Egyre inkább digitálisan intézi közművekkel kapcsolatos ügyeit a lakosság

forrás: Prím Online, 2020. június 17. 16:22

A COVID-19 járvány miatti korlátozások hatására a digitalizáció területén negyed év alatt másfél évnek megfelelő előrehaladást produkált a magyar társadalom. A változások a közműszektorban is jelentősen átalakították a fogyasztók magatartását. Az ügyfelek sokkal nyitottabbá váltak az online ügyintézésre és hajlandóak akár bonyolultabb ügyeket (pl. mérőóra átírás) is valamilyen digitális csatornán - elsősorban a szolgáltatók honlapján - keresztül intézni.

Vajon hogyan változtak a magyar lakosság jövedelmi viszonyai, vásárlási preferenciái, csatornahasználati szokásai a koronavírus válság hatására? Erre a kérdésre keresett választ a Deloitte Digital 2020 májusában készített 1000 fős reprezentatív ügyfélkutatása. „A lakosság 30 százalékának csökkent a jövedelme, a megkérdezettek 11 százaléka veszítette el a munkahelyét. A felmérésben részt vevők majdnem felének romlott a pénzügyi helyzete a válság miatt. Ennek hatására minden harmadik válaszadó csökkentette a kiadásait. Érdekes ugyanakkor, hogy ugyanennyien voltak azok is, akik költéseiket a járvány miatt kénytelenek voltak növelni” – foglalta össze a tanulmány egyik legfontosabb megállapítását Mező Csaba, a Deloitte Digital Magyarország partnere.

 

Mind a munkakörülményeket, mind a jövedelmi helyzetet illetően markáns eltérések mutatkoznak az ország különböző részei között. A fővárosban sokan dolgoztak otthonról a korlátozások idején, vidéken viszont inkább a csökkentett munkaidő volt jellemző. A munkájukat elvesztők egyébként a fővárosban arra számítanak, hogy hamarosan minden visszazökken a régi kerékvágásba, a vidéken élők ugyanakkor hosszabb idejű munkanélküliségtől tartanak. A gazdasági visszaesés is vidéken éreztette jobban a hatását, a válság elsősorban Kelet-Magyarországot érintette. A kiadásokat nézve pedig megállapítható, hogy a közepes jövedelemmel rendelkezők fogták vissza leginkább a költéseiket.

 

„A COVID-19 járvány hatására a válaszadók felének javult a digitális komfortérzete, azaz az emberek ma már szívesebben vásárolnak és intézik ügyeiket online, mint a járvány előtt. A legnagyobb átrendeződés ebben a tekintetben a közműveknél tapasztalható. A járvány előtti időkkel összehasonlítva 31 százalékkal nőtt a közművekkel kapcsolatos ügyeiket online intéző megkérdezettek aránya. Leginkább a számlafizetés, a mérőóra átírás és a szerződésmegszüntetés terelődött át az online csatornákra” – hívta fel a figyelmet Lukács Eszter, a Deloitte Digital Magyarország szenior menedzsere.

 

A Deloitte Digital kutatása arra is választ keresett, hogy a közművekkel kapcsolatos ügyeiket pontosan milyen felületen intézik a megkérdezettek. Jóllehet minden ügytípus esetében történt előrelépés a digitális csatornák irányába, a legmarkánsabb változás a közműszámlák befizetése terén látszik, még akkor is, ha már a járvány előtt is viszonylag sokan használták az online díjfizetést. Még azon ügyfelek is, akik általában csekken fizetnek, inkább online vagy a szolgáltató weboldalán keresztül rótták le tartozásukat. Összességében megállapítható, hogy az ügyfelek a közművekkel kapcsolatos egyszerűbb ügyeiket szívesen intézik digitális csatornákon, általában a szolgáltató weboldalán keresztül. A közműcégek mobilapplikációinak használatában is jelentős volt a növekedés, ám ez a honlaphoz képest, még mindig nem számottevő.

 

 

A Deloitte Digital Magyarország felmérése teljes terjedelmében itt olvasható.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kezdődik az év végi roham a mérlegképes könyvelők számára

A Kulcs-Soft által működtetett Kulcs-Akadémia három éve biztosítja a kreditpontos képzés lehetőségét, a digitalizáció jegyében online és személyes formában is. 

2024. október 11. 17:19

A világ öt legjobb márkája között a Samsung

A Samsungot az ötödik egymást követő évben választotta a világ legjobb öt márkája közé az Interbrand. A nemzetközileg is elismert márkatanácsadó vállalat évente közzéteszi a legjobb nemzetközi márkákat tartalmazó Best Global Brands listáját. Az idei listából kiderült, a vállalat márkaértéke elérte a 100,8 milliárd dollárt, amely 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

2024. október 11. 15:10

Közösen telepít e-kamion töltőállomásokat a Siemens és az OMV

Az e-buszok és e-haszongépjárművek száma évek óta dinamikusan nő, a személyautó-állomány mellett a fuvarozásban, illetve az áruszállításban is egyre inkább teret nyer az elektrifikáció. A busz- és logisztikai flották üzemeltetői ezért egyre inkább keresik megfelelő töltési megoldásokat. 

2024. október 11. 13:24

A Jane Goodall Intézet nyerte a Telekom pályázatát

Körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben – címmel hirdetett pályázatot kifejezetten magyarországi nonprofit szervezetek számára a Magyar Telekom és a Hello Nonprofit. A felhívásban olyan szervezetek jelentkezését várták, melyek az e-hulladék és a digitális környezetszennyezés csökkentésére; a városi éghajlati alkalmazkodásra; vagy a hazai ökoszisztémák ellenállóképességének támogatására fókuszálnak. A zsűri 21 pályázatból választotta ki a győztes Jane Goodall Intézet „Passzold vissza, Tesó!” programját, amely 16 millió forint támogatásban részesül.

2024. október 11. 10:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

2024. szeptember 24. 15:10