NMHH: 2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kapcsolódott
Január és június között mintegy háromezer új reklám közül 253 reagált a COVID-19-járványra – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén elfogadott új tanulmányból. A grémium korhatár-besorolással kapcsolatos rendelkezések megsértése miatt eljárást indít az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen. A testület elfogadta az akadálymentesítésről szóló legújabb jelentést, amelyből kiderült: 99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés.
2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kötődött
A testület elfogadott egy új tanulmányt a koronavírushoz kapcsolható, első alkalommal bemutatott reklámszpotok első féléves televíziós gyakorlatáról, ugyanis az új pandémiás helyzet a reklámpiacot is átalakította. Január 1. és június 30. között összesen 3051 új reklámot közöltek a televíziók, aminek több mint 8 százaléka (253 db) a COVID-19-re reagált. A legtöbb ilyen szpot a Hír TV-n jelent meg (25 db), amit a Cool (24 db) és a TV2 (20 db) követett. A reklámok több mint ötöde a fertőzés terjedését akadályozó és a gyógyítását szolgáló terméket, szolgáltatást vagy magatartást népszerűsítette, így például a maszkviselést, a nem vényköteles gyógyhatású készítményeket, fertőtlenítő szereket, teszteket. A második helyen olyan terméket vagy szolgáltatást láthattak a nézők, amelyek egyébként bármikor elérhetők, de az üzenetben a járványhelyzet került a középpontba, például okos wifi az otthoni munkavégzéshez, online bankolás vagy az érintésmentes kiszállítás. Az elemzett reklámok 67,5 százaléka szolgáltatást, 24,1 százaléka terméket, míg 5,5 százaléka a hirdető imázsát népszerűsítette. Leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelem és a gyógyhatású készítmények szektora számított (48,6%, illetve 13%). A teljes dokumentum elérhető az NMHH honlapján.
99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés
A Médiatanács elfogadta és a honlapján közzétette a televíziós akadálymentesítésről szóló legfrissebb tanulmányt. Ebben az NMHH azt vizsgálta, hogy 2021 első félévében hogyan és milyen arányban segíti hallássérült nézőit a hat országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió. A közel 5200 vizsgált órában a műsorok mintegy 88 százalékát akadálymentesítették – ez a közszolgálati televízióknál 88,7 százalék, míg a kereskedelmi televízióknál 78,5 százalék volt. A médiatörvényben előírt, kötelezően akadálymentesítendő műsoridőt 99,8 százalékosan teljesítették a szolgáltatók, de továbbra is előfordultak tartalmi problémák, például a feliratozás teljes hiánya vagy tartalmi pontatlansága, emellett gyakoriak voltak a szótévesztések és elírások is.
Médiafelügyeleti döntések
A testület bejelentés alapján hatósági ellenőrzést indított az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen, mert a csatornákon júliusban és augusztusban túl enyhe korhatár-besorolással adtak közre műsorokat. Előbbin a Házasodna a gazda este 8 után bemutatott epizódját, utóbbin a Csapdába csalva című délelőtt sugárzott műsort a 12-es korhatár-besorolás helyett vélhetően 16-osnak kellett volna minősíteni.
Bejelentés alapján több olyan műsort is vizsgált a grémium, amelyek esetében nem indít eljárásokat. A Magyar ATV Fórum című műsorának júniusi adásában nem merült fel szabálysértés, ugyanis a törvény nem tiltja, hogy egy vitaműsor vezetője kifejtse a véleményét, nézeteit. A Hír TV-n a Sajtóklubon sem merült fel kirekesztés és az emberi méltóság megsértése sem az afganisztáni helyzetről szóló beszélgetésben. A PestiSracok.hu-n augusztusban megjelent „Nem, nem lesz rózsaszín turul a Szent István-napi ünnepségen” című cikk szintén nem volt kirekesztő. A bejelentő ugyan a médiaszabályozás hatálya alá nem tartozó kommenteket kifogásolta, a Médiatanács magát a cikket is megvizsgálta, amiben nem talált jogsértő tartalmat.
Az ÉPI-TECH Magazin adásai kapcsán burkolt reklám közzététele miatt újabb eljárást zárt le a Médiatanács. A Makói Városi TV áprilisi adásában, illetve annak ismétlésében egy építészeti cég szolgáltatásairól, termékeiről olyan reklámszerű többletinformációk hangzottak el a pozitív tulajdonságok kiemelésével, amely törvényellenesnek minősül, ezért a Médiatanács figyelmeztette a médiaszolgáltatót a jogszerű magatartásra.
Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntések
A szolgáltató kérelmére október 1-től a Médiatanács engedélyezte, hogy a Karc FM Média Kft. valamennyi vidéki jogosultsága a Budapest 95,3 MHz-es jogosultságával hálózatba kapcsolódva működhessen.
A testület a Budapest 100,3 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata keretében felvilágosítást kért a Roma Rádió Kft.-től, míg a Székesfehérvár 106,6 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásban hiánypótlásra szólította fel az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.-t.
Kapcsolódó cikkek
- Rádiós döntések a Médiatanács ülésén
- Idén is pályázhatnak műszaki fejlesztésekre a közösségi rádiók és tévék
- Újabb budapesti körzeti rádiós frekvencia pályáztatását készíti elő a Médiatanács
- Közzétette az NMHH a 2020-as beszámolóit
- Új fővárosi körzeti rádiós pályázatot készít elő a Médiatanács
- Júniusban három budapesti rádiós frekvenciára is lehet pályázni
- Két vidéki frekvenciapályázat tervezetét fogadta el a Médiatanács
- Lezárult a Budapest 95,3 MHz-re kiírt rádiós pályázat
- A médiaszolgáltatási díjak elengedésével kapcsolatban ad tájékoztatást a Médiatanács
- Médiatanács: több mint 120 millió forint támogatás közösségi rádiók és televíziók működésére
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Innováció, amely hajtja a magyar gépipart – A Magyar Ipari Célgép Nagydíj eredményei
A Magyar Ipari Célgép Nagydíj ismét bebizonyította: a magyar mérnöki tudás nemcsak lépést tart a nemzetközi trendekkel, hanem képes azokat formálni is. Az idei versenyre 116 pályamunka érkezett, amelyek közül a legkiválóbbakat nyolc kategóriában díjazták. A zsűri további három különdíjat is kiosztott. Az ünnepélyes díjátadóra a Millennium Házában megrendezett Gépész Szalon keretében, több mint 350 iparági szakember részvételével került sor.
Új partnerprogramot indított az Apple hivatalos hazai forgalmazója
Az Apcom Hungary Kft., az Apple hivatalos magyarországi disztribútora új partnerprogramot indított Magyarországon, az Apple közvetlen támogatásával. A Distribution Partner Program (DPP) célja, hogy bővítse és megerősítse a hazai viszonteladói hálózatot, különös tekintettel a kis- és középvállalkozásokra. Ennek eredményeként az Apple termékek még szélesebb körben és könnyebben elérhetők lesznek a magyar vásárlók számára.
A győri egyetem újra a világ élvonalában
A győri Széchenyi István Egyetem ismét helyet kapott a Quacquarelli Symonds (QS) nemzetközi felsőoktatási rangsorában, amelyet június 19-én tettek közzé. Az intézmény továbbra is stabilan tartja pozícióját, elsősorban a fenntarthatóság iránti elkötelezettségének, szoros ipari kapcsolatainak, magas színvonalú oktatásának és sokszínű nemzetközi közösségének köszönhetően.
Interaktív robotikai élménynap az ELTE-n
Robotok, mesterséges intelligencia és interaktív technológiák várják az érdeklődőket egy izgalmas, egész napos program keretében.
Erőd a föld alatt – Nyílik Budapest legbiztonságosabb széfterme
Egyedülálló biztonsági paraméterekkel rendelkező új létesítménnyel bővül a magyar pénzügyi szolgáltatói szektor. A XIII. kerületben nyitja meg kapuit a SafeBank, a Foldana cégcsoport tagjaként, amely a Magyar Nemzeti Bank széfterme után az ország második legnagyobb ilyen jellegű létesítménye lesz.