QR-kódos és mobilos fizetés szoríthatja háttérbe a készpénzt
Bár rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány, és a napi bevásárlások 74 százaléka még mindig készpénzzel történik, egyre több innovatív fizetési megoldás érhető el hazánkban. Miközben sokan még a PayPass kifejezést is tanulják, teret hódít a mobil-, vagy épp a QR kódos fizetés, amely biztonságos, gyors, egyszerű, olcsó és kényelmes. Mit hozhatnak ezek a megoldások a magyar piacon? Mivel jár az Azonnali Fizetési Rendszer bevezetése július 1-jétől? Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója elemzi a trendeket.
Világszerte terjednek a különféle mobilfizetési megoldások, mint a WeChatPay vagy az AliPay: évente több trillió USD forgalmat bonyolítanak. Szingapúrban több mint 30 pénzügyi szolgáltató állapodott meg az egységes QR-kód alkalmazásáról: az SGQR, a „Singapore Quick Response Code” lesz az egyetlen QR-kód formátum az országban, minden pénzügyi mobilalkalmazás felismeri majd. Az innovatív fizetési megoldások Magyarországon is egyre népszerűbbek. A folyamatnak újabb lökést adhat az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) július 1-jei bevezetése. Az AFR a banki átutalások reformja és valós idejűvé alakítása mellett új fizetési módok megjelenését is lehetővé teszi, például a QR-kód beolvasásával indítható azonnali fizetést.
Milyen trendek érvényesülnek a magyar fizetési piacon? „Rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány 2018 végére a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. A napi bevásárlások mindössze 26 százaléka történik bankkártyával” – magyarázza Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója. A magyar tulajdonú cég tavaly kapta meg az év innovatív terméke díjat a szingapúri Crypto Currency Expón.
Krocsek Attila hozzáteszi: továbbra is kevés a bankkártya-elfogadóhely hazánkban, számuk tavaly alig haladta meg a 110 ezret. Az üzletfejlesztési igazgató szerint ugyanakkor ez a tendencia a vásárlók szempontjából nem feltétlenül hátrány: világszerte teret nyernek és növekednek a kártyás fizetésen kívüli megoldások, mint a QR kódos fizetés vagy a mobilfizetés, amelynek több fajtája létezik. A vásárlók már Magyarországon is megtalálhatják a legfontosabb innovatív fizetési megoldásokat, ha helyettesíteni akarják a készpénzt: lehetségesek a QR, a vonalkód alapú tranzakciók vagy épp az NFC chippel történő mobilfizetés. Utóbbi megoldás jelenleg döntően kártyatársasághoz kötött, de várhatók a piacon olyan új megoldások, amelyeknek köszönhetően a kereskedői terminál és a pénztárcaszolgáltató direktben összeköthető.
„A fizetési piacon, ahogyan a gazdaság más területein is, csökken az ellátási lánc. Ahogyan például az élelmiszer- vagy a bútoriparban is közelebb kerül egymáshoz az előállító és a vásárló, kiesnek a közbeékelődött kereskedők, itt is megfigyelhető tendencia az ellátási lánc csökkenése, akár a kártyatársaságok térvesztésének árán is. A vásárlók és a kereskedők részéről egyre nagyobb igény lesz az olyan fizetési megoldásokra, amelyek gyorsak és kevés teendőt igényelnek” – mondja Krocsek Attila, aki további elvárásokat is sorol. Olyan megoldásokra lesz kereslet, amelyek egyszerűek, mert csökken a fizetésben részt vevő köztes kiszolgálók száma, olcsók, mert alacsonyak a fizetendő jutalékok, díjak, praktikusak, mert egy telefon vagy egy okosóra is elég lehet a fizetéshez, valamint biztonságosak, mert a QR-kódos fizetés például minden egyes tranzakcióhoz egyedi, saját pénztárcaazonosító kódot generál.
Kapcsolódó cikkek
- A TAJ-visszaéléseket és a kilométeróra-visszatekeréseket is megelőzné a blockchain technológia
- Könyvelésben és klinikai kutatásokban is használhatók a blockchain alapú rendszerek
- eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében
- Jelentős lépést tett a Cellum a világ egyik legnagyobb mobilfizetési piaca felé
- Üzemszünet a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerben
- 1,3 milliárd forintot töltöttek a szigetlakók a Festipay-egyenlegükre a mobiljukon keresztül
- Mostantól a grúziai nagyfesztiválon is magyarok szolgáltatják a készpénzmentes fizetést!
- Magyar innováció kapott díjat a szingapúri expón
- Egységes digitális szolgáltatások a V4-en belül
- Mobilfizetés már a fesztiválokon is!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyre több cég fektet generatív mesterséges intelligenciába
A generatív mesterséges intelligencia bevezetése fordulóponthoz érkezett: a cégek kétharmada invesztál többet a technológiába. A megnövekedett befektetések és lelkesedés ellenére az adatok és a kockázatok továbbra is a skálázást akadályozó fő kihívások, a FOMO hatás kezd elmúlni és egyre többen támasztják alá konkrét mérésekkel a technológia által teremtett értéket – derül ki a Deloitte új felméréséből.