Az emberek 93%-a elfogadná a robotoktól kapott utasításokat a munkahelyén

forrás: Prím Online, 2018. július 12. 12:45

Az Oracle és a Future Workplace legújabb kutatása szerint a HR vezetők és a munkavállalók készen állnak az AI használatára, azonban a vállalatok mégis sokszor kudarcot vallanak az AI bevezetése és a munkaerő felkészítése során.

Az Oracle és a Future Workplace kutatócég együttműködésében készült felmérés szerint az emberek készen állnak, hogy robotoktól fogadjanak el utasításokat. A felmérésben 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg az Egyesült Államokban, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az emberek szívesen használnának mesterséges intelligenciát (AI) a munkájuk során és tisztában vannak vele, hogy a manuális munkafolyamatok automatizációján túl milyen más előnyökkel szolgál ez a technológia. Ennek ellenére a vállalatok nem támogatják kellőképp az alkalmazottakat az AI használatában, következésképp csökkenő termelékenységgel, elavuló tudásbázissal és a munkaerő elvesztésével kell szembenézniük.

 

Az AI at Work elnevezésű kutatásból az is kiderült, hogy jelentős különbség van az AI munkahelyi és otthoni használatának elterjedtsége között. Míg a magánéletében az emberek 70%-a használ valamilyen AI technológiát, a HR szakemberek csupán 6%-a alkalmazza a mesterséges intelligenciát, és csak a munkavállalók 24%-a vesz igénybe valamilyen AI megoldást a munkahelyén. Hogy kiderítsék, miért van ilyen markáns eltérés az AI adaptáció terén, amikor az emberek egyértelműen szeretnének mesterséges intelligenciát használni a munkájukban is (93%-uk  megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is), az Oracle és a Future Workplace megvizsgálták, hogyan vélekednek a HR vezetők és a munkavállalók az AI előnyeiről, milyen akadályai vannak az AI munkahelyi bevezetésének,  illetve milyen üzleti következményei lehetnek, ha egy vállalat nem használ mesterséges intelligenciát.

 

A munkavállalók és a HR vezetők látják az AI-ban rejlő potenciált

A kutatásban megkérdezett összes válaszadó egyetértett abban, hogy az AI pozitív hatással van a szervezetekre. A mesterséges intelligencia legnagyobb hasznának pedig egyöntetűen a fokozott termelékenységet jelölték meg. A következő 3 év távlatában a válaszadók az alábbi pozitív hatásokra számítanak az AI kapcsán:

  • A munkavállalók 59%-a szerint az AI növelni fogja a vállalatok működési hatékonyságát, 50% szerint gyorsabbá teszi a döntéshozatali folyamatokat, 45% szerint jelentősen csökkenti a költségeket, 40% szerint jobb ügyfélélményeket tesz lehetővé, és 37% úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia a munkavállalói élményt is javítani fogja.
  • A megkérdezett HR vezetők 27%-a szerint az AI pozitív hatással lesz a tanulásra, illetve a fejlesztésre, 26% szerint a teljesítménymenedzsmentre, 18% szerint a bérszámfejtésre, valamint 13% szerint a toborzásra és munkavállalói előnyökre. 

 

A vállalatok nem tesznek eleget a munkavállalók AI-ra való felkészítésében

A HR vezetők és munkavállalók szerint a vállalatok nem fektetnek kellő energiát a munkaerő AI-képzésére, annak ellenére, hogy ismerik annak egyértelmű üzleti előnyeit. A felmérésben megkérdezettek több olyan tényezőt is kiemeltek, ami gátat szab az AI bevezetésének a vállalatuknál.

  • A HR vezetők 90%-a aggódik, hogy nem lesz képes a feladatköréhez tartozó AI technológiák gyors bevezetésével lépést tartani, illetve jelenleg sem tudja megfelelően kezelni a vállalaton belüli AI készségek egyre növekvő hiányát.
  • Miközben a munkavállalók fele (51%) aggódik a gyors AI adaptálás miatt, és 71%-uk gondolja, hogy az AI-hoz kapcsolódó tudás fontos szerephez jut majd a következő 3 évben, a HR vezetők 72%-a szerint vállalataik semmilyen AI tréning programmal sem támogatják a dolgozókat.
  • A szakképzettségbeli hiányosságokon felül a megkérdezett HR vezetők és munkavállalók 74%-a a költségeket, 69%-a a technológiai hibákat, 56% pedig a biztonsági kockázatokat jelölte meg az AI bevezetésének további akadályaiként.

 

AI nélkül munkahelyek szűnnek meg és csökken a versenyképesség

Az Oracle és a Future Workplace felmérése éppen az ellenkezőjét igazolta annak a nézetnek, miszerint az emberek tartanak az AI munkahelyi bevezetésétől. A kutatásban részt vevő HR vezetők 79%-a és a munkavállalók 60%-a állította, hogy ha a vállalatuknál nem adaptálnának AI technológiát, az negatív hatással lenne a saját és kollégáik karrierjére, valamint a vállalat egészére nézve is.

  • Az AI bevezetés sikertelenségének legvalószínűbb következményeként a válaszadók a termelékenység csökkenését, a tudás elavulását és a munkahelyek megszűnését jelölték meg.
  • A szervezet szemszögéből nézve a válaszadók szerint az AI adaptálása a C-szintű vezetőkre és igazgatókra lesz leginkább pozitív hatással. A vezetői szintű AI támogatás hiányában a vállalatok versenyképessége jelentősen csökkenhet.

 

“A kutatási eredmények jól mutatják, hogy az emberek egyáltalán nem félnek a mesterséges intelligencia használatától, a robotokkal való interakcióktól, vagy a munkájuk elvesztésétől az AI miatt, és szívesen alkalmazzák a legújabb innovációkat” – mondta Fehér Csaba, az Oracle EMEA HCM portfolió igazgatója. „Ahhoz, hogy a munkavállalók minél hamarabb elsajátítsák a munkájukhoz kapcsolódó AI-készségeket, a vállalatoknak szorosan együtt kell működniük a HR osztályokkal, hogy át tudják hidalni a tudásbeli hiányosságokat, és olyan IT stratégiát dolgozzanak ki, amellyel egyszerű és hatásos AI innovációkkal bővíthetik meglévő üzleti folyamataikat.”

 

“A mesterséges intelligencia segít a versenyképesség megőrzésében, haladóbb stratégiai gondolkodást tesz lehetővé a HR vezetőknek és hatékonyabb munkavégzést az alkalmazottaknak. Azon vállalatok, amelyek szeretnék kivenni a részüket az AI forradalomból és áthidalni a tudásbeli hiányosságokat a szervezeten belül, mindenekelőtt az AI tréningekre kell nagyobb hangsúlyt helyezniük. Ha a munkavállalók szeretnének lépést tartani a munkaerőpiac mostani és jövőbeni követelményeivel, a munkájuk során is szükségük lesz az AI alkalmazására” – mondta Dan Schawbel, a Future Workplace kutatási igazgatója és a Back to Human könyv szerzője.

 

Módszertan

A kutatás keretében 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg a mesterséges intelligencia munkahelyi használatával kapcsolatos véleményükről. A felméréshez különböző iparágak és különféle méretű vállalatok munkavállalói közül válogattak. A résztvevők mindegyikének kettős jóváhagyási folyamaton kellett átesniük és átlag 300 adatpontból álló profilozáson mentek keresztül a kérdőívek kitöltése előtt.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Huawei: Az intelligens technológiák 2030-ra 16 billió dollárral növelhetik a globális GDP-t

A Huawei több mint tíz intelligens hálózati terméket és megoldást mutatott be az idei, müncheni Huawei Network Summiton. Az új Xinghe hálózati megoldások lehetővé teszik a rendkívül gyors adatátvitelt és a nagy teljesítményű hálózati környezetek kiszolgálását, ezzel elősegítve Európa digitális és intelligens fejlődését. Az eseményen több mint ezeregyszáz iparági szakértő, technológiai vezető és partner vett részt több mint 30 országból, köztük Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Svájcból, Spanyolországból, Törökországból és Magyarországról is.

2024. október 9. 16:45

A CFO-k felvették a technológia diktálta tempót

A hazai pénzügyi vezetők (CFO-k) egyre komfortosabbak az új technológiai megoldásokkal, de komplexebb szabályozói megfelelésekkel és folyamatos költségcsökkentési nyomással kell szembenézniük. Arra számítanak, hogy az automatizáció és a digitalizáció térnyerése alapvetően alakítja át a szerepüket – derül ki a PwC 6. alkalommal elkészített Pénzügyi Vezetői Felméréséből.

2024. október 9. 13:24

Az unalom a márka halála

Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem fele. A fiatalabb fogyasztók többre vágynak: nem maradnak hűségesek egy termékhez vagy márkához azért, mert addig tetszett nekik, megszokták és azt vásárolták. Sokukat vonzzák az olyan újdonságok, amelyek menő tartalmakat vagy képeket használnak, vagy egyszerűen “jó a vibe-juk”, és ezért lecserélik régi kedvenceiket. A vásárlók kegyeiért könyörtelen harc folyik, és az ügyfélhűség elérésében, megtartásában a fő segítség ma már a mesterséges intelligencia lehet az SAP Emarsys kutatása szerint.

2024. október 9. 11:56

Új képzési lehetőségekkel segíti partnereit a Schneider Electric

Új képzésekkel egészítette ki „EcoXpert Partner Program” kezdeményezését a Schneider Electric. Az újonnan megszerezhető tudás hatékonyan támogatja a vállalat adatközponti és kritikus infrastruktúra területeken tevékenykedő értékesítési partnereit ügyfeleik még jobb kiszolgálásában. 

2024. október 9. 10:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

2024. szeptember 24. 15:10