A Bosch 3D-kijelzői új dimenziót nyitnak az autózásban

forrás: Prím Online, 2020. január 27. 16:18

A nagyobb, jobb vizuális élményt nyújtó és egyre több funkcióval rendelkező digitális műszerfalak egyre fontosabb részei a járműveknek. A vezetők és az utasok is azokat a kijelzőket és vezérlési funkciókat szeretnék használni az autókban is, amelyekhez már hozzászoktak az okostelefonok és a televíziók használatakor. 

Sőt, a digitális műszerfalak döntő szerepet játszanak a járművek és a vezetők közötti kommunikációban. A Bosch ezt felismerve fejlesztette az új 3D-s műszerfali kijelzőit, melyek a passzív 3D-technológia segítségével a valósághoz hasonló háromdimenziós vizualitás élményt adnak a felhasználóknak. Ezek segítségével a megjelenő információk gyorsabban értelmezhetők, mint a hagyományos képernyők üzenetei. "A kijelzők egyre inkább interaktív rendszerekké válnak, és kiszolgálják a vezetők egyedi igényeit” – mondta dr. Steffen Berns, a Bosch Car Multimedia elnöke. „Ez komoly üzleti lehetőség a Bosch számára.” Az előrejelzések szerint a világ 15 milliárd dolláros műszerfal-piaca 2025-re megduplázódhat, 30 milliárd dollárra nőhet (forrás: Global Market Insights). A Bosch az ívelt, az organikus LED vagy a szabadon konfigurálható műszerfalakat tekintve is új szabványokat vezet be.

 

 

3D-hatás a műszerfalon

A 3D-hatás a mozivásznon még élvezetesebbé teszi a filmnézést a mozirajongóknak. Egy járműben azonban más a helyzet. „A kijelző mélységélessége miatt a vezetők gyorsabban képesek feldolgozni a fontos vizuális információkat. Akár az autós asszisztencia rendszerből érkeznek, vagy egy forgalommal kapcsolatos figyelmeztetést jeleznek” – mondta Berns. „Azok a figyelmeztető jelzések, amelyek úgy tűnnek, mintha előugranának a műszerfalról, sokkal egyértelműbbek.” Ráadásul parkolás közben a tolatókamera képe is valósághű, így könnyebben észlelhetők a parkolással kapcsolatos akadályok is. Ez például azt is jelenti, hogy az autót vezető felhasználó jobban átlátja, mennyi hely maradt az autó és a garázs fala között. A 3D-technológia akkor is fontos szerepet játszik a vezetés során, amikor az utcák sűrűjében kell eligazodni. Jó hír, hogy a térkép kijelzőjén azonnal egyértelműen látszik: melyik épületnél kell pontosan bekanyarodni, hogy elérjük az úticélt. A Bosch a passzív 3D-technológiát használja az új kijelzőjén, ami további funkciók – például szemkövető technológia vagy 3D-s szemüvegek – alkalmazása nélkül is kiválóan működik. 

 

 

Innovatív és interaktív

Az érzékszervi észlelések 90 százaléka a szemükön keresztül jut el hozzánk. Már a múlté, hogy csupán információk jelennek meg egy autó műszerfalán. A jövő teljesen a felhasználók és a kijelzők közötti kommunikációról szól. A Bosch készen áll erre: az itt fejlesztett kijelzők már mindenféle alkalmazást képesek kezelni, a kommunikáció hang- vagy érintésvezérléssel is történhet. "A Bosch olyan infotainmentet fejleszt ki, amely minden felhasználó számára kiváló megoldást nyújt” –mondta Berns. Az ember és a gép közötti kommunikáció (HMI) döntő fontosságú lesz, különösen akkor, amikor a jövő sofőrjei az automata pilótára bízzák majd a vezetést.

 

 

A Bosch intelligenssé teszi a műszerpultot

Mivel a kijelzők mérete egyre nagyobb és ezek egyre több funkciót látnak el, – intelligensek, hang- és érintésvezérléssel rendelkeznek – több számítógépes kapacitásra és vezérlőegységre lesz szükség. A kijelzőt és az operációs rendszereket ma akár már 15 back-end processzor is vezérelheti. A Bosch egyetlen számítógép segítségével koordinálja majd a kommunikációt, és az összes vezérlési funkciót egyetlen központi vezérlőegység irányítja. „Bevezetjük az intelligens vezérlőpultot” -, mondta Berns. A kevesebb vezérlőegység a fejlesztési időt is csökkenti. Továbbá az automatikus (Over-the-Air) frissítéseknek köszönhetően az infotainment-rendszer ugyanúgy naprakészen tartható, mint egy okostelefon. 

 

 

Legfontosabb a biztonság

A járművek műszerfalaira szigorú biztonsági szabványok vonatkoznak. Ezek a szabványok sokkal szigorúbbak, mint a fogyasztói elektronikai eszközök esetében. Az autók műszerfalának tökéletesen kell működniük mínusz 40 vagy plusz 120 °C-ban egyaránt, minden pillanatban. Fontos, hogy a vezető még egy részleges meghibásodásnál is tudjon támaszkodni a létfontosságú információkra. 

 

A vállalat 1980 óta többször is kiemelkedő fejlesztésekkel állt elő a járműkijelzők piacán – például a világ legelső, az Audi Quattro műszerfalába beépített digitális kijelző is a Boschnak köszönhető. Öt évvel ezelőtt mutatták be az első szabadon programozható műszerfalat az Audi TT-nél és a világ első ívelt műszercsoportja, mely a legújabb VW Touareg Innovision műszerfalában található, szintén a Bosch fejlesztése.  A vállalat a digitális innovációit alkalmazza a motorkerékpárok és az eBike-ok műszerfalánál is.

 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

10 Gbps sebesség az Óbudai Egyetemen

Magyarországon az Óbudai Egyetem az első felsőoktatási intézmény, amely a WiFi 7 szabványnak megfelelő, legmodernebb vezeték nélküli hálózatot alakított ki. A Huawei kampusz megoldásának bevezetésével az egyetem egy jövőálló, 10 Gbps sebességű hálózatot hozott létre, amely a jobb hálózati élmény, valamint a hatékonyabb oktatás, kutatás és adminisztráció érdekében működik. Az állandó innováció és átalakítás eredményeként az Óbudai Egyetem úttörő szereplővé vált, új mércét állítva a hálózatfejlesztés terén az európai egyetemek között. A fejlett hálózati technológiák és a magas színvonalú digitális oktatási környezet alkotják az egyetem sikerének alapját.

2025. március 21. 17:56

Új raktárnyitásával a Prologis átlépte az 5 millió m²-t a közép-európai piacon

A Prologis, a logisztikai ingatlanok globális piacvezetője, közép-európai portfóliójában meghaladta az 5 millió m²-nyi modern raktárterületet. A lengyelországi Prologis Park Ruda Śląskában található új, 37 000 m²-es raktár megnyitásával a vállalat sikeresen átlépte ezt a határt a régiós portfóliójában.

2025. március 21. 16:20

Pécsett folytatódott a HR Fest: A régió munkaerőpiaci kihívásai és lehetőségei

Március 20-án Pécsett folytatódott a HR Fest, az ország egyik legnépszerűbb HR rendezvénysorozata, amely ezúttal a dél-dunántúli régió munkaerőpiaci kihívásaira összpontosított. Az egész napos eseményen neves szakértők osztották meg tudásukat, miközben a helyi gazdasági szereplők a fiatal munkaerő megtartása és a beruházások ösztönzése érdekében folytattak eszmecserét. A rendezvényen szó esett a British American Tobacco pécsi beruházásáról, valamint a helyi kis- és középvállalkozások növekedési lehetőségeiről is.

2025. március 21. 13:02

Az Amazon Web Services bemutatta az Ocelot kvantumchipet

Az Amazon Web Services (AWS) mérnökei új szemléletmódot alkalmaztak a kvantumchipek építésében. Ahelyett, hogy csupán a kvantumbitek (qubitek) számát növelték volna, főként a zajok hatékonyabb csökkentésére helyezték a hangsúlyt. Ennek eredményeként létrehozták az Ocelot kvantumchip prototípusát, amely előrejelzéseik szerint akár öt évvel is közelebb hozhatja a kvantumszámítógépek széles körű elérhetőségét.

2025. március 21. 11:30

Humanoid robotok, Nobel-díj és MI-orvosok: Mi vár ránk a következő évtizedekben?

Ha valakinek rendelkezésére áll 12–14 millió forint, januártól Magyarországon is megvásárolhat egy humanoid robotot. De mit gondolnak a magyarok a technológiai újítások, különösen a mesterséges intelligencia (MI) kapcsán? Elképzelhető-e, hogy a jövőben egy robot nyeri az aranyérmet valamelyik olimpiai sportágban? Vagy akár egy MI nyeri el a Nobel-díjat? Hajlandóak lennének-e MI-orvossal vagy MI-ügyvéddel konzultálni? A legfrissebb nemzetközi kutatás eredményeit most megosztjuk.

2025. március 21. 09:57

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra sem tudjuk, hogy kik ölették meg Kennedyt

2025. március 21. 16:38

iPhone 17 Air: A legvékonyabb iPhone a láthatáron

2025. március 18. 13:29

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01