Így vásárolunk iskolakezdéskor
Iskolakezdési időszakban felpörög a kereskedelem, mindenhol megnő a tanévre szükséges eszközök iránti kereslet és ezzel együtt az árak is.* Tavaly augusztusban a KSH adatai szerint kismértékben nőttek a fogyasztói árak, majd szeptemberben jelentősen emelkedtek.
A legtöbb család (33%) ebben az időszakban átlagosan 15-25 000 Ft között költ a becsengetéshez kapcsolódóan gyerekenként, de a szülők 44 százaléka jellemzően még mindig utolsó pillanatra hagyja a felszerelés beszerzését. Bár folyamatosan nő az online vásárlás szerepe a kereskedelemben, ez még mindig egy olyan kategória, ahol fontos a fizikai foghatóság, hiszen inkább személyesen vesszük meg a szükséges eszközöket (74%) és magas azoknak az aránya is (76%), akik az új termékeket keresik – derül ki a Vatera legfrissebb felméréséből.**
A keret változatlan
A Vatera kutatásában részt vevő felhasználók többsége (33%) 15.000 és 25.000 forint közötti összeget áldoz a beiskolázásra gyermekenként. A válaszadók közel harmada (27%) 10.000–15.000 forintot költ tanszerekre, míg 21 százalékuk akár 25.000–40.000 forintot is hajlandó erre a célra szentelni. Elenyésző, mindössze minden tizedik család hozza ki 10.000 forint alatti összegből a kötelező iskolaszer-vásárlást, és ugyanennyien vannak azok is, akik több mint 40.000 forintot áldoznak rá. Ezek az arányok egybevágnak az online piactér két évvel ezelőtti hasonló kutatásával***, tehát a családok stabilan, tervezhetően ugyanazt az összeget szánják az évkezdésre annak ellenére, hogy az árak növekednek. A szülők két dolgot tehetnek a korábbi keret megtartásáért: tartósabb eszközöket vásárolhatnak, amelyek több évig kiszolgálják gyermeküket, vagy olcsóbb megoldásokat kereshetnek.
„A Vaterán augusztustól novemberig átlagosan 22 százalékkal nő az beiskolázáshoz köthető termékek eladása az azt megelőző időszakhoz képest. Mi nem tapasztalunk drasztikus változást az árak tekintetében, egy adott termék nem drágul augusztus végén, sőt! Jóállapotú használt árucikként még kedvezményesebben hozzájuthatnak a felhasználók az egyes termékekhez, így az iskolakezdést megelőző időszakban is célszerű online böngészni” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.
Tolongás nélkül
Az adatokból az is kiderül, hogy a beszerzendő eszközök negyedét a családok már interneten vásárolják meg. A kérdőíves felmérés alapján elmondható, hogy a legtöbben uzsonnásdobozt és kulacsot (39%), mágnes- vagy parafatáblát (37%), tornazsákot (36%) és iskolatáskát (36%) helyeznek a virtuális kosarukba. Emellett a vásárlási forma mellett leginkább a kényelem miatt dönt a többség (62%), de hasonlóan sokat nyom a latba az is, hogy online könnyedén össze lehet hasonlítani az árakat (61%), illetve a tolongás is elkerülhető (54%). Kiemelkedő azoknak az aránya, akik időben elkezdik a bevásárlást: a válaszadók több mint fele (56%) a nyár elejétől folyamatosan vagy a szünidő közepén szerzi be a listán szereplő cikkeket, de közel ugyanannyian (44%) még mindig utolsó pillanatra hagyják a bevásárlást.
A használt is jó lesz
Mára már egyre nagyobb számban jellemzi a háztartásokat a környezettudatosság és a költséghatékonyság, ezt támasztja alá a kérdőív eredménye is. A kutatásban résztvevő szülők negyede használt termékeket is keres. Nyilván füzetek, könyvek és ruhaneműk esetében inkább újat szeretnének, de a megunt, sérülésmentes iskolatáskák, tornazsákok és babzsákok előszeretettel kerülnek új tulajdonoshoz. Annak ellenére, hogy a hazai családok 76 százaléka inkább az új dolgokat keresi, a 2018-as eladási statisztikák alapján végül inkább a használt termékek vásárlása mellett döntenek (86%) az iskolakezdési időszakban.
Nemcsak a vásárlásokkal kapcsolatban tudatosabbak a megkérdezettek, iskolakezdés előtt egyre többen eladják feleslegessé vált holmijaikat. 2017-ben csupán a kitöltők negyede próbálta értékesíteni a már nem szükséges eszközöket, míg a friss kutatásban már a válaszadók harmada. Két éve csak 70 százalékuk, idén már 78 százalékuk hirdet még használható iskolatáskát, de szívesen tesznek szert extra bevételre tornaórához kapcsolódó felszerelések (57%), illetve régi tolltartók (38%) eladásából is.
________________
* KSH – A fogyasztói árak alakulása 2018-ban http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/stattukor/fogyar/fogyar18.pdf
** A Vatera saját felhasználói körében végzett online kérdőíves felmérése, 2019. július
*** A Vatera saját felhasználói körében végzett online kérdőíves felmérése, 2017. augusztus
Kapcsolódó cikkek
- Pókember verhetetlen, Garfieldot viszont mindenki szereti
- Han Solot valljuk be, de Darth Vadert gyűjtünk
- Online vásárlás Magyarországon
- További fejlődésre sarkall a karácsonyi e-kiskereskedelmi szezon
- A vevők kétharmada futott már bele minőségi problémába a Vatera friss felmérése szerint
- Stresszmentes karácsony? Igen!
- Online is beindult a strandszezon
- A Vatera és az eNET felmérése a magyar otthonokban fellelhető értékekről
- Ezért rendel a magyar Kínából
- Már bankkártyával is fizethetünk a Vatera online piacterén
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
EY-Parthenon: Új márka, egykapus ügyfélélmény
Az EY globálisan egységesíti tranzakciós tanácsadási üzletágát és a vállalati stratégiával foglalkozó EY-Parthenon csapatát, közös márkanév alatt működtetve tovább ezeket a területeket. Ez a lépés az ügyféligényekre reagálva erősíti meg a két terület közötti szinergiákat, és biztosít egységes, integrált tanácsadási élményt. Az új működési modell lehetővé teszi, hogy a vállalatok még komplexebb és összehangoltabb támogatást kapjanak növekedési, fejlesztési vagy stratégiai döntéseikhez. A márka mögött 25 000 szakember dolgozik, 150 országban.
Mi jön a fal után? – Automotive Summit 2025
Ezzel a provokatív kérdéssel indul 2025. május 21-én az Automotive Summit a MOL Campuson. A konferencia az autóipar jövőjét helyezi fókuszba, különös tekintettel arra, milyen szerepet tölthet be Magyarország a globális átalakulásban. A szakértők számos nézőpontból vizsgálják meg az iparág kihívásait és lehetőségeit – a mesterséges intelligencia autóértékesítésben betöltött szerepétől kezdve, az új autógyárak gazdasági hatásán át, egészen a CO₂-kibocsátás jövőjéig.