Raktárautomatizáció szállító robotokkal

forrás: Prím Online, 2019. március 6. 13:57

Az önálló mobil robotok (AMR-ek) piaca egyre nagyobb mértékben növekszik, miközben a multinacionális gyártóvállalatok az ellátási lánc különböző területein integrálnak rugalmas és együttműködő robotokat, az általános raktár-automatizációs stratégiájuk részeként. A robotgyártó vállalatok nagy sikerekről számolnak be mind a tesztelési, mind a gyártási környezetet illetően, azonban egyesek még mindig kételkednek abban, hogy biztonságos-e, ha az emberi alkalmazottak együtt dolgoznak ezekkel a robotokkal. Eláruljuk, hogy nem nekik van igazuk!  

A múltban az önvezető járművek (AGV-k) jelentették az egyetlen megoldást a belső szállítási feladatok automatizálására. Mára már az autonóm mobil robotok (AMR-ek) hihetetlen rugalmasságot, költséghatékonyságot és biztonságot képesek nyújtani. Az AMR-ek és az AGV-k közötti legnagyobb különbség az emberek és akadályok közötti biztonságos közlekedésben és kiemelkedően jó tájékozódási képességükben rejlik. Az AGV-k egy kötött „sínpálya” mentén haladnak (pl. a padlóba ágyazott mágnesszalagok vagy drótok), és nem tudnak letérni erről az útról. Így, ha egy ember, vagy egy tárgy elállja ezt az utat, az AGV-nek meg kell állnia és meg kell várnia, hogy az akadály megszűnjön, - csak ezután képes továbbhaladni. „Az AMR-ek ugyanakkor érzékelőket és szoftvert használnak, melyek segítségével az autós navigációs rendszerekhez hasonlóan tervezik újra útvonalaikat eltérés esetén. Mivel a robot már alapvetően rendelkezik az üzemterület térképével, könnyedén tolathat, vagy utat változtathat annak érdekében, hogy kikerülje az akadályt és hatékonyan befejezze küldetését.” – mondja Jesper Sonne Thimsen, az autonóm mobil robotok területén piacvezető Mobile Industrial Robots (MiR) Közép- és Kelet-európai régiójának értékesítési igazgatója.

 
A robotok érzékelő-rendszereiknek és biztonsági algoritmusaiknak köszönhetően anélkül is képesek maguktól tájékozódni mozgalmas, dinamikus környezetben, hogy a gyártóüzemek infrastruktúráját módosítani kellene. A MiR robotok fejlett, hármas kategóriájú, „D” biztonsági minősítéssel rendelkeznek. A MiR AMR-ek, például 360 fokos biztonsági lefedettséggel bírnak, így már méterekkel előre észreveszik az akadályt. Ezek a védelmi zónák határozzák meg a robot sebességét is. Így a robot biztonságosan és lassan kerüli ki az akadályt, valamint automatikusan leáll, ha egy ember vagy akadály pár centire megközelíti. Amennyiben véletlenül egy ember, vagy tárgy az AMR útjába kerül, a szabványszerű biztonsági lézeres szkennelőrendszer elég gyorsan értelmezi az akadályt ahhoz, hogy a robot vagy letérjen az útról, vagy teljesen megálljon az ütközés elkerülésének érdekében. Az AMR a kameráiból, beépített érzékelőiből és lézeres szkennereiből érkező adatokból szerzi az információkat, és fejlett szoftvere segítségével ismeri fel a környezetét, majd választja ki a leghatékonyabb utat a végcélhoz.
 
 
A MiR robotok számos különböző szállítási feladatot el tudnak látni, amelyek fárasztóak és potenciális veszélyt jelentenek az emberek számára. A mobil robotot a munkás egy okostelefonon, tableten vagy PC-n keresztül tudja irányítani, és magához hívni, amely így önállóan elvezet hozzá. Így máris csökken a kocsik A-ból B-be való mozgatásába fektetett energia a dolgozók részéről. A robotok akár 500 kg-ot (a robot típusától függően) is képesek mozgatni megfelelő sebességgel. Képzelje el azt, hogy ezt egy ember végezné! Mivel a robot át tudja venni majdnem az összes, nagy súlyok mozgatásával járó feladatot, csökken a munkásokat érő sérülések veszélye is. „Az áru, a selejt, illetve bármilyen más anyag a robotra helyezhető, sőt szállítószalaggal rendelkező modullal is el lehet látni, így az AMR-ek közvetlenül és önállóan helyezhetik a gyártósorra a termékeket, illetve el is tudják venni onnan őket, anélkül hogy az alkalmazottaknak bármekkora súlyt kellene cipelnie.” – mondja Jesper Sonne Thimsen. A MiR100 akár 100 kg-ot képes szállítani, valamint 300 kg-ot vontatni, a MiR200 akár 200 kg-ot szállít, a MiR 500 pedig akár 500 kg-ot is emel. Mindemellett az egyik legfontosabb tényező az, hogy ezek az önálló mobil robotok képesek emberek számára nem ajánlott környezetben is mozogni, mint például nagyon hangos, vagy szennyezett területeken.
 
A MiR robotok akár 15 km-t is képesek vezetni anélkül, hogy fel kellene tölteni őket, így rendelkeznek azzal a potenciállal, hogy felszabadítsák az emberi munkatársaikat az alól, hogy nap mint nap órákat töltsenek árumozgatással. A robot egész nap, egész héten képes a munkavégzésre. A robotoknak köszönhetően csökken a forgalom a gyárterületen, így kevesebb targoncára van szükség, ami a dolgozók számára egy biztonságosabb munkakörnyezethez vezet. Továbbá arról sem szabad megfeledkezni, hogy az alkalmazottak kevesebb és kevésbé megterhelő fizikai munkának vannak kitéve, ami ugyancsak hozzájárul az egészségük megtartásához.
 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Komoly átrendeződés alatt a gyógyszeripar és az egészségügyi ágazat

A gyógyszeripari és az ún. medtech, azaz orvostechnológiai szektor globális szinten nemcsak az inflációval, az emelkedő kamatlábakkal és a lassabb gazdasági növekedéssel küzdött tavaly, de alaposan átszabják az ágazatot az olyan forradalmi technológiák, mint a generatív mesterséges intelligencia, a geopolitikai környezet és a szabályozási változások – derül ki a Deloitte gyógyszeripar és egészségügyi szektor kilátásaival foglalkozó globális kitekintéséből.

2024. október 15. 09:57

Az ABB bemutatja legújabb okosotthon-termékét

Az ABB bejelentette a OneTouch érintőképernyős kezelőpanel piacra dobását, amely zökkenőmentesen integrálja egyetlen eszközbe az okosotthon- és a kaputelefon felügyeleti rendszereket.

2024. október 14. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

2024. szeptember 24. 15:10