Új módszert vetnének be a borok hamisítása ellen
Lézerfény terjedésének mérésével elsőként sikerült kimutatniuk a borok hamisítását a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) és a Salernoi Egyetem kutatóinak – derült ki a Processes szakfolyóiratban közzétett tanulmányból. Az új technológia különlegessége, hogy fehér és vörösborok esetében, valamint egészen apró beavatkozás esetén is segíthet észlelni a hamisítást, a módszer továbbfejlesztésével tehát sokkal könnyebbé válhat majd az ellenőrök dolga.
Bár a borok hígítással és cukor hozzáadásával történő hamisítása egyáltalán nem ritka jelenség, azt még a szakemberek is csak becsülni tudják, hogy ez az illegális tevékenység mennyi terméket érint és mekkora kárt okoz a bortermelőknek. Rendkívül nagy igény van tehát azokra a módszerekre, melyek révén a borok eredetének és minőségének ellenőrzése minél egyszerűbben, gyorsabban és hatékonyabban ellenőrizhető.
A lézertechnikát korábban főként gyümölcsök érésének vizsgálatára vagy a joghurtok gyártása közben hívták segítségül a szakemberek, most azonban kiderült, hogy ez a módszer áttetsző folyadékok vizsgálatára, azaz borok minőségének ellenőrzésére is használható. A kísérleteket Soós János – a Szőlészeti és Borászati Intézet Borászati Tanszékének doktorandusza – aszú hamisításának elektronikus nyelvvel történő vizsgálata alapozta meg.
„A laboratóriumi kísérletek során szekszárdi Portugieser és etyek-budai Sauvignon Blanc borokhoz vizet és cukrot, valamint ezek kombinációját adagoltuk, modellezve ezzel a borhamisítás leggyakoribb formáit. Ezt követően közeli infravörös spektroszkópián, valamint lézer fény terjedésének vizsgálatán alapuló eljárások segítségével igyekeztünk kimutatni a mintákban a hamisítás tényét” – mutatott rá Hencz Anita, a tanulmány első szerzője, a MATE és a Salernoi Egyetem közös oktatási programjának MSc-hallgatója.
„Olyan közeli infravörös spektroszkópián alapuló eljárást sikerült ugyanis létrehozni, amely fehér és vörös bornál is képes kimutatni az eltéréseket, 0,59% hozzáadott cukor és 6,85% víztartalom becslési hibával. Lézer segítségével pedig a cukorral kezelt mintákat (hullámhossz függvényében) 93-100%, a vízzel higított mintákat pedig mintegy 77% pontossággal tudtuk azonosítani, az első eredmények tehát rendkívül biztatóak” – hangsúlyozta Dr. Baranyai László egyetemi tanár, a MATE Élelmiszertudományi és Technológiai Intézet kutatója.
Az új felismerés alapját az adja, hogy a borban lévő összetevők a fény infravörös tartományában saját ujjlenyomattal rendelkeznek. A kutatók ezekben a lenyomatokban találtak egy olyan ismertetőjegyet, ami az összes bortípusban segíthet feltárni a hamisítást.
Kapcsolódó cikkek
- Az erdőtől a vevőig csökkenthető a bútoripar ökológiai lábnyoma
- Felnőttképzésekkel és szakirányú továbbképzésekkel erősödött a MATE Kárpát-medencei hálózata
- A MATE és a KITE Zrt. közösen dolgozik a magyar agrárium modernizálásán
- Elstartolt az EI7 a MATE-n
- A MATE a legmodernebb dróntechnológiai kutatásokkal áll az agrárium szolgálatában
- Drónok pásztázták a MATE rizsföldjeit
- Mától kapható Magyarországon a felsőkategóriás Huawei Mate 8
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kreatív zsenik Győrből: Különdíj és közönségdíj az ArtHungry versenyen
A győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának két tervezőgrafikus hallgatója kiemelkedő eredményt ért el az ArtHungry grafikai és designversenyen. Ratkovic Ljubica a „gi x er” nevű organikus betűtípusával különdíjat nyert, míg Ozvald Mária Trilogie d'Or című ékszerkollekciójával elnyerte a közönségdíjat.
Hozd ki a legtöbbet a tavaszból: Hasznos telefonos tanácsok
A tavasz a megújulás időszaka: hosszabb nappalok, friss energia és több lehetőség a szabadban való időtöltésre. Ahhoz, hogy telefonod lépést tartson veled, érdemes követned a HONOR hasznos tanácsait!
Médiafogyasztási trendek Magyarországon
Összességében alacsony a bizalom különböző médiaplatformok iránt, de Magyarországon továbbra is a televízió élvezi a legjobb megítélést. Ezzel szemben a legkevésbé hitelesnek a nyomtatott sajtót tartják. Ezt a következtetést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legfrissebb, a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített kutatásából nyerhetjük. A bizalom a legmagasabb a 18–29 évesek körében, míg az idősebb korosztályok egyre kritikusabban szemlélik a különböző médiumokat.
Az AI új világa: Influenszerek és a reklámipar forradalma
A mesterséges intelligencia robbanásszerűen tört be az élet minden területére, így a reklámiparba is, és mostanra már az influenszerek világát is átalakítja. Az AI alkalmazásával a kis- és középvállalkozások számára is lehetőség nyílik arra, hogy költséghatékony módon, élethű, meggyőző karaktereken keresztül juttassák el üzeneteiket a célcsoportjukhoz. Ez pedig komoly kihívást jelenthet a kisebb követőtáborral rendelkező véleményvezérek számára.
Új HR vezetőt kapott a Schneider Electric dunavecsei okosgyára
Kecskés Krisztinát a Schneider Electric dunavecsei okosgyára, a Duna Smart Power Systems (DSPS) HR vezetőjévé nevezték ki. Feladatai közé tartozik, hogy a folyamatosan fejlődő üzem számára megfelelő szakembereket találjon, támogassa a szervezet fejlődését, és javítson a HR folyamatok hatékonyságán. Emellett stratégiai célja, hogy elősegítse a Schneider Electric azon törekvését, hogy vonzó karrierlehetőségeket kínáljon a fiatal tehetségeknek, és biztosítson számukra szakmai fejlődési lehetőségeket a DSPS-nél vagy akár a vállalatcsoport más területein, legyen szó szakmai előrehaladásról vagy a legmodernebb technikai megoldásokkal rendelkező munkakörnyezetről.