A tömeggyártástól a tömeges személyre szabásig

forrás: Prím Online, 2018. szeptember 4. 11:01

A tömeggyártás szinte minden iparágban jelen van, azonban egyre nagyobb teret hódit egy új vásárlói trend, amely a személyes igényekre és testre szabott termékekre fókuszál.  

Egyre több fogyasztó szeretne egyedi termékeket kapni, aminek hatására a teljes gyártósornak új kihívással kell szembenéznie az ún. „high mix/low volume” gyártási környezetben. Ebben talán nem is annyira meglepő módon, a robotok segíthetnek.

 

Vegyük példaként az autóvásárlást. Olvasóink egy része az Ipar 3.0 alatt nőtt fel, amit leginkább a számítástechnikának az üzleti életbe való bevezetése jellemez. A hetvenes, nyolcvanas és még a kilencvenes években is egy autó megvétele általában úgy nézett ki, hogy a vásárló kiválasztotta a márkát és a modellt az autókereskedésben, és ha esetleg a bemutatóteremben kiállított járművek egyike sem nyerte el a tetszését, rendelt egyet a kívánt színben, valamint egy pár kiválasztott extrával, mint például a légkondicionálás. A választási lehetőségek persze nagymértékben nőttek Henry Ford („A vásárló bármilyen színt választhat, amennyiben az fekete!”) ideje, azaz az Ipar 2.0 óta, azonban ez még mindig semmiségnek tűnik ahhoz képest, ahogyan manapság az autók online „konfigurálása” történik.

 

Ma már annyiféle lehetőség közül választhat a leendő autóvásárló, hogy jó eséllyel egy olyan gépkocsit kap kézhez, ami legalább a szomszédok vagy munkatársak számára teljesen egyedinek tűnik. 

 

 

Ugyan az Ipar 4.0 képes az általános tömeges testre szabásra, viszont a mai vásárlók többet akarnak. A gyártóvállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez és gyártási szükségletekhez. A tömeges személyre szabást viszont csakis úgy lehet elérni, ha az emberi érintés visszatér a gyártási folyamatba.

 

Ezt hívja a dán együttműködő robotgyártó, a Universal Robots, Ipar 5.0-nak. Az Ipar 5.0 termékei segítségével a vásárlók megélhetik az önkifejezés alapvető emberi vágyát – még akkor is, ha ezért prémium árat kell fizetniük. Az ilyen termékeket pedig csak manuális beavatkozással, emberek bevonásával lehet létrehozni.

 

 

Az együttműködő robotok (kobotok) pontosan azok az eszközök, amikre a vállalatoknak szüksége van ahhoz, hogy legyártsák a vásárlói igényekhez illeszkedő személyre szabott termékeket. A kobotok elérhetővé teszik az emberi érintést a tömegek számára. Szó szerint univerzálisak és könnyedén új munkaállomásokra helyezhetőek, a vállalat méretétől függetlenül. A robot egyik helyről másikra mozgatása gyors és egyszerű, így a gyártóvállalatoknak lehetőségük nyílik szinte bármilyen manuális feladat automatizálására, beleértve a kis tételekkel és gyors átállással járó termékek gyártását is. A kobot emellett képes újra alkalmazni programjait a visszatérő feladatok esetén.

 

Az együttműködő robotok folyamatos fejlesztés alatt állnak. A világ vezető robotgyártója, a Universal Robots új szintet állított fel az együttműködő automatizációs felületek területén, amikor nemrég bevezette az új e-Series termékcsaládot. Az új együttműködő robotplatform olyan technológiai fejlesztéseket tartalmaz, melyekkel gyorsabban és szélesebb körben lehet robot applikációkat létrehozni. A bonyolult alkalmazásokkal dolgozó, valamint sokrétű vagy bizonytalan jövőbeli szükségletekkel rendelkező végfelhasználók számára rendkívül hasznos segítség leszaz e-Series platform.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

European Marketing Agenda 2025 Webinárium – Már elérhető online!

Az európai marketingszövetségeket – köztük a Magyar Marketing Szövetséget is – magába foglaló European Marketing Confederation (EMC) február 4-én tartotta meg éves trendfelmérése, a European Marketing Agenda 2025 eredményeit összegző webináriumát, amely több mint 900 résztvevőt vonzott. Ezzel az idei Agenda a szervezet eddigi legnépszerűbb kezdeményezésévé vált.

 

2025. február 10. 20:41

Intelligens energiagazdálkodás a SmartThings platformon

Az ABB és a Samsung Electronics bejelentették, hogy az ABB InSite energiamenedzsment rendszert integrálják a Samsung SmartThings és SmartThings Pro platformjaiba, ezzel újabb lépést téve a fejlett intelligens épülettechnológia irányába. Az ABB-free@home okosotthon rendszer SmartThings-be történő korábbi integrálásával a felhasználók mostantól egyszerűbben kezelhetik és optimalizálhatják a lakó- és kereskedelmi ingatlanok energiafogyasztását. 

2025. február 10. 17:10

A közösségi média ereje: Hogyan emelkedj ki a tömegből?

A 2025-ös marketingtrendek központjában három kulcsfogalom áll: személyes jelenlét, videó és közösség. Mára elengedhetetlenné vált, hogy minden vállalkozás, legyen szó kisvállalkozásról vagy nagy cégről, aktívan jelen legyen a közösségi médiában. A siker kulcsa abban rejlik, hogy a vállalkozások hogyan tudják magukat kiemelni a konkurencia közül, hogy eredményesek legyenek.

2025. február 10. 10:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Tudatos és biztonságos online jelenlét a fiataloknak

2025. február 10. 14:59

Szoboszlai Dominik és a Liverpool: Hogyan követhetjük nyomon a mérkőzéseiket?

2025. február 7. 15:20

IAB Hungary kihirdette az Év videós hirdetése 2024 versenyének győzteseit

2025. február 7. 09:54

Milyen nagy lesz a közelgő havazás? Előrejelzés a mesterséges intelligencia segítségével

2025. február 1. 13:44