Tények és érdekességek az ABB elektromos busz töltési megoldásairól
Az ABB „Did you know?” – kezdetű, ismeretterjesztő online sorozata rövid, közérthető magyarázatokkal ismerteti meg az olvasót a vállalat portfóliójának legérdekesebb tényeivel. A következő anyag az ABB által elektromos buszok számára fejlesztett töltési megoldásokról ad információt.
Tudta-e, hogy az ABB Pantograph Down rendszere az OppCharge interfésszel együtt mindössze 3-6 percen belül képes feltölteni egy elektromos buszt?
Az elektromos járművek egyik csoportját képviselő e-buszokba beépített akkumulátortelepek akár tízszer akkorák lehetnek, mint az elektromos személyautókban jellemzően használt akkumulátorok (vagy még nagyobbak), és egy-egy kiterjedtebb közlekedési rendszer részeként sajátos követelményeket támasztanak.
Az Opportunity Charge – vagy rövidebb nevén az OppCharge – egy, a normál és az emeletes e-buszok automatizált töltéséhez használt nyílt interfész, mely pantográf (mozgatható áramszedő) segítségével csatlakoztatja a buszt a töltőállomásra. Az ABB Pantograph Down rendszere a nagy utaslétszám befogadására alkalmas elektromos buszok gyors és hatékony feltöltésére képes. A töltőállomás leereszthető pantográfja a busz tetején kiépített sínrendszeren keresztül csatlakozik a jármű akkumulátorára, és akár 600 kW töltési teljesítményre képes.
A jellemzően 3-6 perc töltési idővel működő pantográf rendszer könnyen integrálható a már kiépített közlekedési hálózatokba, és működése úgy biztosít nulla károsanyag-kibocsátást a nap folyamán, hogy semmilyen módon nem befolyásolja a járatok megszokott rendben történő közlekedését.
Tudta-e, hogy az ABB Pantograph Up busztöltői az elektromos buszok a buszdepó területén és útközben végzett töltésére egyaránt tökéletesen alkalmasak?
Az a megoldás, hogy az elektromos busz felemelt pantográfon keresztül csatlakozik a töltőberendezésre, rendkívül egyszerű és gyors töltést biztosít. Amikor a busz beáll a megállóba, a vezető egy gombnyomással felemeli a pantográfot a busz tetejéről, így az érintkezésbe lép a megállóban az úttest fölé hajló töltőoszloppal. Ha a töltés megtörtént, illetve a busznak tovább kell haladnia, a pantográf automatikusan leválik az oszlopról és visszaáll eredeti helyzetébe. Az utasok le- és felszállásához szükséges idő épp elegendő ahhoz, hogy a busz további 10 km megtételéhez szükséges áramot kapjon.
A végállomásokon jellemzően 3-6 perc alatt végrehajtott töltés a szokásos körülmények között a járat teljes útvonalának megtételéhez elegendő áramot biztosít a busz számára. A flotta valamennyi elektromos buszába beépítésre kerül minden, a pantográf felemeléséhez szükséges mozgó alkatrész.
Az ABB felemelhető pantográffal működő busztöltő berendezései depóban végzett éjszakai töltésre is ugyanolyan alkalmasak. Egyetlen töltőberendezés akár három, úttest fölé behajló töltőoszlopot is el tud látni energiával, tehát három busz egyidejű töltését képes biztosítani. Ez esetben a töltőberendezés szekvenciálisan tölti fel a buszokat, ami csökkenti a csúcsterhelés esetén felmerülő energiaköltséget és intelligens módon úgy osztja be a töltőáramot, hogy minden csatlakoztatott járművet tökéletesen feltöltsön, mielőtt az ismét szolgálatba lép.
Az ABB felemelhető, illetve leereszthető pantográfos megoldásokat egyaránt kínál.
Tudta-e, hogy a németországi Hamburg városában ABB-technológia felhasználásával kívánják felére csökkenteni a CO2-kibocsátást?
A város az ABB villamosítást szolgáló berendezéseinek segítségével kívánja a fenntarthatóság jegyében 1990-hez képest 2030-ig a felére csökkenteni CO2-kibocsátását. Az ABB technológiái az évente 230 millió fős utasforgalmat lebonyolító hamburgi tömegközlekedési vállalat, a HOCHBAHN AG szolgálatába állítva segítik annak a széles körű flottavillamosítási programnak a megvalósítását, amely Németország legelső teljesen elektromos buszokra tervezett busztermináljának kiépítését is magában foglalja.
Az ABB kulcsrakész megoldása az elektromos infrastruktúra kiépítése és a depó hálózatra csatlakoztatása mellett a transzformátor, a kapcsolóberendezések és a 44 db, egyenként 150 W teljesítményű busz- és nehézgépjármű-töltőállomás telepítését foglalja magában. Ezzel a megoldással a flotta 44 autóbusza egyszerre tölthető fel a központi buszdepóban. A buszok egy feltöltéssel akár 150 km távolságot is meg tudnak tenni. Egy töltőberendezés szekvenciális töltéssel akár három busz egyidejű töltésére is alkalmas. A berendezések használatát még célszerűbbé és kényelmesebbé teszi, hogy – helytakarékossági okokból – a buszdepó tetejére kerültek, amely intelligens és költséghatékony töltési megoldást kínál a város egyre bővülő e-busz flottája számára.
Tudjon meg többet az elektromos járművek töltési megoldásairól.
Kapcsolódó cikkek
- Felvirágozhat az elektromos buszok magyarországi gyártása
- Az ABB ezredik, Norvégiában telepített villámtöltője fontos mérföldkő az e-mobilitás terén
- Az ABB okos töltési technológiájával az e-járművek energiát tudnak visszatáplálni a hálózatba
- Társasházak figyelem: közös e-töltő, külön elszámolás
- Fenntarthatóbb Genova a Siemens töltési infrastruktúrának és a Rampini e-buszoknak köszönhetően
- Az ABB nagyon készül az e-mobilitás megünneplésére
- Az ABB nagyfeszültségű töltőket szállít a Volvo LIGHTS projekthez
- Az ABB többségi tulajdonrészt szerzett a kínai Chargedot vállalatban
- Az ABB energiatároló rendszereket gyártó, modern üzemet avatott fel Badenben
- Néhány másodperc alatt feltölthető e-buszt fejleszt az ABB és a King Long Group
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Mesterséges intelligencia a marketing szolgálatában
A Microsoft adott otthont a Magyar Marketing Szövetség Marketing Döntéshozók Klubja legutóbbi rendezvényének, mely március 20-án zajlott, és a mesterséges intelligencia marketingben betöltött szerepét és lehetőségeit helyezte középpontba. A rendezvény üzenete az volt, hogy az AI nem csupán a jövő technológiája, hanem már most is olyan eszközként működik, amely jelentősen növeli a marketingmunka hatékonyságát. A Microsoft szakértői gyakorlati példákon keresztül mutatták be, hogyan integrálható az AI a marketing- és értékesítési folyamatokba, elősegítve azok optimalizálását és gyorsítva az üzleti döntéshozatalt.
2026-ra a világ legnagyobb fulfilment áruházává válik a soroksári IKEA
Egy évvel az átfogó felújítás bejelentése után a soroksári IKEA egyesíti azokat az új megoldásokat és fejlesztéseket, amelyeket a legnagyobb lakberendezési kiskereskedő már világszerte tesztelt, és 2026-ra a világ legnagyobb IKEA fulfilment áruházává válik.
Ötgenerációs munkahelyek: Hogyan segíthetik az együttműködést a különböző korosztályok?
A generációs különbségek sokak szerint feszültségekhez, széthúzáshoz és akár konfliktusokhoz is vezethetnek, különösen a munkahelyeken. De vajon elkerülhetetlen, hogy így alakuljon? Hogyan hat az innovációs nyomás a generációk közötti együttműködésre? Problémaként vagy lehetőségként kellene tekinteni a különbözőségekre? Ilyen kérdésekre keresnek választ a Bosch Podcast legújabb epizódjában, ahol Steigervald Krisztián generációkutató és Somogyi András, a Bosch cég humánerőforrásért felelős alelnöke beszélgetnek.
Az E.ON új megoldásai a jövő energiaellátásához
Az E.ON Hungária Csoport jelentős fejlesztéseket hajtott végre a Flex.ON program keretében a Dunántúlon, Pest vármegyében és Budapesten, egy három éves kutatás-fejlesztési program részeként. A projekt célja, hogy a vállalatcsoport képes legyen kielégíteni az ügyfelek növekvő energiaigényét, és lehetővé tegye a napelemes rendszerek szélesebb körű csatlakozását az áramhálózatra. Az új megoldások a helyszínekhez igazodva gyorsabbá, költséghatékonyabbá és rugalmasabbá teszik az energiaellátást. A 2,1 milliárd forintos fejlesztés 39%-át állami támogatás fedezi, míg 61%-át az E.ON biztosította.