Zöldberuházások pótolhatják a válságban elveszett európai munkahelyeket
Megvalósulásuk esetén közel 3 millió állást hoznának létre az EY által elemzett, küszöbön álló zöld projektek az Európai Unióban. Kivitelezésüket a COVID-19 gazdasági hatásai és szabályozási kérdések is nehezítik.
Ezer előkészített zöld projektet elemzett az EY friss tanulmányában (A Green Covid-19 Recovery and Resilience Plan for Europe). Amennyiben ezek a projektek megvalósulnak, mintegy 2,8 millió állást hozhatnának létre az Európai Unióban és egyben az Unió klímacéljainak megvalósulását is segítik. A becslések szerint a vizsgált projektek együttesen a széndioxid-kibocsátás 2,3 gigatonnányi csökkentésével járulhatnának hozzá az uniós klímacélokhoz. Összehasonlításképpen, New York állam egy teljes évben „mindössze” 150 millió tonna CO2-t termel. Az eredmények eléréséhez hozzávetőleg 200 milliárd eurónyi állami és magánforrásra van szükség az EU 27 országában.
Metró, színház és hidrogéngyár
A vizsgált projektek között van portugál zöldhidrogén-gyár, több szélerőmű, a Koppenhága-Malmö metróvonal, de olyan kisebb beruházások is, mint egy horvát színház energiai megújítása vagy egy svéd szelektív hulladékfeldolgozó korszerűsítése. Az elemzésben szereplő programok az EY becslése szerint mintegy 10 százalékát teszik ki a környezeti előnyökkel járó, Európában fejlesztés alatt álló beruházásoknak. Ez alapján prognosztizálható, hogy az EU-ban tervezett fenntartható projektek összege meghaladhatja akár az ezermilliárd eurót is. Amennyiben pedig az összes ilyen terv teljesül, akkor 12 millió teljes munkaidős állást hozhatnának létre. Ez több, mint amennyi a jelenlegi egészségügyi veszélyhelyzet gazdasági következményei miatt megszűnt.
Pole pozícióban a közlekedési szektor
A fejlesztésekben leginkább érintett szektorok az energetika, a közlekedés-szállítás, a gyáripar és az építőipar. Ezek közül a legjobban előkészített, leggyorsabban megvalósítható projekteket az energia (-termelés, -elosztás és -tárolás) és a közlekedés-szállítás területén találjuk. Ide tartoznak a kutatásban elemzett magyarországi programok is: a fővárosi lakásállomány energetikai korszerűsítése, illetve az elektromosautó-töltőhálózat fejlesztése.
„Magyarország számára is elérhető lesz a zöld projektek kivitelezéséhez biztosított több száz milliárd euró Uniós forrás egy része. Kiemelten fontos, hogy azok a vállalatok, akik környezetbarát fejlesztések megvalósítását tervezik éljenek ezzel a lehetőséggel. Ahhoz, hogy meg tudjanak felelni a pályázati feltételeknek, akár tanácsadó segítségével előkészített üzleti tervvel, megalapozott startégiával és megvalósíthatósági tanulmánnyal kell készülniük. Ezen is múlhat, hogy hozzájutnak-e a támogatáshoz” – hangsúlyozta Vaszari Péter, az EY stratégiai és tranzakciós tanácsadással foglalkozó üzletágának vezetője.
Mi lehet az akadály?
A kezdeményezések 20 százaléka 5 millió eurónál kevesebb befektetést igényel. Mintegy harmaduk (30%) startupok és KKV-k által tervezett innovációs beruházás, például a fenntartható mobilitás, a talajjavítás vagy az alacsony széndioxid-kibocsátású építési anyagok gyártása területén. Kivitelezésük azonban veszélybe kerülhet a COVID-19 világjárvány negatív gazdasági hatásai miatt. A tanulmányban vizsgált programok kivitelezése során a legfőbb akadályt minden második esetben (49%) azonban nem a finanszírozás, hanem valamilyen adminisztratív, szabályozási vagy kereskedelmi körülmény jelenti. Az energetika területén például szükség lenne megfelelő ütemtervre a leginkább szennyező járművek kivezetéséhez.
Kapcsolódó cikkek
- 3 ok, amiért az automatizálás kulcsfontosságú a COVID-19 megjelenése óta
- KPMG CEO Outlook: A meglévő trendek erősödtek, de új kihívásokat is hozott 2020
- A munkavállalók többsége nem érzi úgy, hogy támogatást kap a digitális átálláshoz
- Gyártás COVID-19 idején
- Soha nem látott ostrom alatt a vállalati informatika
- Alkalmazkodás, üzletmenet-folytonosság és kobotok
- A gyártási folyamatok a COVID 19 idején
- Kihívások a 21. század oktatásában és a COVID utáni adatvédelem
- Ahogy a tisztaság alapfeltétellé válik, előtérbe kerül a robotika
- Covid-19 második hullám – Információbiztonsági kérdései
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Magyar siker a látássegítő eszközöket fejlesztők nemzetközi versenyén
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karának EyeRider csapata elnyerte az első helyet a 2024-es Cybathlon Vision Assistance kategóriájában.
Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ
A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében. A kísérlet célja, hogy feltérképezze a robotikában rejlő rugalmasság és autonómia olyan aspektusait, amelyek hozzájárulhatnak az e-kereskedelmi logisztika hatékonyságának növeléséhez, valamint a vásárlói és munkavállalói élmény javításához.
Együttműködik az ABB és a Zumtobel Csoport
A globális technológiai piacvezető ABB és az ausztriai székhelyű, a professzionális világítási megoldások terén világelső Zumtobel Csoport bejelentette, hogy stratégiai partnerségre lép. Céljuk az intelligens épületmegoldások és az egyenáramú (DC) ipari termékalkalmazások fejlesztése. Az együttműködő felek azt tervezik, hogy a fenntartható épületek számára integrált, intelligens megoldásokat kínálva jelentős hozzáadott értéket teremtsenek a kereskedelmi, ipari és intézményi szektorban tevékenykedő ügyfelek számára.
A Telekom ügyfelei számára már minden budapesti metróvonalon elérhető az 5g szolgáltatás
A Telekom november 11-étől az összes budapesti metróvonalon elérhetővé tette az 5G hálózatot ügyfelei számára, amelyet 5G-képes készülékkel és mobilinternet-szolgáltatással tudnak igénybe venni.
Fellendülő elektromobilitás: A Drees & Sommer támogatást nyújt az autógyártóknak
A napi mintegy 1000 járművet gyártó és közel 7000 alkalmazottat foglalkoztató történelmi müncheni fő telephely a BMW globális termelési hálózatának nélkülözhetetlen része. A kizárólag elektromos meghajtást használó új járműarchitektúra, a New Class gyártása 2026-tól itt fog megkezdődni. Az autógyártó 650 millió eurót fektet be az új jármű-összeszerelő üzembe a logisztikai területeket és a karosszériagyártást is beleértve.