Helyi és körzeti tévék kapnak 122 millió forintos támogatást
Hír-, közéleti és magazinműsorokat készíthet összesen 122 millió forintból huszonöt helyi és körzeti televízió a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának legutóbbi ülésén hozott döntése szerint. A grémium öt évvel meghosszabbította az Európa Rádió sátoraljaújhelyi jogosultságát. A lineáris tévézés uralma mellett egyre inkább terjed a különböző streamingplatformok használata – derül ki a testület által elfogadott tanulmányból.
Huszonöt helyi és körzeti televízió kap műsortámogatást
Nyerteseket hirdetett a Médiatanács a helyi és körzeti televízióknak szóló támogatási programjában a hírműsorok, közéleti és kulturális magazinműsorok készítését támogató pályázat idei első fordulójában. Huszonöt televízió összesen 122 millió forint támogatást kap. Közéleti magazinokat a VTV Mór, a Dunaföldvár TV, a Városi Televízió Bóly, a csornai Rábaközi Televízió, az RTV Szekszárd, a Füzesabonyi Városi Televízió, a Hajdúnánási Televízió és az Info Plusz Balassagyarmat gyárthat. Hírműsorokat készíthet a Mezőtúri Városi Televízió, a Kapos Televízió, a Halas TV, a Szombathelyi Televízió, a Makói Városi Televízió, a százhalombattai Halom Televízió, a Miskolc Televízió, a Ceglédi TV és a Kanizsa TV. A Debrecen, a Szentes és a Szeged Televízió, a békéscsabai 7.Tv, a pécsi Pannon Televízió, a nyíregyházi Kölcsey Televízió, a Bajai Televízió és a Somogy TV kulturális magazinműsorok készítésére fordíthatja az elnyert összeget.
Rádiós döntések
A Médiatanács a szolgáltató kérelmére további öt évvel – 2025. október 9-ig – megújította a Sátoraljaújhely 100,0 MHz helyi rádiós frekvencián az Európa Rádió Nonprofit Közhasznú Kft. jogosultságát, így azon továbbra is a közösségi jellegű Európa Rádió 100,0 szólhat majd.
A Székesfehérvár 99,2 MHz frekvencia közösségi használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata alapján a tanács felvilágosítást kér az egyedüli pályázótól, a Fehérvár Médiacentrum Kft.-től. A grémium elvégezte a körzeti Nyíregyháza 102,6 MHz frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlatok alaki vizsgálatát és pályázati nyilvántartásba vette a Magyar Katolikus Rádió Alapítványt, a Médiahíd Kft.-t és a Karc FM Média Kft-t. A kisközösségi lehetőségek elvi használatára kiírt eljárásban az alaki vizsgálat után a testület nyilvántartásba vette a Szentendre telephelyre pályázó Budakalászi Média Kft.-t.
Médiafelügyeleti döntések
A Médiatanács egy méltóságsértést feltételező bejelentés alapján megvizsgálta a Hír TV-n futó Bayer show április 26-ai adását. A testület megállapította, hogy a Szabó Tímea képviselőt bíráló műsorvezetői szavak nem mutatnak túl a magánérdek-sérelmen, így a közösség sérelmét is megvalósító, az emberi méltóság intézményes védelmében való hatósági fellépés nem indokolt. A testület megállapította továbbá, hogy a nőkről elhangzott vélemény nem a női nem vagy a női országgyűlési képviselők ellen irányult, emberi méltóságukat nem kérdőjelezte meg, őket alacsonyabb rendűként nem tüntette fel sem a bejelentésben kifogásolt mondatokban, sem a műsorszám egészében, így a testület nem indít eljárást.
A székesfehérvári Táska Rádió szolgáltatóját negyvenezer forintra bírságolta a tanács, amiért egy vizsgált februári adáshéten szerződéses vállalásaihoz képest kevesebb szöveget, magyar zenét, valamint a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, illetve több ismétlést tett közzé. A szolgáltató ezen felül a törvényben előirt arányhoz képest kevesebb közszolgálati műsort sugárzott.
A Szent István Rádió – Tokaj egy márciusi adáshéten eltért állandó megnevezésétől, kevesebb magyar zenét és hírt, továbbá több ismétlést tett közzé szerződéses vállalásaihoz képest, ezért a Médiatanács a szolgáltatónak a rendkívüli helyzetről írt indokló nyilatkozatát elfogadva méltányosan ítélte meg a helyzetet és a pénzbírságot mellőzte, és felszólította a rádió szolgáltatóját a jogszerű magatartásra, továbbá arra, hogy a jövőben tartózkodjon a jogsértésektől.
A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Májusban is hullámvölgyben járt a tévés reklámpiac
A koronavírus-járvány miatt a televíziós hirdetési piac átalakulását 2020 májusában vizsgáló, a Médiatanács által elfogadott NMHH-tanulmány szerint a tavalyi évvel összevetve továbbra is csökkenő tendencia mutatható ki, a márciust és áprilist, az előző időszakokat elemző tanulmányokhoz hasonlóan. 2020 májusában 23 és 25 ezer, míg 2019 ugyanezen időszakában 38 és 41 ezer közötti volt a napi reklámszpotok gyakorisága. Idén májusban új reklámfilmekből is kevesebb jelent meg: harmadával csökkent a számuk, mint 2019 ugyanezen hónapjában (332 vs. 546 darab). A vizsgálat 76 magyar nyelvű televíziós csatornát fed le.
A tévénézők tíz százaléka már streamingplatformot is használ
A testület által elfogadott átfogó közvélemény-kutatás szerint, amelyet az NMHH által szponzorált Nielsen Médiakutató Kft. 2019 végén, a 15 és 69 év közöttiekkel végzett, a fiatalok (15-24 évesek) kilencven százaléka fogyaszt online videotartalmakat. A teljes vizsgált korosztály 67 százaléka néz online videót valamilyen digitális eszközön, asztali PC-n, laptopon, tableten vagy mobilon. 65 százalékuk otthon videózik, míg 45 százalékuk máshol is, például utazás közben. Ilyen eszközöket elsősorban a fiatalok használnak, és tőlük gyűrűzik át a technológia az idősebb korosztályokhoz. Bár az online tévézéssel szemben ugyan a lineáris tévé egyelőre még mindig előnyt élvez, fokozatosan terjed a különböző streamingplatformok használata. Ezek egyrészt a tévécsatornák webes verziói, mint az RTL Most – amit a megkérdezettek 13 százaléka használ – vagy a TV2 online oldala (9 százalék), másrészt a külföldi streamingszolgáltatások, pl. az HBO GO (5 százalék) és a Netflix (4 százalék).
A két dokumentum napokon belül elérhető lesz az NMHH honlapján.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: Újra szólhat az Európa Rádió Miskolcon
- Pályázati lehetőség közösségi televíziók és rádiók részére
- Huszonegy rádió huszonnégy műsora kapott közel 75 millió forintos támogatást
- Tovább szólhat a Kunság Rádió és a Halas Rádió
- Rádiós pályázatokról döntött a Médiatanács
- Tizenkilenc televízió és rádió kap több mint 115 millió forintos támogatást
- Médiatanács: A járvány miatt könnyítést kapnak a testület által támogatott médiaszolgáltatók
- Médiatanács: Nyolcszáz millió forint rádió- és tévéműsorok készítésére
- A Való Világ miatt büntetett a Médiatanács
- NMHH Médiatanács: közel 75 millió forintból készíthet műsorokat huszonöt helyi és körzeti rádió
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Álláshirdetések újratöltve – az AI már a HR-t is forradalmasítja
Az utóbbi években jelentősen átalakult az emberek információkeresési módja: egyre többen fordulnak mesterséges intelligencián alapuló eszközökhöz, ahol már nemcsak kulcsszavakat, hanem természetes nyelven megfogalmazott, összetett kérdéseket is feltesznek. A keresés így egyre inkább párbeszéddé válik, ami alapjaiban formálja át az online jelenlét szabályait – különösen a munkaerőpiacon.
Jövőálló munkahelyek, valós tudás – Ezt hozta a Business Fest 2025
A diploma helyett a valódi készségek, a kiaknázatlan munkaerő-tartalékok mozgósítása és a mentorprogramok bevezetése jelenthetik a választ a magyar munkaerőpiac aktuális problémáira – ez volt a Business Fest 2025 egyik legfontosabb üzenete. A közel 7000 résztvevőt vonzó rendezvényen a WHC Csoport szakértői döntéshozókkal és gazdasági szereplőkkel közösen mutattak be gyakorlati megoldásokat a munkahelyek jövőjének építéséhez. A 35 éves jubileumát ünneplő HR-szolgáltató ezen az eseményen jelentette be teljes körű márkamegújulását is.
Generatív mesterséges intelligencia a K&H Banknál: túl a technológián
A K&H Bank számára a generatív mesterséges intelligencia (genAI) nem csupán egy új technológiai eszköz, hanem az ügyfélkiszolgálás személyre szabottabbá és hatékonyabbá tételének kulcsa. Az elmúlt év során a bank számos területen sikeresen alkalmazta a technológiát – a belső működéstől kezdve, a hitelezési folyamatokon át, egészen Kate-ig, a digitális asszisztensig. A tanulási folyamat része, hogy a kevésbé eredményes esetekből is következtetéseket vonnak le. A cél egy olyan ügyfélélmény megteremtése, amely túlmutat a hagyományos bankoláson, és konkrét élethelyzetekre kínál testreszabott megoldásokat.
Újabb médiaszolgáltatók estek el a korhatár-besoroláson
Két kereskedelmi rádió nem megfelelő korhatár-besorolást alkalmazott, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa szankciókat szabott ki rájuk. Egy további esetben, hasonló okokból, a testület ismét egy külföldi társhatóság közreműködését kérte.
A Zöld Pokol királya: A Xiaomi SU7 Ultra megdöntötte az elektromos autók körrekordját
A Xiaomi elektromos járművekkel foglalkozó részlege, a Xiaomi EV, jelentős eredményt ért el: az SU7 Ultra szériaautó 7 perc 4,957 másodperces köridővel új rekordot állított fel az elektromos E-szegmensű járművek kategóriájában a legendás Nürburgring Nordschleife pályán. A rekordot már az első próbálkozás alkalmával sikerült elérni, méghozzá a pályacsomaggal felszerelt változattal – ezzel a Xiaomi SU7 Ultra a nagy teljesítményű elektromos autók élvonalába került.