Ez lehet az ugródeszka webáruházaknak a külföldi terjeszkedéshez
A koronavírus nagy lökést adott a magyar e-kereskedelmi piac fejlődésének, ugyanakkor az export területén még óriási kiaknázatlan lehetőségek vannak, főleg a jelenlegi forintárfolyam mellett. A 15-20 ezer hazai webáruházból mindössze alig ezer olyan van, amely a belföldi mellett valamilyen külföldi piacra is szállít, pedig egy jelentős nemzetközi hálózattal és piacismerettel bíró szállítópartner kiválasztásával nagyban megkönnyíthető a külföldi terjeszkedés.
A koronavírus nagy lökést adott a magyar e-kereskedelmi piac fejlődésének. A teljes forgalom 2021-ben elérte az 1203 milliárd forintot, miután kétszer gyorsabban bővült, mint a COVID előtti években. A teljes kiskereskedelmi forgalomnak immár 10,4%-a zajlik az interneten, és a 6,5 millió aktív internetező magyar felnőtt közül több mint 3,7 millió rendszeresen vásárol termékeket az interneten.
Kutatás: kevés az exportáló magyar webáruház
A dinamikus bővülésnek köszönhetően egyre több kereskedő lát fantáziát a szektorban – ám van egy terület, ahol a hazai szereplők elmaradásban vannak a régiós versenytársakhoz képest. Tavaly 37 ezer fölé nőtt az online értékesítésre alkalmas weboldalak száma, ebből 15-20 ezer kizárólag webáruházként működik (vagyis offline nem értékesít). Ám alig ezer olyan van, amely a belföldi mellett valamilyen külföldi piacra is szolgáltat, legtöbbször Romániába, Szlovákiába, Németországba vagy Ausztriába – derül ki a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) megbízásából az év első felében készített kutatásból.
Mindeközben a hazai vásárlók körében a legnépszerűbbnek számító szolgáltatók között jó néhány cseh, lengyel vagy román online kereskedő van. A legalább 10 millió forint exportforgalmat realizáló mintegy száz webáruház külföldi forgalma 30-40 milliárd forint körül alakult tavaly, és a tanulmány szerint hosszú távon is gátolhatja magyar e-kereskedelem növekedését, hogy nemzetközi terjeszkedése még gyerekcipőben jár.
Piacismeret, logisztika – elsősorban ezért tartanak a külpiacoktól a hazai szereplők
Az Online Export Kutatás szerint az alacsony exportálási kedv mögött sok tényező húzódik meg, de az okok között vezető helyen szerepel a megfelelő piacismeret és logisztikai háttér hiánya. Az exportáló kereskedők pedig arról számoltak be, hogy a vámügyintézés, az ügyfélszolgálati feladatok megismerése jelentős kihívást jelent, akárcsak a megfelelő logisztikai partner, illetve fizetési szolgáltatók kiválasztása.
Egy jó logisztikai partner ugyanakkor lehetőséget is jelenthet, amely nagyban megkönnyítheti a külföldi piacokra való belépést – hívja fel a figyelmet Fagyas Szabolcs, a csomagszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója.
„Egy nagy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára. Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik együtt, nem szükséges külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel” – mutat rá a szakember. Hozzátette: a szállító partner leveheti az exporttal járó ügyintézés jelentős részét a kereskedőkről.
Az EU-n kívülre szállítani sem megugorhatatlan feladat
A Packeta Group 6 országban van jelen saját hálózattal, így partnere közvetlenül érhetnek el vele olyan régiós piacokat, mint a cseh, a szlovák, a lengyel és a román, emellett 70 szerződött partneren keresztül 34, az e-kereskedelem szempontjából fontos országba juttatja el ügyfelei csomagjait. E hálózathoz a webáruházak egyetlen alkalmazásprogramozási felületen (API) férhetnek hozzá, így egyszerű integrálni a honlapjukba.
„Noha a hazai e-kereskedelmi piac sok tekintetben még nem érte utol fejlettségben például a cseh és lengyel piacokat, de már most is rengeteg kiaknázatlan exportlehetőséget kínál. A gyenge forint alapvetően kedvez az exportra értékesítésnek, különösen a hazai előállítású termékek euróban és más külföldi devizákban történő értékesítésnek – tette hozzá Fagyas Szabolcs. – Az uniós szabályozások is kedveznek a határokon át ívelő kereskedelemnek, de az EU-n kívülre történő exportálás sem megugorhatatlan feladat főleg, ha a vámkezeléshez szükséges vámnyilatkozat kiállításában is segít a szállító partner.”
Kapcsolódó cikkek
- Az e-kereskedelmi cégek is megszenvedik a válságot
- Sok magyar webáruház megerősödhet ezekben a hónapokban
- Már nem éri meg külföldről rendelni, felpörögnek a magyar webshopok
- A webáruházak sikere múlhat a futárcégen
- A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
- A GLAMI divatkereső tovább terjeszkedik Európában
- A Lumenet együttműködési megállapodást kötött a Webshippy-vel
- A legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsora
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Tippek, hogy senki ne váljon áldozattá az online csomagküldésben
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kezdődik az év végi roham a mérlegképes könyvelők számára
A Kulcs-Soft által működtetett Kulcs-Akadémia három éve biztosítja a kreditpontos képzés lehetőségét, a digitalizáció jegyében online és személyes formában is.
A világ öt legjobb márkája között a Samsung
A Samsungot az ötödik egymást követő évben választotta a világ legjobb öt márkája közé az Interbrand. A nemzetközileg is elismert márkatanácsadó vállalat évente közzéteszi a legjobb nemzetközi márkákat tartalmazó Best Global Brands listáját. Az idei listából kiderült, a vállalat márkaértéke elérte a 100,8 milliárd dollárt, amely 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
Közösen telepít e-kamion töltőállomásokat a Siemens és az OMV
Az e-buszok és e-haszongépjárművek száma évek óta dinamikusan nő, a személyautó-állomány mellett a fuvarozásban, illetve az áruszállításban is egyre inkább teret nyer az elektrifikáció. A busz- és logisztikai flották üzemeltetői ezért egyre inkább keresik megfelelő töltési megoldásokat.
A Jane Goodall Intézet nyerte a Telekom pályázatát
Körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben – címmel hirdetett pályázatot kifejezetten magyarországi nonprofit szervezetek számára a Magyar Telekom és a Hello Nonprofit. A felhívásban olyan szervezetek jelentkezését várták, melyek az e-hulladék és a digitális környezetszennyezés csökkentésére; a városi éghajlati alkalmazkodásra; vagy a hazai ökoszisztémák ellenállóképességének támogatására fókuszálnak. A zsűri 21 pályázatból választotta ki a győztes Jane Goodall Intézet „Passzold vissza, Tesó!” programját, amely 16 millió forint támogatásban részesül.