Ingadozó költségek a logisztikai iparban, kulcskérdés az idő
Világszerte folyamatosan változó költségek figyelhetők meg a logisztikai iparban, a raktári költségek évről évre tovább emelkednek, ahogy az iparág versenyképesebbé válik. A növekvő költségek arra kényszerítik a vállalatokat, hogy bővítsék szolgáltatásaikat és új megoldásokat dolgozzanak ki, de mik az irányok? A QLM piaci kitekintése a témában.
A raktározási költségek a létesítménytől, a raktárterület nagyságától és a szükséges szolgáltatásoktól függően változnak. A leggyakoribb költségek a kezeléshez (átvétel és kiszállítás), a raktárterülethez, az üzemeltetési adminisztrációhoz és az általános adminisztrációs költségekhez kapcsolódnak. Számos lehetőség van a költségek minimalizálására.
Ingadozó logisztikai költségek külföldön és itthon egyaránt
Az összesített logisztikai költségek az Egyesült Államokban 4%-kal, 1560 billió dollárra csökkentek tavaly – derül ki a CSCMP éves jelentéséből. A csökkenés fő hajtóereje a készlettartási költségek csökkenése volt, amely 15%-kal zuhant a gyártás és a kereskedelem világjárvány miatti leállások miatt. A Logistics Managers Index legfrissebb jelentése szerint a logisztikai ipart továbbra is olyan tényezők befolyásolják, mint a költségmutatók folyamatos növekedése és a rendelkezésre álló kapacitás további csökkenése. Mi a helyzet itthon? A Központi Statisztikai Hivatal 2021. II. negyedéves jelentése szerint a hazai áruszállítás teljesítménye növekedett az előző évi, alacsony bázishoz képest. Az áruszállítás teljesítménye egy év alatt mintegy 9%-kal nőtt, viszont ez a szám 11%-kal kevesebb volt a két évvel korábbinál.
Költség- és időhatékonyság az automatizálás révén
A koronavírus egyértelműen bebizonyította, hogy ideje megszabadulni a papírtól. A folyamatok automatizálása egyes műveleteknél drasztikus változásnak tűnhet, különösen azok számára, akik évek óta sikeresek. Az előnyök azonban messze meghaladják az erőfeszítést. „Logisztikai szolgáltató központoknál vagy e-kereskedelemmel foglalkozó cégeknél – ahol a pontosság iránti igény gyors készletforgási sebességgel párosul – az automata raktározási rendszer egyre kedveltebb. Áttekinthetőbbé teszi a tárolást és növeli a tárolási kapacitást, a rendelés feldolgozási teljesítmény akár a duplájára nőhet, a működés pedig jól tervezhetővé válik 7/24 órás munkarendben is, HR kitettség nélkül” - mondja Bérces Pál, a QLM Logistics Solutions Kft. ügyvezetője.
A világjárvány rávilágított arra, hogy sok vállalat nincs teljesen tisztában az ellátási lánc kapcsolatai kiszolgáltatottságával a globális válságokkal szemben. Azonban az újonnan megjelenő ellátási lánc technológiák érzékelhető módon javítják a láthatóságot a végpontok közötti ellátási láncban, és támogatják a vállalatok felkészülését az ilyen sokkok ellen. A hagyományos lineáris ellátási lánc modellből digitális ellátási hálózatok lesznek, ahol a funkcionális tárolók lebontásra kerülnek, és a szervezetek összekapcsolódnak teljes ellátási hálózatukkal. Az Ipar 4.0 utat tör az ellátási láncok digitális átalakulásában olyan technológiákat kihasználva, mint az IoT, azaz a dolgok internete, a mesterséges intelligencia, a robotika és az 5G.
Költséghatékony üzemeltetésű rakodógépek és targoncák beruházása, bérlése
A költségek egy részét a raktárak belső működése teszi ki. Ide tartoznak a rakodógépek és targoncák is, amelyek elengedhetetlenek az áruk mozgatásához. „Akár vásárolni, akár tartósan bérelni szeretnénk új targoncát, esetleg használt eszközben gondolkodunk, előzetesen jól kell feltérképeznünk valamennyi szempontot a gépek adott raktárbeli, gyakorlati működtetésével kapcsolatban. A napi működés során a legnagyobb gondosság mellett is megsérülnek és cserére szorulnak a gép bizonyos elemei, éppen ezért érdemes masszív és költséghatékony üzemeltetésű eszközben gondolkodni” - mondja Bérces Pál.
Kapcsolódó cikkek
- Logisztika zöldenergiával hajtva
- A pandémia után a logisztikai ipar gyorsítja a robotokkal végzett automatizálást
- Ismét együtt jótékonykodik a Raben, a Danone és a Numil
- Növekvő automatizáció a logisztikában
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
- A logisztika digitalizációja a fejlett adatkezelésen alapul
- Aláírta első fenntarthatósághoz kötött hitelszerződését a Raben Group
- Még idén bevezethetik az elektronikus fuvarlevelet Magyarországon
- Felvásárlás a logisztikai piacon
- A Palletways magyar hálózata Szlovákiában terjeszkedik
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Összefog a régiós IT ökoszisztéma
November 8-án az év legizgalmasabb nemzetközi IT programját szervezik meg Budapesten. A ME.ET. CEE egy egész napos ingyenes networking esemény és unconference több, mint 15 partner szervezésében. A helyszín Puzl CowOrKing, az IT szektor igényeire szabott flexibilis irodatér és közösségvezérelt hub. A szervezők közt van többek között a Startup Hungary, a Credo Ventures, a Launchub, az Óbudai Egyetem, az Interactive Venture és a Viber is. Céljuk összekapcsolni az IT- és startup szereplőket a Közép-Kelet-Európai régióban.
Szintet léphet a CO2-kibocsátás csökkentése a Schneider Electric új megoldásával
Új szintre emelhetik a vállalatok a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében tett erőfeszítéseiket a Schneider Electric új megoldása, a Zeigo Activate Lite segítségével. A szoftver lehetőséget teremt a felhasználók számára a dekarbonizációs célok pontos meghatározására, a kibocsátásuk kiszámítására, valamint arra, hogy kapcsolatba léphessenek olyan szolgáltatókkal, amelyek támogathatják őket mind a megújuló energia használatával, mind a hatékonysággal kapcsolatos céljaik megvalósításában.