Robbanás előtt a digitális képzési szektor

forrás: Prím Online, 2020. április 16. 10:40

A digitális képzések területén a kutatások már a koronavírus-járvány előtt is komoly erősödést jeleztek: míg 2017-ben 46 milliárd dolláros bevétele volt az e-oktatásnak, 2025-re 325 milliárd dolláros piacot prognosztizáltak. A járványhelyzet szinte robbanásszerű változást hoz a szektorban. Első lépésben az oktatási intézmények álltak át az online képzésre, mostanra pedig egyre több cég ismeri fel, a leállások idején a munkatársak képzésébe való befektetés a vállalkozás stabilitását jelzi, ami csökkenti a munkavállalói bizonytalanságot és piaci versenyelőnyt is eredményezhet.

Bár évente a cégek globálisan 300 milliárd dollárt fordítanak tréningekre és képzésre, a vezetők csupán 8 százaléka tartja ezt hatékony befektetésnek. A digitális oktatási rendszerek bevezetése azonban jelentősen változtathat ezen az arányon. A felmérések ugyanis azt mutatják, ezen a területen az egy dolláros befektetés akár 30 dolláros növekedést hozhat a produktivitásban.

 

„Hosszútávon ezek a megoldások jóval költséghatékonyabbak a hagyományos frontális oktatásnál. Tapasztalataink azt mutatják, hogy egy rendszeresen ismételt képzésnél 2 hónap alatt már megtérülhet az online rendszer és tartalom bevezetésére fordított összeg. Megszűnik a fizikai oktatás során felmerülő utazás- és szállásköltség, 60 százalékkal csökken a kieső munkaidő, mérhetőbbé válnak a képzési folyamatok, egyszerűsödik az adminisztráció és könnyebbé válik az ismétlés, illetve a tantermi oktatással szemben akár 50%-kal tartósabb az elsajátított tudás” - sorolja fel az előnyöket Koharek András, az Országos Humánmenedzsment Egyesület e-learning, elektronikus oktatás szakértője, illetve a vállalati e-learning szektor egyik első hazai cége, az AR Tudásmenedzsment Kft. ügyvezetője. Mivel a digitális képzéseknél akár gamifikációs megoldásokat is könnyedén be lehet illeszteni az oktatási folyamatba, a tanulás sokkal inkább élményszerűvé válhat. Így lehet, hogy a Research Institute of America felmérése szerint a digitális képzésekkel jelentősen csökken a fluktuáció, míg a résztvevők elköteleződése és bevonódása 18 százalékkal magasabb a hagyományos oktatási formákhoz képest. 

 

A Smart Business Trends kutatása szerint 2020-ban Nyugat-Európában és az USA-ban a cégek mintegy 98 százaléka tervezett e-learning képzéseket. Ezzel szemben Magyarországon - bár pontos adat nincs róla - 100 cégből kb. 5 használ ilyen megoldásokat. A koronavírus-járvány nyomán kialakult gazdasági és munkaerőpiaci helyzet azonban ebben is változást hozhat. Világszerte a megkérdezett munkavállalók 67 százaléka hajlandó lenne átképezni magát, további 29 százalékuk pedig nyitott lenne rá, ha másként nem tudná megtartani a munkahelyét. Nem véletlen tehát, hogy itthon is egyre több cég ismeri fel, a jelenlegi helyzetben a munkatársak képzésébe és fejlesztésébe invesztált összegek hosszútávon versenyelőnyt jelenthetnek. Ez az időszak a szakmai tudás átadása és az átképzések mellett alkalmas lehet például olyan alapkészségek fejlesztésére, mint a kommunikáció vagy a prezentáció. A robotika terjedése miatt ugyanis a munkavállalóknál felértékelődnek azok a soft skill-ek, amelyekben a robotok még nem tudnak versenyezni velünk. Fontos kiemelni, hogy a kormány által meghirdetett átképzési program csak akkor lehet sikeres, ha a modern digitális oktatási eszközök széles spektrumát használni fogják. Ehhez pedig már most rendelkezésre állnak virtuális osztálytermek, interaktív feladatok, a haladás követésére alkalmas intelligens keretrendszerek.

 

 

„A digitális képzési rendszerekben minden olyan tudásanyag átadható, ami nem kapcsolódik szenzuális élményhez. Ahhoz azonban, hogy az átállás sikeres legyen, fokozatos építkezésre van szükség. Először egy alap rendszer bevezetését javaslom, majd második lépésben érdemes minél élményközpontúbbá tenni a képzéseket. Fontos, hogy nálunk is megtörténjen egy modellváltás: túllépve az általános ismeretterjesztésen, magas színvonalú, interakcióra késztető, a blended learninget is támogató intelligens képzési rendszereket vezessünk be. Ezzel a lépéssel a hazai céges oktatási kultúra is felzárkózhatna Európához” - emeli ki Koharek András. 

Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Széchenyi-egyetem megszerezte a legmagasabb szintű drónengedélyt

A győri Széchenyi István Egyetem könnyű pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó üzemeltetési tanúsítványt szerzett, így első felsőoktatási intézményként egész Európában megszerezte a 2021-ben bevezetett, az európai drónszabályozás alapján kiadható legmagasabb szintű engedélyt. A légiközlekedési hatóság az egyetem alkalmasságát értékelve megállapította, hogy az készen áll a biztonságos üzemeltetésre és rendelkezik a szükséges kompetenciákkal. Az engedély különleges jelentőséggel bír, mivel az EU-ban csupán mintegy 30 UAS-üzembentartó rendelkezik ilyen LUC (Light UAS Operator Certificate) tanúsítvánnyal a regisztrált 1,8 millió között.

2025. március 17. 14:33

Az I. Országos KRÉTA IFM Nap bemutatja az innovatív nyelvtanulást

2025. március 26-án, a Digitális Témahét keretében, első alkalommal kerül megrendezésre az I. Országos KRÉTA IFM Nap. Az esemény célja, hogy a köznevelésben és szakképzésben dolgozó angol- és némettanárok, valamint diákjaik interaktív, élő online nyelvórákon vegyenek részt. A program során a résztvevők megismerkedhetnek a KRÉTA Idegennyelvi Felkészítő Modul (IFM) által kínált modern tanulási lehetőségekkel, amelyek a 21. századi nyelvtanulást támogatják.

2025. március 17. 11:30

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01

Különdíjas lett a Deloitte úttörő coaching programja

2025. március 9. 10:06

Jövőformáló diákok: Megvannak a Megoldások a holnapért továbbjutói

2025. március 5. 18:59