Ezek azok az okok, amiért leggyakrabban segítséget kérnek az idősek

forrás: Prím Online, 2021. március 23. 19:41

Szédülés, eszméletvesztés, magány – csak néhány indok a sok közül, amivel az idősek naponta segítségért fordulnak a 0-24-ben hívható, országos segítségnyújtó SOS Központhoz, de az is előfordult már, hogy egy gödörbe esett személy jelentkezett be. A Telenor kutatása szerint az idősek mintegy kétharmada csökkentette a személyes találkozások számát a járvány alatt, így most különösen fontos, hogy könnyen elérhető legyen a segítség, ha baj van.

Mintegy 4000 riasztás érkezik be átlagosan havonta az SOS Központ egészségügyi végzettségű, mentésirányításban jártas szakembereihez. A 0-24 órában hívható, kifejezetten az idősek és családtagjaik számára ajánlott szolgálat az év minden napján fogadja a bajba jutott ügyfelek hívását, például elesés, otthoni baleset esetén, de akkor is, ha eltévedtek útközben, vagy gyanús neszt hallanak a ház körül.

 

A központot jellemzően a 65 év feletti korosztály keresi fel segítségért, a hívások oka pedig a leggyakrabban szédülés, eszméletvesztés, vérnyomás- és vércukorszint-ingadozás, valamint fürdőszobai baleset, de nagy számban telefonálnak magány vagy pszichés okok miatt is. Emellett az is előfordul, hogy valaki azért keresi a központot, mert eltévedt – legyen szó belvárosi szűk utcákról, vagy kirándulásról a természetben. Ezek az esetek a járványügyi helyzet alatt ugyanúgy előfordulnak, ráadásul a korlátozások miatt az érintettek sokszor kevésbé számíthatnak a családtagok azonnali segítségére.

 

A gyors segítség vészhelyzetben olyan, SOS-gombbal ellátott eszközzel érhető el, amelyen előre beprogramozható a központ száma, így a segélyhívás egy gombnyomással elindítható. A szakemberek a lehető legrövidebb időn belül megoldják a problémát, akár a készüléken keresztül beszélve az érintettel, vagy ha szükséges, hozzátartozót vagy mentőszolgálatot a helyszínre küldve.

 

 

Szokatlan esetek: Svédországtól kezdve a gödrökig

Az elesés miatti riasztások nagy része délelőtt és kora délután fut be a központhoz, amikor az idősek elindulnak otthonról vásárolni, sétálni; hideg- és melegfront idején pedig gyakoriak az olyan egészségügyi problémák, mint a szédülés, fejfájás, vérnyomás-ingadozás.

 

A túlnyomórészt valós veszélyhelyzetekben érkező jelzések mellett előfordulnak a mindennapi esetektől eltérő, szokatlan bejelentések, szerencsésen megoldódó helyzetek. Egyszer például egy idős személy külföldről bejelentkezve kereste a központ munkatársait azzal a kéréssel, hogy segítsenek neki kideríteni az adott helyzete koordinátáit. Mint kiderült, épp Svédország partjainál hajózott, és a kapitányt akarta útbaigazítani. Egy másik esetben valaki azért kért segítséget, mert beleesett egy gödörbe, és nem tudott kijönni onnan. A diszpécser már éppen a katasztrófavédelmet és a tűzoltókat tervezte a helyszínre küldeni, amikor a beszélgetés során kiderült, hogy a gödör szerencsére olyan sekély volt, hogy az idős bajbajutott időközben egyedül is ki tudott mászni.

 

A járvány miatt több idős van egyedül – így tehetünk a biztonságukért

A Telenor kutatása szerint*  a járványhelyzet hatására a 60-69 év közti idősek mintegy kétharmada (64%) csökkentette a személyes találkozások gyakoriságát. Az elszigeteltség, a nagyszülők, szülők egészsége azonban sokakat tölthet el aggodalommal, hiszen nem mindig megoldható az azonnali segítségnyújtás.

 

Erre az esetre hasznos segítség a Telenornál elérhető SOS Központ szolgáltatás, amelynek használatához a Telenor a helymeghatározó és nyomkövető, SOS hívásgombbal ellátott MyKi Spot eszközt ajánlja. A nyakba akasztva, táskára vagy ruhára erősítve viselhető eszközön három telefonszám állítható be, amelyek vész esetén az SOS gomb megnyomásával egyszerre tárcsázhatók, az eszköz helyzetét pedig a hozzátartozó saját telefonján láthatja egy appon keresztül. Érdemes az eszközt az SOS központ szolgáltatással kombinálni, és a központ számát a gyorshívóhoz adni, hiszen ha vészhelyzet esetén egy családtag sem veszi fel a telefont, az SOS gomb megnyomásával a hívás a központ szakembereinél is kicsöng.

 

A MyKi Spot Telenor Mini tarifával vásárolható meg, amelyhez az SOS Központ szolgáltatás kiegészítő szolgáltatásként választható, 990 forintos havidíjért.

 

További információ: www.telenor.hu/sos-kozpont és www.telenor.hu/mobiltelefon/myki-spot-sos-gombbal-ellatott-gps-nyomkoveto-p1118618-residential

 

* A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2020. október 28. és november 5. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)

Kulcsszavak: SOS Központ Telenor

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Szelfizd magad a tengerpartra – HONOR 400-zal bárhol nyaralhatsz!

Ha idén a leggyakoribb útvonalad a kanapé és a hűtő között vezet, ne csüggedj! A HONOR 400 mesterséges intelligenciával működő képszerkesztő funkcióival te döntöd el, merre nyaralsz – legalábbis a fotóidon. Ez nem trükk, hanem kreatív játék és önkifejezés, hiszen a képzelet nem ismer határokat!

2025. július 17. 13:15

Streamingre hangolva – így nézünk ma tévét Magyarországon

A streaming iránti érdeklődés nem csökken, sőt: a Direct One adatai szerint a tartalomfogyasztási szokások továbbra is átalakulóban vannak. A Direct Now applikáció felhasználóinak száma az elmúlt egy évben közel 13 százalékkal nőtt, így már több mint 40 ezren használják rendszeresen az alkalmazást szórakozásra vagy információszerzésre. 

2025. július 17. 11:38

Ingyenes termékfeltöltés, biztonságos fizetés – így újul meg a Vatera

A Vatera átalakította működését, hogy még jobban igazodjon a modern vásárlói igényekhez. A piactér ezentúl teljesen ingyenessé tette a termékek feltöltését, és bevezetett egy új, gyors, biztonságos és egyszerűen használható online fizetési rendszert. Az online bankkártyás fizetések – beleértve a Vatera Vevővédelem szolgáltatáson keresztül lebonyolított tranzakciókat is – már teljes egészében a platformon belül zajlanak, anélkül, hogy a felhasználóknak el kellene hagyniuk a Vatera.hu oldalait.

2025. július 17. 09:56

7 vállalat, amely új szintre emelte a zöld gondolkodást

Adatközpontok környezetbarát működésének támogatása, az építészet újradefiniálása, valamint az energiafelhasználás látványos csökkentése – többek között ezekért az innovatív törekvésekért kaptak elismerést a Schneider Electric idei fenntarthatósági versenyének díjazottjai. A Sustainability Impact Award 2024-es kiírásában hét vállalat részesült a kitüntetésben, köztük két indiai cég is.

2025. július 16. 20:00

Mit mesélnek rólunk az emojik 2025-ben?

Egy szív, egy mosolygós arc vagy egy apró szikra – néha ennyi is elég, hogy átadjuk, amit érzünk. Vagy mégsem? A július 17-i Emoji Világnap alkalmából Guld Ádám médiakutatóval jártuk körbe, hogyan változott meg az emojik használata 2025-re, milyen félreértésekhez vezethetnek ezek a kis jelek, és mit tehetünk azért, hogy gördülékenyebb legyen a digitális kommunikációnk.

2025. július 16. 18:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvan a válasz a digitalizáció nagy ellentmondására

2025. július 13. 12:02

IT-történelem: a hat ma is működő működő Apple‑1 egyike a Sotheby’s aukcióján

2025. július 9. 20:04

Nyár a képernyők előtt: hogyan védhetjük meg a gyerekeket a kibertérben?

2025. július 9. 10:29

A jövő már itt van: mesterséges intelligencia a K&H befektetési döntései mögött

2025. július 8. 14:52