NMHH: 2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kapcsolódott
Január és június között mintegy háromezer új reklám közül 253 reagált a COVID-19-járványra – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén elfogadott új tanulmányból. A grémium korhatár-besorolással kapcsolatos rendelkezések megsértése miatt eljárást indít az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen. A testület elfogadta az akadálymentesítésről szóló legújabb jelentést, amelyből kiderült: 99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés.
2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kötődött
A testület elfogadott egy új tanulmányt a koronavírushoz kapcsolható, első alkalommal bemutatott reklámszpotok első féléves televíziós gyakorlatáról, ugyanis az új pandémiás helyzet a reklámpiacot is átalakította. Január 1. és június 30. között összesen 3051 új reklámot közöltek a televíziók, aminek több mint 8 százaléka (253 db) a COVID-19-re reagált. A legtöbb ilyen szpot a Hír TV-n jelent meg (25 db), amit a Cool (24 db) és a TV2 (20 db) követett. A reklámok több mint ötöde a fertőzés terjedését akadályozó és a gyógyítását szolgáló terméket, szolgáltatást vagy magatartást népszerűsítette, így például a maszkviselést, a nem vényköteles gyógyhatású készítményeket, fertőtlenítő szereket, teszteket. A második helyen olyan terméket vagy szolgáltatást láthattak a nézők, amelyek egyébként bármikor elérhetők, de az üzenetben a járványhelyzet került a középpontba, például okos wifi az otthoni munkavégzéshez, online bankolás vagy az érintésmentes kiszállítás. Az elemzett reklámok 67,5 százaléka szolgáltatást, 24,1 százaléka terméket, míg 5,5 százaléka a hirdető imázsát népszerűsítette. Leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelem és a gyógyhatású készítmények szektora számított (48,6%, illetve 13%). A teljes dokumentum elérhető az NMHH honlapján.
99,8 százalékos volt az előző félévben a televíziós akadálymentesítés
A Médiatanács elfogadta és a honlapján közzétette a televíziós akadálymentesítésről szóló legfrissebb tanulmányt. Ebben az NMHH azt vizsgálta, hogy 2021 első félévében hogyan és milyen arányban segíti hallássérült nézőit a hat országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió. A közel 5200 vizsgált órában a műsorok mintegy 88 százalékát akadálymentesítették – ez a közszolgálati televízióknál 88,7 százalék, míg a kereskedelmi televízióknál 78,5 százalék volt. A médiatörvényben előírt, kötelezően akadálymentesítendő műsoridőt 99,8 százalékosan teljesítették a szolgáltatók, de továbbra is előfordultak tartalmi problémák, például a feliratozás teljes hiánya vagy tartalmi pontatlansága, emellett gyakoriak voltak a szótévesztések és elírások is.
Médiafelügyeleti döntések
A testület bejelentés alapján hatósági ellenőrzést indított az RTL és a TV2 szolgáltatói ellen, mert a csatornákon júliusban és augusztusban túl enyhe korhatár-besorolással adtak közre műsorokat. Előbbin a Házasodna a gazda este 8 után bemutatott epizódját, utóbbin a Csapdába csalva című délelőtt sugárzott műsort a 12-es korhatár-besorolás helyett vélhetően 16-osnak kellett volna minősíteni.
Bejelentés alapján több olyan műsort is vizsgált a grémium, amelyek esetében nem indít eljárásokat. A Magyar ATV Fórum című műsorának júniusi adásában nem merült fel szabálysértés, ugyanis a törvény nem tiltja, hogy egy vitaműsor vezetője kifejtse a véleményét, nézeteit. A Hír TV-n a Sajtóklubon sem merült fel kirekesztés és az emberi méltóság megsértése sem az afganisztáni helyzetről szóló beszélgetésben. A PestiSracok.hu-n augusztusban megjelent „Nem, nem lesz rózsaszín turul a Szent István-napi ünnepségen” című cikk szintén nem volt kirekesztő. A bejelentő ugyan a médiaszabályozás hatálya alá nem tartozó kommenteket kifogásolta, a Médiatanács magát a cikket is megvizsgálta, amiben nem talált jogsértő tartalmat.
Az ÉPI-TECH Magazin adásai kapcsán burkolt reklám közzététele miatt újabb eljárást zárt le a Médiatanács. A Makói Városi TV áprilisi adásában, illetve annak ismétlésében egy építészeti cég szolgáltatásairól, termékeiről olyan reklámszerű többletinformációk hangzottak el a pozitív tulajdonságok kiemelésével, amely törvényellenesnek minősül, ezért a Médiatanács figyelmeztette a médiaszolgáltatót a jogszerű magatartásra.
Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntések
A szolgáltató kérelmére október 1-től a Médiatanács engedélyezte, hogy a Karc FM Média Kft. valamennyi vidéki jogosultsága a Budapest 95,3 MHz-es jogosultságával hálózatba kapcsolódva működhessen.
A testület a Budapest 100,3 MHz körzeti frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott ajánlat tartalmi vizsgálata keretében felvilágosítást kért a Roma Rádió Kft.-től, míg a Székesfehérvár 106,6 MHz helyi frekvencia közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásban hiánypótlásra szólította fel az egyedül pályázó Karc FM Média Kft.-t.
Kapcsolódó cikkek
- Rádiós döntések a Médiatanács ülésén
- Idén is pályázhatnak műszaki fejlesztésekre a közösségi rádiók és tévék
- Újabb budapesti körzeti rádiós frekvencia pályáztatását készíti elő a Médiatanács
- Közzétette az NMHH a 2020-as beszámolóit
- Új fővárosi körzeti rádiós pályázatot készít elő a Médiatanács
- Júniusban három budapesti rádiós frekvenciára is lehet pályázni
- Két vidéki frekvenciapályázat tervezetét fogadta el a Médiatanács
- Lezárult a Budapest 95,3 MHz-re kiírt rádiós pályázat
- A médiaszolgáltatási díjak elengedésével kapcsolatban ad tájékoztatást a Médiatanács
- Médiatanács: több mint 120 millió forint támogatás közösségi rádiók és televíziók működésére
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Okoseszközöket jelent be a Huawei
A Huawei világszerte uralja a viselhető okoseszközök piacát a leszállított mennyiség alapján az IDC független piackutató cég legfrissebb jelentése* szerint. A vezető pozíciót tovább erősítheti a gyártó közelgő, szeptemberi nagyszabású nemzetközi termékbemutatója, ahol számos innovatív okoseszközzel jelentkezik. A Huawei ráadásul már előrendelést is hirdetett a magyar piacon az újonnan érkező okosórájára, kedvezményt és ráadás fülhallgatót is ad az új készülék mellé szeptember 19. és szeptember 30. között.
Az AOC GAMING G4 sorozat karcsú ívekkel és borotvaéles specifikációkkal bővül
Az AGON by AOC – a világ egyik vezető gaming monitor* és IT-kiegészítő márkája – bejelenti, hogy négy olyan új modellel bővíti G4 sorozatát, amelyek a gaming preferenciák és a pénztárcák széles skáláját kiszolgálja.
Kiváló hangteljesítménnyel rendelkezik az új Sony csíptetős mikrofon
A Sony bejelentette az ECM-L1 Lavalier mikrofont, amely 3,5 mm-es csatlakozón át felvett árammal is működik, és a Sony jól bevált hangtechnikai fejlesztésein alapul. A mikrofon a sok éven át komoly szakmai megbecsülésnek örvendő, rádiós stúdiók és produkciós cégek által is előszeretettel használt ECM-77-es sorozatból lett továbbfejlesztve.
Itt a jövő gumiabroncsa, újrahasznosított anyagokból
A Bridgestone bemutatja a Potenza Sport A-t, a vállalat első olyan, sorozatgyártásban készült gumiabroncsát, amely 55%-ban ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező újrahasznosított és megújuló anyagokat tartalmaz.* Az ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) PLUS egy globálisan alkalmazható tanúsítási szabvány, amelynek célja, hogy növelje az alternatív alapanyagok átláthatóságát és nyomon követhetőségét a teljes ellátási láncban, a kiindulási ponttól egészen a végfelhasználóig.