Nő, de rohamosan öregszik a személygépkocsi állomány
Az életminőséggel szoros összefüggésben áll egy személygépkocsi fenntartásának képessége. A KSH adatai szerint Magyarországon 2019-ben, a gazdasági növekedés csúcspontján, 3,8 millió darab személygépkocsi volt. 2010 és 2019 között a reálkeresetek 85%-kal emelkedtek, miközben a személygépkocsik száma 28%-kal (828 ezer darabbal) növekedett.
Ennek következtében minden száz (15-ödik életévét betöltött) magyar állampolgárra 44 darab személygépkocsi jutott, ami 11-gyel több, mint 2010-ben. A 2008-as válságot követő gazdasági fellendülés idején, 9 év alatt, a személygépkocsik életkora 3 évvel nőtt. Ennek oka az új és a használt autók árában meglévő jelentős különbség, valamint az állami beavatkozás (pl. roncsprémium rendszer) hiánya.
A személygépkocsik száma településtípusonként és átlagos életkoruk alakulása
Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás
Regisztrált személygépkocsik megoszlásának változása (százalék)
Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás
2019-ben a személygépkocsik 19%-a Budapesten, 21%-a a megyei jogú városokban, 33%-a a városokban, míg 27%-a a községekben volt. Az arányok 2010 óta stabilnak tekinthetők. Az ország déli, keleti és főleg észak-keleti településein jóval az országos átlag alatt volt a 15 év feletti lakónépességre jutó autók száma, a települések között 20-szoros különbség is előfordult.
Jelentős eltérés van a személygépkocsik számának növekedésében a megyék között. A regisztrált személygépkocsik száma Győr-Moson-Sopron (37%) Pest (36%) és Szabolcs-Szatmár-Bereg (34%) megyében nőtt legjobban, legkevésbé pedig Tolna (22%), Békés (21%) és Baranya (20%) megyében. Budapesten „csak” 19%-kal nőtt a számuk, viszont a fővárosban élők vásárolták a második legtöbb új autót (110 882 darabot) 2010 és 2019 között. A megyék autóállománya (száz 15 éves kor feletti lakosra vetítve) 39 és 53 gépkocsi között volt.
Száz 15 év feletti lakosra jutó személygépkocsik száma 2019-ben
Forrás: KSH adatok alapján GKI számítás
Kapcsolódó cikkek
- A változásban élenjárók fogják meghatározni a jövőt
- Milliókra szabva – a fizikai és a digitális élmény találkozása
- Így alakulnak a munkaerőpiaci trendek és a bérek 2021-ben
- A tech szakértők szerint ezek lesznek a legfontosabb trendek 2021-ben
- Üzleti hangulat koronavírus idején: óvatos optimizmus
- A hazai autóstársadalom is sebességet váltott
- Cisco: ezek a tech-trendek határozzák meg az idei és az elkövetkező éveket
- Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák
- Másfél év kell az Európai vállalatoknak a visszaálláshoz
- A Maserati MC20-as modelljét választották 2021 legszebb szuperautójának
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.