Áremelkedés várható a gumiabroncsok piacán
Bár magánál az abroncs kiválasztásánál a minőség ugyanakkora súllyal esik latba, mint az ár, az esetleges áremelkedésnél gyorsan új abroncsot keresnek a magyar autósok, derült ki a Vredestein magyarországi képviseletének kutatásából. A cég szakértője arra figyelmeztet, hogy a háború, valamint az alapanyagok ára és hiánya miatt az abroncsok piacán áremelkedés várható, sőt, esetleg átmeneti hiány is előfordulhat. A Magyarországon található gyárak enyhíthetik ezeket a nehézségeket, mivel a kész abroncsok szállítási költsége alacsonyabb, mint ha más országokból importálnánk a termékeket.
A kutatás arra is kereste a választ, milyen források alapján tájékozódnak a magyar autósok, mielőtt abroncsot választanak. Fontosak a teszteredmények, a válaszadók több mint fele ezek alapján választ gumit, míg a megkérdezettek harmada a gumisra, az ő ajánlására hagyatkozik. Magánál a választásnál egyforma súllyal esik latba az ár és a minőség, mint szempont, ugyanis a válaszadók közel 60 százaléka nem megy egy bizonyos minőség alá és egy bizonyos ár fölé. Közel 40% szerint a minőség a legfontosabb, mivel az életük is múlthat a megfelelő abroncsokon. Meglepő, mennyire nem csak az árat tartják a gumiabroncsok választásánál elsődleges szempontnak a magyarok, azok aránya, akik ezt a tényezőt veszik leginkább figyelembe, nem éri el a másfél százalékot.
Számítunk a magasabb költségekre – de nem csak az abroncsok árai emelkedhetnek!
A piaci realitással eléggé tisztában vannak a megkérdezettek, mivel 20-ból 19 válaszadó számít áremelkedésre a közeljövőben, amit alátámaszt a szakember véleménye is. Mikolai Béla, az Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft. szakértője szerint idén januártól akár 20 százalékos emelkedés is elképzelhető a piacon, mivel „az alapanyagok árváltozása és adott esetben hiánya árfelhajtó hatással bír. Az ipari korom 30-40 százaléka Oroszországból érkezik, értelemszerűen ez a forrás most kiesett. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a távol-keleti abroncsok ára is felment, ez a pandémia okozta logisztikai költség emelkedésnek köszönhető. Ha egy abroncsot nézünk, ez akár 4-5 ezer forinttal magasabb árat is eredményezhet.”
Ez azért fontos információ, mert a kutatás rámutatott, hogy a magyarok mekkora áremelkedés esetén keresnének másik, olcsóbb abroncsot. A válaszadók közel fele, ha egy darab abroncs ára 5000 forinttal emelkedne, másik terméket keresne, míg 10 ezer forintos emelkedés esetén a válaszadók közel harmada nézne új választás után. Ez azt jelzi, hogy a magyarok 80 százaléka 10 ezer forintos emelkedés esetén már biztosan új abroncsot használna.
A kutatás arra a kérdésre is kereste a választ, mekkora díjat tartanak reálisnak az autósok egy szett 16 colos gumiabroncs szerelési munkájáért. A válaszadók közel 70 százaléka maximum 8 ezer forintot, azaz guminként legfeljebb kétezer forintot fizetne.
Ez azért jelenthet gondot, mivel áremelkedésre kell számítani a szerelési munkák esetében is, így a legkisebb, 13-14 colos abroncsok darabjára vetített alapszerelés munkadíja elérheti a 2500 – 3000 forintot, a nagyobb méretek esetében ez akár 5-6 ezer Ft is lehet, és ez még nem is tartalmazza például a kiegyensúlyozáshoz felhasznált súlyok mennyiségét vagy szelep árát, vagy a tárolás költségét. Ennek oka, hogy a magasabb minimálbér megemelte a szakmunkás fizetéseket is, valamint a rezsicsökkentés ernyője alá be nem férő vállalkozások sokkal borsosabb energiaárakkal számolhatnak, ezt a két tényezőt pedig a gumisok kénytelenek beépíteni az árazásba is. Ki kell emelni, hogy a speciális abroncsméretek esetében a szerelési költség az egyedi berendezések használata miatt akár szettenként 60-65 ezer Ft is lehet.
Átmeneti hiány is lehet, de Magyarország jó helyzetben van
A szakértő ugyanakkor figyelmeztet, nem csak áremelkedésre, hanem hiányra is lehet számítani, ugyanis „az említett indokok átmeneti hiányt okozhatnak bizonyos méretek esetében, de most nem csak az abroncspiac szereplői, hanem a teljes európai autóipar nehéz helyzettel szembesül. Természetesen pillanatok alatt változhat a helyzet.”
Minden ötödik válaszadó azt mondta, hogy ha teheti, inkább Magyarországon gyártott abroncsot vásárol, éppen ezért az esetleges hiányt enyhíthetik a hazánkban előállított gumik is. Hazánkban 4 gumigyár található és a kutatás rámutatott, hogy ezzel a válaszadók mindössze 30 százaléka van tisztában, és mintegy 70 százalékuk szerint csak kettő vagy három üzem készít abroncsokat Magyarországon.
A hazai gyártású abroncsok ismertségét vizsgálva kiderült, hogy a kutatást szervező Apollo Tyres gyöngyöshalászi gyára a népszerűség tekintetében a második helyen végzett. Annak tükrében, hogy ebben az üzemben készítik a Vredestein személy és az Apollo tehergépkocsi abroncsokat is, elmondható, hogy hazánkban az indiai tulajdonú vállalatcsoport nagy ismertségnek örvend, így pedig termékeikkel megoldást jelenthetnek a közeljövőben felmerülő problémákra.
Kapcsolódó cikkek
- A Bridgestone egyedi abroncsokat fejleszt a Maserati új modelljére
- Megszerezte első tesztgyőzelmét az új Continental SportContact 7 gumiabroncs
- Csúcsteljesítmény fenntarthatóságra fejlesztve
- Tizenöt év alatt közel negyvenmillió abroncsot gyártott le a Bridgestone Tatabánya
- Biztonságos téli vezetés: abronccsal kapcsolatos hibák, amiket el kell kerülni
- Együtt küzd a Bridgestone és a Michelin a fenntarthatóságért
- A Continental 2022-től újrahasznosított PET palackokból készít gumiabroncsokat
- Jelentős növekedés a hazai gumiabroncspiacon
- Csúcson a Bridgestone magyarországi üzeme
- Új kezdeményezés a hazai gumiszervizek fejlesztéséért
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új partnerség az EV-piacon: a Slate az SK On akkumulátorait választotta
Az SK On, a világ vezető akkumulátor- és kereskedelmi vállalatai között számon tartott dél-koreai vállalat bejelentette, hogy az amerikai elektromosjármű-gyártó, a Slate őt választotta akkumulátorbeszállítónak. Ez az együttműködés tovább erősíti az SK On szerepét az elektromosjármű-iparág egyik meghatározó akkumulátorgyártójaként.
Találkozzon az ipar jövőjével – Májusban újra IPAR NAPJAI és AUTOMOTIVE HUNGARY!
Május 13–16. között ismét megrendezik Magyarország és a régió legnagyobb ipari seregszemléjét a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban.
Tudatosak, takarékosak, barkácsolók – ilyenek a magyar autótulajdonosok
Egy közel 2000 fő részvételével készült országos felmérés szerint a magyar autósok praktikus szemléletűek, költségtudatosak, és sokan saját maguk végzik a kisebb javításokat. A legtöbben régebbi, használtan vásárolt autót használnak, amit hosszú távra tartanak fenn.
Több mint SUV – Bemutatkozik a Grecale új generációja
A Maserati Grecale a márka kínálatának egyik zászlóshajója, és most új szintre lép. A „Everyday Exceptional” szlogen szellemében a vállalat frissítette a népszerű SUV-modellt – megújult motorokkal, korszerűbb belső térrel és továbbfejlesztett külső dizájnnal, hogy még jobban megfeleljen a legkülönfélébb ügyféligényeknek.
Versenypályáról az utcára – Itt a Ferrari 296 Speciale és nyitott változata
A Ferrari legújabb modelljei, a 296 Speciale és a 296 Speciale A, nemcsak az olasz márka versenysportbeli örökségét viszik tovább, hanem a csúcstechnológiát és a mérnöki precizitást is új szintre emelik. A kifinomult hibrid meghajtás, a fejlett aerodinamika és a rendkívüli vezetési élmény révén ezek az autók tökéletesen ötvözik a hagyományt az innovációval.