Kínai újév, Covid és téli olimpia – mire számíthatnak az ellátási láncok az év elején?
A kínai újév köszöntése a távol-keleti országban élők számára családi összejöveteleket, utazást és pihenést jelent, a világ többi részének viszont komoly logisztikai kihívásokat. A vállalkozások bezárnak, a gyárak felfüggesztik működésüket, a fuvarozók pedig az alacsonyabb keresletre reagálva csökkentik a kapacitást, mindez nagymértékben befolyásolja a globális áruszállítási piacot. Idén a kínai újév hatása várhatóan a szokásosnál nagyobb lesz a DACHSER szerint, hisz a munkaszüneti napok mellett a COVID-19 okozta szigorításokkal és a pekingi téli olimpiával járó forgalommal is számolnunk kell.
A kínai újév a legnagyobb ünnep Kínában, a kínai holdnaptárban a tél végét és az új év kezdetét jelképezi. Az emberek a kínai újév első napja előtt családi összejövetelekre és ünnepségekre indulnak vissza szülővárosaikba, a többnapos ünnep után pedig visszautaznak munkahelyükre a városokba, hogy újra munkába álljanak. A legtöbb kínai vállalkozás, beleértve a kormányzati szolgáltatásokat is, a hivatalos ünnepnapokon zárva tart, míg egyes gyártóüzemek hosszabb időre bezárhatnak, a normális termelési szint általában négy-hat hét elteltével áll vissza.
A tapasztalatok szerint a kínai újév előtt a szállítmányozók növelik a megrendeléseket, hogy készleteket halmozzanak fel, ezért az ünnep hatása már az ünnepek előtti időszakban jelentkezik.
Jelenleg a túlterhelt ellátási lánc szinte minden iparág számára kihívást jelent, és a kínai újév áruforgalmi rohama tovább fogja fokozni a felhevült logisztikai piacot.
Nehezített pályán a logisztikai cégek
Az ünnep egybeesik a 2022-es téli olimpiával, amelyet február 4. és 20. között rendeznek meg a kínai fővárosban, Pekingben. Bár a szállítási korlátozásokról még nem tettek közzé hivatalos közleményt, várhatóan szigorítani fogják a biztonsági ellenőrzéseket és korlátozzák a veszélyes áruk szállítását. Ennek hatása azonban egyelőre bizonytalan.
Végül, de nem utolsósorban, a Covid megbetegedések is további fennakadásokat okozhatnak, legyenek azok útlezárások, járattörlések vagy fertőzés okozta munkaerőhiány.
Földön, vízen, levegőben
A 2022-es vasúti menetrendet még nem tették közzé, de a tapasztalatok alapján a vasúti szolgáltatások a kínai újév előtti utolsó hétig a megszokott módon közlekednek, 2022. január 20-tól viszont nem csak az új menetrend jelent majd kihívást, de a tarifák is várhatóan emelkednek.
„Néhány éve elindítottunk egy szolgáltatást, amelynek segítségével akár 3 hét alatt is megkaphatják termékeiket Kínából a magyar kereskedők. A vasúti fuvardíjak drágábbak ugyan, mint a tengeri szállítás, de a tranzitidő felére csökkenése jelentős előnyöket biztosít, különösen a kínai újév időszakában” – mondta el Tompos Zoltán, a Liegl&Dachser Hungary ASL üzletágának sales managere.
A korábbi tapasztalatok alapján és az özönvízszerű bizonytalanságok kizárásával a teherautó-szolgáltatások mind nyugati, mind keleti irányban várhatóan a kínai újév után két héttel a normál szint 80%-ára állnak vissza, és március elején teljes mértékben újraindulnak.
A légi árufuvarozás esetében a jelenlegi rendkívüli csúcsszezon várhatóan mostantól január végéig. Összességében a piac továbbra is kapacitáshiánnyal küzd, különösen az Omicron-változat fenyegető veszélyéből eredő különböző COVID karanténpolitikák miatt, ez további bizonytalanságot és volatilitást eredményez. Hongkongban például decemberben sok utasszállító járatot kénytelenek törölni munkaerő problémák miatt, ami a kapacitás csökkenéséhez vezet. Emellett számos teherszállító repülőgép az elkövetkező néhány hónapban karbantartási ellenőrzéseken esik át, ez tovább befolyásolja a piacon rendelkezésre álló kapacitást.
A tengeri fuvarozók szolgáltatásai továbbra is zavart szenvednek, a kikötők zsúfoltsága miatt sok üresjárat közlekedik. A Gyöngy-folyó deltájának közlekedése, az oda tartó vagy onnan induló feeder-járatok decembertől az újévi ünnepségek kezdetéig felfüggesztésre kerültek, ami szintén megnöveli a szállítási időt.
„A szolgáltatás integritása továbbra is kihívást jelenthet, sőt januártól akár még rosszabbá is válhat a kínai újév közeledtével várhatóan megnövekvő kereslet, valamint a COVID-járványhoz és a piaci torlódásokhoz kapcsolódó folyamatos problémák miatt. Így a kapacitásra és a berendezésekre óriási nyomás nehezedik majd, és a tarifák ilyen helyzetekben hajlamosak az egekbe szökni” – tette hozzá Szabó Péter, a Liegl&Dachser Hungary magyarországi general managere.
Kapcsolódó cikkek
- Mi várható 2022-ben a logisztikában?
- DACHSER: 6 új, közvetlen járat és több mint 200 000 küldemény
- Gólyamentő akcióban a Raben
- Ingadozó költségek a logisztikai iparban, kulcskérdés az idő
- Okoseszközzel erősít a DACHSER
- Logisztika zöldenergiával hajtva
- A pandémia után a logisztikai ipar gyorsítja a robotokkal végzett automatizálást
- Ismét együtt jótékonykodik a Raben, a Danone és a Numil
- Növekvő automatizáció a logisztikában
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Mától Magyarországon is Ayvens néven működik a legnagyobb hazai flottakezelő
Ayvens márkanév alatt folytatja tevékenységét hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Az új márka létrejöttének előzménye, hogy 2023 májusában a Societe Generale csoporthoz tartozó ALD Automotive felvásárolta a LeasePlant, az integráció egyik fontos lépéseként pedig immáron Magyarországon is Ayvens néven folytatja működését a vállalat. Az Ayvens világszerte 42 országban 3,4 milliós flottát üzemeltet, melyből több mint 550 000 elektromos meghajtású. Magyarországon az Ayvens közel 3000 ügyfele részére nyújt mobilitási megoldásokat, és összesen mintegy 33000 járműből álló flottát kezel.