Mi vár az esportra a járvány okozta nézettségrobbanás után?

forrás: Prím Online, 2021. december 21. 15:24

A pandémia alatt jelentősen megugrott az esport rajongóinak és felhasználóinak száma, azonban a bővülés mégsem hozott egyértelmű bevételnövekedést. Még akkor sem, ha olyanok is költöttek esportra, akik saját bevallásuk szerint soha nem néztek ilyen tartalmakat korábban – derül ki a Deloitte fogyasztói felméréséből.

Az esportrajongók jellemzően a magasabb jövedelemmel rendelkező fiatalok, akik az iparágon kívüli vállalatok számára is vonzó célcsoportot jelentenek. Különösen igaz ez a COVID-19 kitörése óta, mivel a nézőszámok rekordszintre történő emelkedésének köszönhetően egyre több szervezet nyitott az esport felé. Üzleti oldalon ugyanakkor számos lehetőség még kihasználatlan – hívja fel a figyelmet friss fogyasztói felmérésében a Deloitte. 

 

A néző mindenek felett

„A hosszútávú gazdasági siker elérése érdekében fontos, hogy az esportban tevékenykedő szervezetek felismerjék az ezt elősegítő legfontosabb tényezőket. Ide tartozik például a nemzetközi piac számára is vonzó versenyek szervezése, a bevételek hatékony diverzifikálása, vagy a szponzori partnerségek megfelelő megközelítése. A legfontosabb szempont azonban a célközönség kiismerése, amiben segítenek a digitális csatornákon keresztül beérkező közvetlen visszajelzések. Mindenkinek fel kell ismernie, hogy nem létezik tipikus esportfogyasztó, és nincs két egyforma esport sem” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási üzletágának vezetője.

 

Az esport szurkolók rendkívül sokszínű, értéktudatos és hangos tábort alkotnak. Csak kisebb részben vannak köztük jelen a Z generáció tagjai (26%), legtöbbjük 26 és 40 év közötti (40%), akik átlagon felüli végzettséggel és jövedelemmel rendelkeznek. 

 

 

Platformok és preferenciák

Az esport abból a szempontból hasonlóságot mutat a hagyományos sportokkal, hogy az élő események sajátos élményekkel gazdagítják a résztvevőket. Ilyenkor a helyszínen megjelenő lelkes rajongók kivételes hangulatot teremtenek az arénában, amely a képernyőkön figyelő nézőket is elvarázsolja. Ezt alátámasztja a Deloitte felmérése is, mely szerint azok, akik korábban jegyet váltottak egy rendezvényre, szinte biztosan részt vesznek egy következőn is. Az esport előnye - más iparágakkal szemben -, hogy az eseményeket, bajnokságokat online is meg lehet tartani. Mivel a járványhelyzetben az emberek lényegesen több időt töltöttek otthon, az esport nézettségi adatai megugrottak, miközben a hagyományos sport- és szórakoztatóipari szegmensek szüneteltek. A meglévő esportfogyasztók 42 százaléka növelte aktivitását a pandémia előtti időszakhoz képest.

 

Az élő események vonzerejének dacára is az online fogyasztás az esportközvetítések fő támasza: az esportfogyasztók 66 százaléka streamen keresztül jut a tartalomhoz, ráadásul 49 százalékuk ezt a csatornát tartja kedvencének. Ez az adottság lehet a meghatározó abban is, hogy a felmérésben megkérdezett európaiak több mint fele a COVID-19-hez kapcsolódó korlátozások miatt találkozott az esporttal először. Különösen nagy volt a bővülés azon fogyasztók körében, akik saját bevallásuk szerint nehezen viselték a pandémia kihívásait (ebben a csoportban 2,43-szorosára nőtt a penetrációs arány*), illetve a női nézőknél (2,36-szoros bővülés).

 

Siker(e)sport?

Az európai országok esport közönségének több mint a fele 2020-ban vagy 2021-ben kezdett el komolyabban érdeklődni az iparág iránt. Az érdeklődés hiába határtalan, ez nehezen mutatkozik meg a bevételek alakulásában. „A kiváló minőségű ingyenes tartalmak bősége miatt a digitális nézettség rendkívüli népszerűsége sem eredményezett rövidtávon nagyobb bevételnövekedést az ágazatnak. A médiatartalmak pénzzé alakításán túl, a kényszerűségből törölt eseményekből és a szponzori szerződések átütemezéseiből származó magas veszteségek szintén nagy terheket rónak az iparágra” – mondta Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási üzletágának igazgatója.

 

Ugyanakkor összességében egy fiatal, dinamikus és fogyasztóorientált ágazat lévén az esportra fényes jövő vár, ami a következő generációk fogyasztási szokásaiban még nagyobb szerepet fog játszani. A nagy kérdés csak az lesz, hogy ezt a fejlődést hogyan tudja az iparág hasznosítani és pénzzé alakítani.

 

A Let's Play! – The European esports market elnevezésű kiadvány alapja egy 2021 júliusában és augusztusában elvégzett, 20 000 emberre kiterjedő fogyasztói kutatás, amelyet a Deloitte az ISFE Esports-szal, az Európai Interaktív Szoftver Szövetség egyik részlegével együttműködve végzett. Ezt egészítette ki egy szakértői felmérés az európai esport ökoszisztéma 14 országában működő szervezetek közel 70 vállalati képviselőjével. 

 

____________ 

* A penetrációs szint, a piac telítettségi szintjét méri a termék vagy szolgáltatás fogyasztásában. A penetrációs szint a tényleges eladásoknak a lehetséges eladásokhoz viszonyított aránya.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tudomány éjjel-nappal – múltból a jövőbe egy este alatt

Budapest szívében van egy hely, ahol több száz év tudományos öröksége, lenyűgöző történetek és napjaink égető kérdései fonódnak össze – mindez egyetlen este alatt bejárható. A Magyar Tudományos Akadémia fennállásának 200. évfordulóját ünnepli, ennek alkalmából pedig egész évben izgalmas programokkal készül. Ezek egyike a június 21-én megrendezett Múzeumok Éjszakája, ahol rövid, lendületes előadásokon keresztül nyerhetünk bepillantást a tudomány világába.

2025. június 19. 21:25

Adatvédelem az okoseszközök világában

Az okos technológiák és a mesterséges intelligencia rohamos fejlődése egyre nagyobb figyelmet irányít az adatbiztonság kérdésére. A Samsung legújabb európai felmérése szerint tízből kilenc ember – a válaszadók 88%-a – aggódik személyes adatainak védelme miatt.

2025. június 19. 20:00

A Process Solutions új HR igazgatóval erősíti felsővezetését

A Process Solutions (PS), Magyarország vezető könyvelési szolgáltatója örömmel üdvözli Nagy Diát a vállalat felsővezetésében, aki HR igazgatóként csatlakozott a csapathoz. Több mint tízéves szakmai tapasztalata, valamint a PwC-nél és a Generali-nál betöltött vezetői szerepei révén Dia meghatározó szerepet vállal abban, hogy a PS emberi erőforrás menedzsmentje új szintre lépjen. Küldetése, hogy a HR stratégiai szereplőként támogassa az üzleti növekedést, miközben tovább erősíti a vállalat emberközpontú kultúráját.

2025. június 19. 18:07

A Gorenje a női kézilabdát is támogatja

A Gorenje, Európa egyik meghatározó háztartásigép-márkája tovább erősíti jelenlétét a kézilabdasportban: nemcsak megújítja partneri megállapodását a férfi Machineseeker EHF Bajnokok Ligájával, de először csatlakozik a női EHF Bajnokok Ligája támogatóihoz is.

2025. június 19. 16:31

Kiberbiztonsági tanúsítást kér a Huawei lakossági invertereire

A Huawei Technologies Hungary az elsők között kérelmezte lakossági invertereinek kiberbiztonsági tanúsítását a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságánál (SZTFH). A kérelmet Gao Weijie, a Huawei Technologies Magyarország és Nyugat-Balkán vezérigazgatója adta át Nagy Lászlónak, az SZTFH elnökének a „Kiberbiztonság a megújuló energetikában – Hogyan tehető biztonságosabbá hálózatunk?” című szakmai rendezvényen.

2025. június 19. 14:53

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Kis nyelvi modellek, nagy vállalati előnyök

2025. június 17. 11:38

Új szakértő irányítja a Yettel digitális fejlesztéseit

2025. június 12. 16:42

Diákötletek, amelyek jobbá tehetik a világot

2025. június 7. 13:55

Ők formálják a jövőt – díjazták a legtehetségesebb középiskolás innovátorokat

2025. június 1. 14:25