Októberben indul a 18. Budapest Design Week
2021-ben 18. alkalommal, október 8. és 17. között rendezi meg a Budapest Design Weeket (BDW) a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) és a Magyar Formatervezési Tanács (MFT), melynek fő helyszíne idén a kulturális és művészeti eseményeknek egyaránt otthont adó Société Budapest rendezvényközpont lesz. A Budapest Design Week központi témája idén a New Standards: az események fókuszában a világjárvány utáni „new normal”, azaz „szép új világ” áll, melynek formálásában döntő szerepet kapnak a designerek.
„Az elmúlt másfél év bebizonyította, hogy egy pandémiás helyzet számtalan módon befolyásolja mindennapjainkat: megváltoznak kapcsolattartási és vásárlási szokásaink, fontosabbá válnak a helyi termékek, árucikkek, felértékelődnek a társadalmi kapcsolatok, az összetartozás szerepe, az utazási korlátozásokkal a szabadidő eltöltésének eddig kevésbé népszerű formái válnak meghatározóvá. A jelenlegi helyzet kivételes lehetőséget teremt arra, hogy a jövőt emberközpontúbbá, emberléptékűbbé tegyük, amelyben kiemelkedően fontos szerep jut majd a designereknek” – emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke a BDW idei fókuszáról beszélve.
A rendezvénysorozat által feltérképezni kívánt szakterületek kapcsán Osvárt Judit, a BDW kurátora így fogalmazott: „A Budapest Design Week 2021 a »szép új világ« jelenségét tervezi körüljárni, kifejezetten pozitív attitűddel és számos kísérleti, újszerű jelenséget, ötletet, innovációt mutatva fel annak bizonyítására, hogy a design az új társadalom megteremtésében egy hatékony, rugalmas és sokoldalú eszközrendszer lehet. Ezalatt a tíz nap alatt az új attitűd megmutatkozik a social design, a service design, a product design, a digital design, az interior design és a fenntarthatóság többi területén is.”
A Budapest Design Week tavaly a pandémiás helyzetre való tekintettel hibrid formában valósult meg, aminek pozitív hozadékaként azok is tudtak csatlakozni a programokhoz, akik fizikailag nem tudtak jelen lenni, ezért az offline mellett ebben az évben is lesznek online programok. Idén is két fő programtípusból épül fel a rendezvénysorozat: a saját, valamint a külső partnerek által szervezett, a Budapest Design Week által befogadott eseményekből. Az eseménysorozat nyitókiállítása a központi témát körbejáró „New Standards” lesz a Société Budapestben, amely 30 fiatal, 30 év alatti tervező munkáját mutatja be. Ezek többsége terv vagy prototípus, és jól illusztrálják az új generáció felelős gondolkodásmódját a jövőnk tekintetében.
A kiállításhoz kapcsolódó beszélgetéssorozat számos témát körbejár az autóipar jövőjétől kezdve a szabadidő eltöltésének megváltozásán át a kiterjesztett valóság kérdésköréig, mindegyiket a design vetületében vizsgálva. A Budapest Design Week nyitóestjén adják át a Magyar Formatervezési Díjakat és a Design Management Díjat. A díjazottakat és a legkiemelkedőbb pályázókat felvonultató kiállítás a fesztivál végéig szintén a Sociétében lesz látogatható. A járványhelyzet függvényében tárlatvezetést is tartanak az érdeklődőknek.
A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén is komplex szakmai programmal jelentkezik a Magyar Formatervezési Tanács és stratégiai partnere a Fabunio (Magyar Fa- és Bútoripari Unió). A rendezvény azt járja körül, hogy az egyes alkotók és cégek életére milyen hatással van a designszemlélet, milyen eredményeket hozott számukra a díjakra való jelentkezés, illetve milyen élményekkel és kihívásokkal jár a gyártói-tervezői együttműködés. A program keretében a Fabunio gyárlátogatást is szervez, ahol az érdeklődők betekinthetnek a bútoripar kulisszái mögé.
Az Európai Unió kezdeményezéséhez csatlakozva BEDA tagként a Magyar Formatervezési Tanács és partnerei New European Bauhaus workshopot szerveznek október 12-én. A program MA képzésben résztvevő hallgatókkal — felsőoktatási intézményenként 3-3 hallgatóval — valósul meg, a diákok a délelőtt kapott feladataikat még aznap prezentálják.
Hagyományosan a Budapest Design Week időtartama alatt elevenedik meg a Magyar Formatervezési Tanács népszerű kiadványa, a Start Up Guide is: a Start Up Guide Live többnapos, interaktív online előadássorozat. Október 12-én az üzletek válságállóvá alakításának módszerei, a finanszírozási formák és a piaci változások követése lesznek a középpontban, október 13-án pedig az ügyfélélmény fogalma és fontossága, a remarketing eszköztára és a rendszerben gondolkodás előnyei adják a fő témákat. Az előadásokat beszélgetések követik, a program pedig később is visszanézhető lesz a Start Up Guide Live és a Budapest Design Week felületein.
Október 14-én és 15-én a BDW stábja a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel (MOME) együttműködésben rendezi meg a Social Design Konferenciát: a MOME égisze alatt 2020 őszén létrejött Social Design Network több európai felsőoktatási intézmény kapcsolódó egységeit tömöríti és a témában az első szakmai együttműködésnek számít a világon. A social design témakörét körüljáró kétnapos szakmai szimpóziummal és kiállítással készülnek.
A Budapest Design Week népszerű eseménysorozata minden évben a Nyitott Stúdiók, amely idén – a pandémiás helyzetet szem előtt tartva, az aktuális biztonsági előírásoknak megfelelően – offline és online programokkal várja azokat, akik szeretnének betekintést nyerni a hazai designerek, designstúdiók műhelyébe. A 18 résztvevő műhely változatos bemutatókat és workshopokat kínál azoknak, akik szeretnék jobban megismerni a munkafolyamatokat a tervezőasztaltól a gyártásig, vagy szeretnék egyenesen az alkotóktól hallani a brandek és kollekciók történetét.
A BDW stratégiai partnereként a Magyar Divat és Design Ügynökség (HFDA) idén a 360 design kiállítás megszervezésére koncentrál. A tárlat több tucat hazai designernek ad bemutatkozási lehetőséget a Bálnában, idén új koncepcióval, kibővült programokkal, erősebb regionális fókusszal, kiemelten kezelve a fenntartható megoldásokat és az innovációban rejlő lehetőségeket. Az eseményen a hazai alkotók mellett a V4-es országok szakmabeli tehetségei is bemutatkoznak és kerekasztal-beszélgetések is kapcsolódnak majd.
A BDW alkalmából megjelenik az új Budapest Design Map is, a fővárosi designélet legátfogóbb kalauza, amelyben a budapestiek és a városba látogatók megtalálhatják a programsorozat helyszíneit, de a térkép segítségével akár egy változatos túrát is szervezhetnek maguknak a design jegyében.
A 2021-es Budapest Design Week azonban nem csak a fővárosra koncentrál, ugyanis a csatlakozó külsős helyszínek mintegy 150 különböző programot kínálnak Budapesten és országszerte a designtól, a kreatívipari vállalkozásfejlesztésen át, a divat és belsőépítészetig számtalan témakört feldolgozva kerekasztal beszélgetések, kiállítások, készműves workshopok és városi sétákon keresztül. Idén Szombathely, Sopron, Pécs és Debrecen is csatlakozik az eseménysorozathoz.
Kapcsolódó cikkek
- Várják a jelentkezéseket a Budapest Design Weekre
- Jobban védi a felhasználók érdekeit az új szerzői jogi törvény
- A szellemi tulajdon védelme a versenyképesség egyik kulcsa
- Start Up Guide LIVE – fókuszban az online értékesítés
- A kreatív ipar példát mutat a fenntartható gazdaság megteremtéséhez
- Akár egy telefonról is követhető lesz az idei Budapest Design Week
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kezdődik az év végi roham a mérlegképes könyvelők számára
A Kulcs-Soft által működtetett Kulcs-Akadémia három éve biztosítja a kreditpontos képzés lehetőségét, a digitalizáció jegyében online és személyes formában is.
A világ öt legjobb márkája között a Samsung
A Samsungot az ötödik egymást követő évben választotta a világ legjobb öt márkája közé az Interbrand. A nemzetközileg is elismert márkatanácsadó vállalat évente közzéteszi a legjobb nemzetközi márkákat tartalmazó Best Global Brands listáját. Az idei listából kiderült, a vállalat márkaértéke elérte a 100,8 milliárd dollárt, amely 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
Közösen telepít e-kamion töltőállomásokat a Siemens és az OMV
Az e-buszok és e-haszongépjárművek száma évek óta dinamikusan nő, a személyautó-állomány mellett a fuvarozásban, illetve az áruszállításban is egyre inkább teret nyer az elektrifikáció. A busz- és logisztikai flották üzemeltetői ezért egyre inkább keresik megfelelő töltési megoldásokat.
Küzdelem a csalások ellen: ma már nem elég, ha automatikusan ellenőrizzük az összes tranzakciót
A hagyományos tranzakciómonitorozáson túl egyre nagyobb szerepet kap a hatékonyabb, kockázatelemzés a pénzügyi bűncselekmények elleni harcban. Már nem elég automatikusan ellenőrizni a tranzakciókat és kiszűrni a gyanúsakat; szükség van az ügyfél várható és tényleges tevékenységének vizsgálatára, amelyhez a siker érdekében különböző kockázati mutatók kombinációját kell alkalmazni.
A Jane Goodall Intézet nyerte a Telekom pályázatát
Körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben – címmel hirdetett pályázatot kifejezetten magyarországi nonprofit szervezetek számára a Magyar Telekom és a Hello Nonprofit. A felhívásban olyan szervezetek jelentkezését várták, melyek az e-hulladék és a digitális környezetszennyezés csökkentésére; a városi éghajlati alkalmazkodásra; vagy a hazai ökoszisztémák ellenállóképességének támogatására fókuszálnak. A zsűri 21 pályázatból választotta ki a győztes Jane Goodall Intézet „Passzold vissza, Tesó!” programját, amely 16 millió forint támogatásban részesül.