Magyarország vonzó célpont lehet az elektromos autóipar számára
Az elektromos autók elterjedése új gyártási igényeket teremt, és Magyarország sikerrel pályázhat az ilyen beruházásokra – derül ki az Atradius hitelbiztosító globális piacelemzéséből. A tanulmány szerint Magyarország vonzó célpont lehet például akkumulátorgyártók számára, az eddigi autóipari referenciáinak, az Európai Uniós tagságának és a jó földrajzi adottságainak köszönhetően.
Ez arra is lehetőséget adna, hogy az eddigi összeszerelés helyett magasabb hozzáadott értékű tevékenységekkel bővüljön a hazai ipar. Az elektromos autógyártásban való részvétel ugyanakkor kockázatot is jelenthet, mert a magyar gazdaságban még nagyobb súllyal lenne jelen az autóipar, pedig Magyarország már most is kiszolgáltatott a szektornak.
Az Atradius elemzés szerint az autóipar a magyar gazdaság egyik meghatározó ágazata, amely dinamikus növekedést produkál.
„A pozitívumok közé tartozik, hogy nagy presztízsű márkák vannak jelen Magyarországon, és a szektor egy alacsony kockázatú, stabil partner, Németország erős ágazatához kötődik. Ráadásul nálunk az autóipar vidéki beruházásai ellensúlyozzák az ország Budapest-központúságát, jelentős helyi fejlesztéseket és munkaerőpiaci kínálatot generálnak” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója.
A tanulmány ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy az elektromos autógyártásban való részvétel tovább növelné a magyar gazdaság kitettségét az autóiparnak. Az is már gondot jelentett eddig is, hogy Magyarország egyelőre csak mint az összeszerelés helyszíne szerepel az ágazatban.
„A különböző márkák elsősorban összeszerelő egységeket üzemeltetnek nálunk, és szerencsésebb lenne, ha a gyártási lánc termelői tevékenységeiből is kerülne hozzánk néhány terület, mert ezek nagyobb szakértelmet, több hozzáadott értéket igényelnek. Ilyen például az autóipari kutatás-fejlesztés. Ehhez természetesen szisztematikus oktatás és jól képzett munkaerő szükséges” – mondta Vanek Balázs.
Az Atradius elemzői a globális autóipari kockázatok között az amerikai-kínai kereskedelmi háború eszkalálódását tartják a legfenyegetőbbnek, ami az Európai Unió gazdaságait is érintheti. Ha az Egyesült Államok végül extra importvámot vet ki az európai autókra, ez az egész szektort megrendítheti. További gondot jelentenek a dízelbotrány ma is érezhető hatásai. Az elektromos autókra való átállás pedig felülírhatja az eddigi piaci pozíciókat, és az eddig stabil, akár piacvezető szereplők is, visszaeshetnek, ahogy ez például a mobiltelefon gyártók esetében is történt.
Az elektromos autógyártás motorja Kína, részben a légszennyezettség csökkentésének igénye miatt. Peking célul tűzte ki, hogy 2025-re a Kínában eladott autók 20 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie, és a kormány mérlegeli a belső égésű motorok betiltását is. Az Atradius tanulmánya szerint ez azért jelent veszélyt Magyarország számára, mert a német autóipar első számú exportpiaca Kína, és ha az ázsiai országban kevesebb német prémium autót lehet majd eladni, az a magyarországi termelés átszervezésével, akár csökkentésével is járhat.
Kapcsolódó cikkek
- Új szereplő az elektromosautó-töltők piacán
- A jövőbe vezető út elektromos autókkal van kikövezve
- A Jaguar I-PACE eTROPHY bejelentette, hogy az ABB a hivatalos járműtöltési partnere
- Egyre ritkábban kell "tankolni" az elektromos autókkal
- Elektromos autók: kevés az új modell, mégis egyre többet adnak el
- Az ABB szállítja a cseh országos villámtöltő-hálózat berendezéseit
- Elektromos robogómegosztó szolgáltatás Budapesten
- Az ABB piacra dobja az elektromos járművekhez gyártott leggazdaságosabb töltési megoldását
- Az elektromos autók a jövő energiatermelői
- Az ABB hozzájárul Norvégia legnagyobb elektromos busz projektjének megvalósításához
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
21 év hűség, 1300 autó, egy közös jövő – Az UFleet sztorija
A rendszerváltás után alapított hazai cégek most élik aranykorukat – sok vállalkozás életében aktuálissá vált a generációváltás kérdése. Az alapítók lassan átadják a stafétabotot, és keresik azokat az utódokat, akik képesek továbbvinni azt az értékrendet és tudást, amit évtizedek alatt felépítettek. Ez a váltás azonban jóval többről szól, mint egyszerű vezetőcsere: tudatos, hosszú távú folyamat, amelyben kulcsszerepet játszik a bizalom, a mentorálás és a türelem.
EY-Parthenon: Új márka, egykapus ügyfélélmény
Az EY globálisan egységesíti tranzakciós tanácsadási üzletágát és a vállalati stratégiával foglalkozó EY-Parthenon csapatát, közös márkanév alatt működtetve tovább ezeket a területeket. Ez a lépés az ügyféligényekre reagálva erősíti meg a két terület közötti szinergiákat, és biztosít egységes, integrált tanácsadási élményt. Az új működési modell lehetővé teszi, hogy a vállalatok még komplexebb és összehangoltabb támogatást kapjanak növekedési, fejlesztési vagy stratégiai döntéseikhez. A márka mögött 25 000 szakember dolgozik, 150 országban.