Az NMHH öt tanácsa internetezőknek koronavírus idején
Ahhoz, hogy az internethálózatot továbbra is jó minőségben érjék el a felhasználók, érdemes átgondolni a nethasználati szokásokat, különösen csúcsidőben – tanácsolja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. Csatolmányok helyett felhőszolgáltatást, de legalábbis tömörítést, a videohívások helyett hanghívást, a videóknál, streameknél pedig a kisebb felbontást érdemes választani. A hírközlési hatóság egyúttal bátorítja a szolgáltatókat annak átgondolására, hogy a feltöltőkártyát használó idősek telefonkeretére milyen kedvezményt tudnak nyújtani a fennálló járványhelyzetben.
Az elmúlt napok történései hatására sokkal intenzívebben kezdjük használni a hazai kommunikációs hálózatainkat, hiszen az infokommunikációs technológiák és hálózatok lehetővé teszik, hogy otthonról tudjunk dolgozni, illetve tanulni. A nagy hazai mobilszolgáltatók jelentős kedvezményeket is adnak, ami tovább növeli a hálózati terhelést. Magyarország nemzetközi szinten is kiváló mobil- és vezetékes hálózattal rendelkezik, és a szolgáltatók mindent megtesznek azért, hogy ki tudják elégíteni a jelentősen növekvő igényeket, amelyhez a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) minden támogatást megad, így például folyamatosan ellenőrzi a hírközlési infrastruktúrák állapotát, szükség esetén soron kívül elvégzi a frekvenciák zavarvizsgálatát és intézkedik a felmerülő zavarok megszüntetéséről.
Ahhoz viszont, hogy a mobil- és vezetékes hálózatok a következő hetekben se legyenek túlterheltek, és hogy az internetes szolgáltatásokat továbbra is megfelelő minőségben érhessék el a felhasználók, ehhez az ügyfelek egyénileg is hozzá tudnak járulni felelős magatartásukkal. Ennek érdekében kéri az NMHH az alábbi tanácsok betartását:
- Ne csatolmányként küldjünk nagyméretű fájlokat (pl. videók, prezentációk, nagyfelbontású képek) hanem azok felhőszolgáltatásokban lévő elérhetőségét adjuk meg.
- Csak szükséges esetben töltsünk le vagy küldjünk nagyméretű csatolmányokat, adatfájlokat az internetről. Ha erre mindenképpen szükség van, ezt éjszaka vagy reggel tegyük, és használjunk tömörítést (pl. Zip).
- Csúcsidőben – napközben – minimalizáljuk a munkánkhoz vagy a tanuláshoz nem feltétlenül szükséges streamingalkalmazások (pl. videomegosztók, online játékok) használatát.
- Ha mégis elkerülhetetlen, hogy videót nézzünk – pl. online tanuláskor –, akkor használjuk a kisebb felbontású (SD) formátumot – kis képernyőn ez még megfelelő minőséget ad.
- Videokonferenciák alatt, illetve a személyek (család, barátok) közötti kapcsolattartásra használt alkalmazások (Viber, Skype stb.) igénybevételekor – ha ez lehetséges –, törekedjünk arra, hogy csak a hangfunkciót használjuk, és ha nem szükséges, a képet kapcsoljuk ki.
Ezekkel az egyszerű megoldásokkal az előfizetők sokat tehetnek annak érdekében, hogy a mobil- és vezetékes szolgáltatások minősége ne romoljon Magyarországon, és mindenki a megszokott minőségben használhassa az internethálózatot ebben a kihívásokkal teli időszakban is.
A feltöltőkártyát használó idősek hanghívásainak támogatását is kéri az NMHH
Az NMHH üdvözli, hogy a magyar mobilszolgáltatók növelik előfizetőik felhasználható adatkeretét. A hírközlési hatóság úgy véli, hogy a korona-vírus terjedése idején ez a lépés is nagyban segíti a megváltozott mindennapok szervezését. Az NMHH ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a feltöltőkártyás felhasználók a hanghívásokra is hasonló kedvezményt kapjanak, hiszen sokuk a koronavírus által különösen veszélyeztetett, jellemzően az idősebb korcsoportok tagja. Az NMHH együttműködik az elektronikus hírközlési szolgáltatókkal, hogy a feltöltőkártyás felhasználóknak is hatékony támogatást biztosítsanak.
Kapcsolódó cikkek
- A tantermen kívüli médiaoktatáshoz nyújt segítséget az NMHH Médiaszertár csoportja
- Javaslatcsomag szülőknek és pedagógusoknak a HiperSuli digitális tanáraitól
- Médiatanács: Nyolcszáz millió forint rádió- és tévéműsorok készítésére
- Új tagok a Közszolgálati Testületben
- A bosszúpornótól a virtuális valóságig: elindult a Gyerekaneten.hu
- A Való Világ miatt büntetett a Médiatanács
- NMHH Médiatanács: közel 75 millió forintból készíthet műsorokat huszonöt helyi és körzeti rádió
- Megjelent az NMHH 2020-as felügyeleti terve
- Médiatanács: 166 millió forint támogatás közösségi rádiók és televíziók rezsiköltségeire
- Szülőknek szóló weboldalt készít az NMHH a biztonságosabb internetezés támogatására
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
7 vállalat, amely új szintre emelte a zöld gondolkodást
Adatközpontok környezetbarát működésének támogatása, az építészet újradefiniálása, valamint az energiafelhasználás látványos csökkentése – többek között ezekért az innovatív törekvésekért kaptak elismerést a Schneider Electric idei fenntarthatósági versenyének díjazottjai. A Sustainability Impact Award 2024-es kiírásában hét vállalat részesült a kitüntetésben, köztük két indiai cég is.
Mit mesélnek rólunk az emojik 2025-ben?
Egy szív, egy mosolygós arc vagy egy apró szikra – néha ennyi is elég, hogy átadjuk, amit érzünk. Vagy mégsem? A július 17-i Emoji Világnap alkalmából Guld Ádám médiakutatóval jártuk körbe, hogyan változott meg az emojik használata 2025-re, milyen félreértésekhez vezethetnek ezek a kis jelek, és mit tehetünk azért, hogy gördülékenyebb legyen a digitális kommunikációnk.
Hatékonyság, kényelem és fenntarthatóság egyben – Az új E4 monitorok
Az AOC Essential E4 monitorcsalád átfogó választékot kínál a különféle munkakörnyezetekhez – a helytakarékos irodai megoldásoktól a fejlett kreatív felhasználásig. A sorozat kiemelkedik a konfigurációs lehetőségek széles skálájával, így mindenki megtalálhatja a számára ideális eszközt.
Beszéljünk ikonokkal! – Az emojik szerepe a digitális kommunikációban
Július 17-én ünnepeljük az Emoji Világnapját. A kis méretű digitális ikonok ma már szinte minden online beszélgetésben jelen vannak, és szerves részévé váltak mindennapi kommunikációnknak. Ezt felismerve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is támogatást nyújt azoknak, akik most ismerkednek a digitális tér színes piktogramjaival.
Magyarország és az AI: Tudásban az élvonalban, bizalomban megosztottan
Ahogy a mesterséges intelligencia (AI) egyre nagyobb teret nyer a világban, a magyar lakosság többsége már most ismeri az alapfogalmakat, és bízik abban, hogy a vállalatok felelősen kezelik az adatokat – derül ki az Ipsos friss, AI Monitor 2025 nemzetközi kutatásából.