Ragaszkodunk a minőséghez: az infláció ellenére sem szeretnénk mindig az olcsóbbhoz nyúlni

forrás: Prím Online, 2022. október 17. 12:45

A magyar internetezők vásárlási szokásait ugyan folyamatosan alakítják az infláció hatásai, a jól megszokott minőségből azonban nem tervezünk lényegesen lejjebb adni. Alapvető élelmiszerekből, kozmetikumokból, ruhából és cipőből nem hajlandó olcsóbbat venni a vásárlók többsége, inkább hajlanak a vásárolt mennyiség csökkentésére. Az év hátralévő részében tehát a korábbinál többen igazíthatják majd vásárlásaikat a szükség helyett a kampányokhoz és leértékelésekhez – derül ki abból a hazai internetezőkre reprezentatív felmérésből*, amelyet a GKID piackutató cég készített az eMAG megbízásából.

Az infláció hatásait a magyar internetezők már saját maguk is érzik, és ehhez igazodva próbálják átalakítani a vásárlási szokásaikat: bár a legtöbb háztartásnál még nem állnak rendelkezésre „kész” vásárlási stratégiák, sokan próbálják visszafogni fogyasztásukat. Az első rezsiszámlák csak most érkeztek meg, és még nincs itt a komoly fűtési szezon, ezért nagy a bizonytalanság – ha a rezsi a fogyasztók számára a vártnál alacsonyabb lesz, várható, hogy kissé visszatér a szezonban a költési kedv. Ennek köszönhetően a magas infláció az online vásárlók körében előrehozott költéseket is generálhat, hogy elkerüljék egy-egy termék esetleges további drágulását – derül ki a GKID friss kutatásából. A felmérés során a piackutató cég a magyar internetezők vásárlási és takarékossági szokásait vizsgálta az eMAG megbízásából.

 

Akciók révén nyerhetnek teret az online áruházak a válságban

Az év hátralévő részében a webáruházakon kínált akciós, kedvező árú termékek szerepe fontosabbá válhat, hiszen a válaszadók közel 80 százaléka vélte úgy, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben a korábbinál jobban oda fog figyelni az árak alakulására. A rutinos online vásárlók a havi nagybevásárlást jobban megtervezik, és várhatóan nem a mosószer, pelenka, liszt vagy száraz tészta elfogyásához, hanem az online akciók, készletkisöprések idejére időzítik azt.

 

Miután a felmérés szerint csaknem minden második vásárló (49%) bizonytalan abban, hogyan fogja megosztani vásárlásait az online és offline csatorna között, megfelelő árstratégiával és kommunikációval a hazai webáruházak a kedvezőtlen helyzetben is új vásárlókat terelhetnek platformjaikra.

 

pexels.com

 

Ezeken a termékeken és szolgáltatásokon spórolnának a netezők

A kutatás eredményei szerint a magyar internetezők legnagyobb szegmense a nem alapvető élelmiszerek (például édesség, alkohol) beszerzésén (76%), továbbá ételrendelésen és éttermi fogyasztáson (65%), illetve a rezsiköltségeken (63%) kezdett el vagy tervez spórolni, alkalmazkodva a jelenlegi gazdasági körülményekhez. 

 

 

 

Ezzel szemben legkevésbé a tisztálkodási szereken, kozmetikumokon (15%) és az alapvető élelmiszereken (20%) terveznek spórolni a magyar internetezők. A kutatás másik érdekes megállapítása, hogy a digitálisrezsi-költségeken – tehát például online tárhelyen, streaming-előfizetésen) csupán a válaszadók alig több mint ötöde (21%) tervez költséget csökkenteni, bár ennek az is lehet az oka, hogy sokuknak eleve nincs, vagy minimális az ilyen jellegű kiadása.

 

Bizonyos termékekből az olcsóbb is megfelel

A kutatás eredményei szerint a spórolás mikéntje jelentősen eltérő a különböző termékkategóriák esetén: a tisztálkodási szerek, kozmetikumok vonatkozásában a legnagyobb arányban (35%) olcsóbb termékek beszerzésével takarékoskodnak a válaszadók, egy kicsivel kevesebben (32%) pedig a költésüket tervezik visszafogni – 33 százalékuk ezzel szemben a két módszert kombinálva alkalmazza.

 

Az alapvető élelmiszerek (liszt, cukor, tészta, hús, konzerv) esetében a válaszadók 35 százaléka tervez olcsóbb termékek beszerzésével spórolni, míg a fogyasztást csak 22 százalék tervezi csökkenteni. E kategóriában azoknak az aránya is rendkívül magas (42%), akik a kevesebb költést kombinálnák az olcsóbb termékek választásával.  Az ételrendelés, éttermi fogyasztás terén is ragaszkodunk a minőséghez: inkább jellemző a kevesebb költés szándéka (78%), mint az olcsóbb alternatíva keresése (csupán 3 százalék) – és a két takarékossági módszer kombinálását is csupán a netezők 18 százaléka alkalmazná.

 

Az eMAG nyár elejéhez képest egyelőre mérsékelt növekedést tapasztal saját márkás termékeinek eladási számaiban, ezek közül idén az A+ márkájú mobiltelefonos tartozékokból, a Kring otthoni kiegészítőkből, és a Star-Light márkanevű háztartási gépekből fogyott a legtöbb, nyár végén és az első őszi hetek folyamán a Kondition márkájú sportkiegészítő termékek forgalma pedig több mint 60 százalékkal ugrott meg. 

 

Amiből a többség válságban sem venne olcsóbbat

A tartós fogyasztási cikkek, műszaki eszközök vásárlása esetében csak a válaszadók 5 százaléka tervez olcsóbb termékekkel spórolni – míg 67 százalék a fogyasztását venné vissza (22 százalék pedig a két módszert kombinálná). A ruha- vagy cipővásárlás tekintetében is ragaszkodnak a minőséghez a magyar internetezők: csupán 10 százalék váltana közülük olcsóbb termékre, 67 százalék inkább kevesebb ilyen terméket vásárolna (22 százalékuk pedig ötvözné a két spórolási módszert). 

 

A nem alapvető élelmiszerek (például csoki, rágcsálnivaló, alkoholos italok) esetében is jellemzőbb a vásárlás visszafogása (60%), mint az olcsóbb változatok beszerzése (9%) – a válaszadók 31 százaléka viszont a két módszer együttesen alkalmazná. Hasonlóan ragaszkodunk a minőséghez az utazások esetén is: inkább kevesebbszer utazik a felnőtt korú internethasználók legnagyobb hányada (70%), de nem terveznek olcsóbb utakra, szállásra váltani (csupán 5 százalékuk kalkulál ezzel a megoldással, a két módszert pedig 21 százalékuk kombinálná).

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megnyílnak az XR végtelen lehetőségei a Galaxy AI-jal!

A Samsung és a Google együttműködése új korszakot nyit a kibővített valóság (XR) világában. A „Project Moohan” kódnevű Android XR-headset* természetes, multimodális interakciókat és személyre szabott AI-asszisztens élményt kínál. A fejlesztés célja, hogy átlépje a fizikai határokat, és páratlan lehetőségeket biztosítson a felhasználóknak, hogy újszerűen ismerjék meg a világot és annak történéseit.

2024. december 13. 14:56

Visszafogott év után erős az ünnepi szezon

Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.

2024. december 13. 09:57

Az AGON by AOC az első három negyedévben is megtartotta globális vezető pozícióját a gaming monitorok piacán

Az AGON by AOC, az AOC elismert gaming almárkája ünnepli, hogy 2024 1-3. negyedévében is megtartotta globális vezető pozícióját a gaming monitor szektorban – folytatva ezzel sikerét a 2022-es és 2023-as piacvezetés után. Amennyiben ez a 4. negyedévben is így marad, ez lenne a harmadik egymást követő év, hogy a vállalat tartja a vezető helyet. Az IDC Research – Gaming Tracker Q1-Q3 2024 legfrissebb adatai szerint az AGON by AOC ismét az első helyen áll a globális gaming monitor piacon.

2024. december 12. 20:48

Így hat a mesterséges intelligencia az energiafelhasználásunkra

A mesterséges intelligencia (MI) egyre szélesebb körű alkalmazása jelentősen megnöveli a villamosenergia-fogyasztást, ugyanakkor a technológia segíthet is abban, hogy hatékonyabban használjuk fel az energiát. A Schneider Electric Fenntarthatósági Kutatóintézetének (SRI) két új tanulmánya lehetséges forgatókönyveket és már bevált jó gyakorlatot mutat be.

2024. december 12. 19:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14

Változások a Magyar Telekom felsővezetésében

2024. december 4. 13:04