játékok
A kutatás szerint a magyar játékosok körében a legnépszerűbb videójátékműfajt azok az akciójátékok képviselik, amelyek jellemzően fizikai küzdelemre, harcra, lövöldözésre összpontosítanak, de ide tartoznak a platformjátékok is, ahol a játékos által irányított karakternek különböző akadályokat kell leküzdenie. A magyar válaszadók 40%-a játszott ilyen típusú játékot a kutatást megelőző három hónapban. Szinte ugyanilyen népszerűségnek örvendenek a lövöldözős játékok (39%), amely központi eleme a fegyveres harc, és jellemzően a főhős szemén keresztül, vagy egy harmadik személy nézőpontjából látjuk az eseményeket. A harmadik legkedveltebb műfaj az akció-kaland játék, ahol a játékélményt egy eseményszál mentén felmerülő izgalmas kihívások teljesítése és az akcióelemek nyújtják (37%). Ugyanakkor a hagyományos kalandjátékok is nagyon népszerűek (26%).
Milyen eszközöket használnak a magyar játékosok?
A videójátékok játszására alkalmas eszközök (pl. számítógép, okostelefon, tablet, konzol stb.) között a mobileszközök szerepe világszerte növekszik, de az egyes eszközök népszerűségében piaconként nagy eltérés mutatkozik. A konzolok továbbra is népszerűek Észak-Amerikában és Nyugat-Európában, Kelet-Európában a PC-k dominálnak, az ázsiai piacokon pedig egyre nagyobb teret nyer a mobiltelefonon történő játék. Magyarországon a fogyasztók 62%-a asztali PC-n, 60% okostelefonon játszik, és csak 36% használ laptopot a játékhoz. A mobiltelefonok rendkívül népszerűek az olyan keleti piacokon, mint Hong-Kong és India, ahol a játékosok 85%-a ill. 95%-a használ okostelefont a játékhoz.
Mennyit költenek a játékosok videójátékozásra?
Talán az kevésbé meglepő, hogy a nézettségi mutatókat tekintve a videójátékokkal kapcsolatos tartalmak két leggyorsabban növekvő formája az eSport és az élő videóközvetítések, de az sokak számára újdonságként hathat, hogy a nézők jelentős összegeket hajlandóak költeni a saját videójátékozásukat élőben közvetítő úgynevezett streamerek támogatására. Az Egyesült Államokban a streamerek közönségének több mint egyharmada (34%) költött 50 dollárt vagy többet a kutatást megelőző 3 hónapban, míg Magyarországon ugyanebben az időszakban a közönség 46%-a költött több mint 5000 Ft-ot, illetve 2% több mint 20.000 Ft-ot videóközvetítésekre. A világpiacon a játékon belüli vásárlás (in-game purchase) és a teljes játékvásárlás (full game purchase) hasonló arányt képvisel a teljes értékesítésekhez viszonyítva, bár elmondható, hogy a kedvenc eszközeiken a játékosok jelenleg még többet költenek teljes játékletöltésre, mint játékon belül megvásárolható tartalmakra. Magyarországon hasonló a helyzet, a megkérdezettek 52%-a vásárolt teljes játékletöltést, és 47% vásárolt játéktartalmat a felmérést megelőző 3 hónapban.
A videójáték mint szakma
A játékosok jelentős része nemcsak nézi a videojátékokat, de globálisan közel az ötödük (18%) tartalmat is készít. Magyarország ebben a tekintetben nem sokkal tér el a nemzetközi átlagtól, hazánkban a játékosok 15%-a készít tartalmat. A kutatás ugyanakkor rámutat, hogy a tartalomkészítő streamerek nagyjából fele jelenleg nem kap anyagi támogatást, globálisan 40%-uk, az európaiak 45%-a, és a magyarok 57%-a válaszolta, hogy nem kap pénzt tevékenységéért. A fizetett tartalomgyártóknak jellemzően reklámból és szponzorációból keletkezik bevétele.
Fizetési mód
Az európai fogyasztók számára fontos, hogy az általuk előnyben részesített fizetési mód rendelkezésre álljon a szolgáltatónál, ahol a játékokkal kapcsolatos tartalmakat megvásárolják, illetve ennek hiánya a vásárlás megszakításának legfontosabb okai között szerepel. Arra a kérdésre, hogy miért döntött a vásárlás megszakítása mellett, a legtöbben az adott játék hiányát (36%), a más szolgáltatónál megtalálható jobb árakat (33%) és az előnyben részesített fizetési mód rendelkezésre állásának hiányát (11%) jelölték meg. A magyar felhasználók fizetési szokásai hasonlóak: 41%-ot tántorít el vásárlástól az adott játék hiánya, 33%-ot a jobb árak rendelkezésre állása, és 10% számára elengedhetetlen az előnyben részesített fizetési mód. A válaszadók a fizetési lehetőségeket tekintve meglehetősen válogatósak, világszerte a fogyasztók fele állna el a vásárlás szándékától, ha kedvelt fizetési módjukat nem kínálják fel az online üzlet pénztárjánál.
A vásárlói döntés befolyásoló tényezői
A YouTuberek ma már nagyobb hatással vannak a játékosok fogyasztói döntéseire, mint a hagyományos újságírók. Az Egyesült Államokban a livestreamerek az olyan videójáték-közvetítéssel foglalkozó weboldalakon, mint a Twitch.tv nagyjából hasonló befolyással vannak a vásárlási döntéshozatalra, mint a az újságírók (a válaszadók 15%-a ill. 16%-a hagyatkozik a véleményükre), de mindezt a befolyást messze felülmúlják a Youtuberek, akiknek a véleményére a válaszadók 27%-a ad.
A magyarok többnyire ebben a tekintetben a barátokra és családtagokra (66%), a YouTuberekre (33%), a közösségi média ismerősökre (29%) és a videojáték-kritikusokra ill. újságírókra (13%) hallgatnak. Európában és Magyarországon jellemzően a végigjátszás típusú videók a legnépszerűbben, ezeket a magyarok 45%-a és az európaiak 37%-a kedveli.
Kapcsolódó cikkek
- Friss PayPal és SuperData kutatás készült az európai eSport piacról
- A mesterséges intelligencia is a toborzás szolgálatába áll
- Online játékfejlesztői képzés indul
- Közösségi gazdaság újratöltve
- Deloitte IFRS-felmérés: jelentős változások az előző évhez képest
- Ugrásszerűen megnőtt a hatvan éven felüli internetezők száma
- Ezért rendel a magyar Kínából
- A PayPal már magyarul is elérhető
- Már bankkártyával is fizethetünk a Vatera online piacterén
- Vatera-felmérés a hazai könyvvásárlási és olvasási szokásokról
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Omnichannel Retail Media Kalauzt adott ki az IAB Hungary
Az IAB Hungary Dokumentumtárából ingyenesen letölthető Omnichannel Retail Media Kalauz az IAB Europe 2024. októberben megjelentetett kiadványának magyar nyelvű változata, amit az IAB Hungary Retail Media Munkacsoportja készített el. Ahol hasznosnak ítélték meg, ott az eredeti anyagot kiegészítve praktikus magyarázatokat fűztek az egyes szakkifejezésekhez, és egyértelműsítettek bizonyos fogalmakat. Éppen ezért a Kalauzt érdeklődéssel és haszonnal lapozhatják gyakorló szakemberek és friss érdeklődők egyaránt.
A Samsung lenyűgöző hologramshow-val készül a Galaxy Unpacked eseményre
A Samsung élő hologram show-val világította meg a londoni eget, lenyűgöző vásznakká alakítva a városi tereket a 2025-ös Galaxy Unpacked eseményre készülve és bepillantást engedve a mobil mesterséges intelligencia következő korszakába. A hangelemekkel kiegészített holografikus bemutatóval a Samsung mindenkit arra invitál, hogy január 22-én kövesse a Galaxy Unpacked eseményt.
Rutinból nem megy: globális transzformáció és lokális alkalmazkodás!
A 2016. év végén alakult, és a Magyar Marketing Szövetség exkluzív szakmai közösségeként működő Marketing Döntéshozók Klubja idén immár kilencedik alkalommal összegzi azt, hogy mi várható a marketing és kommunikáció területén az előttünk álló esztendőben.
Az ABB bemutatja „Kőbe zárt zene” sorozatának legújabb részét
Egy korallzátony melletti homokos szigeten fekszik egy káprázatos nyaralóhely, ahol kagylószerű, fából készült villák cölöpökön emelkednek a türkizkék víz fölé, és gyönyörű tengerparti házak alkotnak egységet a környező dűnékkel, ez a szaúd-arábiai Ummahat-szigeten található St. Regis Red Sea Resort. Ezen a helyszínen a kifinomult formatervezés és a modern technológia ötvöződik egy távoli, a közműhálózatokon is kívül eső, varázslatos hangulatú környezettel.
Top Employer 2025 elismerést kapott az Egis
Nemzetközi megmérettetésen kapott elismerést az Egis Gyógyszergyár Zrt., amely most első alkalommal pályázott a rangos Top Employer Hungary minősítésre. A vállalat így – az idén egyedüli hazai gyógyszergyártó cégként – bekerült azon társaságok körébe, amelyek globális szinten is kiemelkedő munkáltatói gyakorlattal rendelkeznek.