Egy lehetséges megoldás az informatikai munkaerőhiányra: mi fán teremnek a „szolgáltatásgyorsítók”?

forrás: Prím Online, 2023. január 10. 09:59

A szoftverfejlesztés iránti kereslet gyorsan nő, amelynek fő oka, hogy a Covid-19 sok vállalkozást kényszerített arra, hogy digitálissá tegye működését, méghozzá gyorsan. Az informatikában dolgozók száma azonban nem tudta lekövetni a kereslet növekedését: az IT vezetők szerint az esetek 64 százalékában a szakemberhiány akadályozza az új technológiák bevezetését. Ez gyors alkalmazkodásra kényszeríti az informatikai szektort – de annak mikéntje már korántsem egyértelmű. A szoftveres megoldásokat fejlesztő Exadel budapesti központjának vezetője, Eyal Zucker három megoldást ajánl a cégek figyelmébe – közülük is különösen az úgynevezett megoldás- vagy szolgáltatásgyorsítók alkalmazása lehet érdekes.

Az IT vezetők alapvetően háromféle stratégia mentén próbálják ellensúlyozni a munkaerőhiányt és lendületben tartani a digitális transzformációt: az elosztott agilis fejlesztés bevezetése, a fejlesztés automatizálása és az úgynevezett megoldásgyorsítók alkalmazása.

 

• Az agilis fejlesztés olyan eszközök és folyamatok összessége, amelyek révén a fejlesztő csapatok összehangoltan, és produktívan tudnak együttműködni, és magas szinten marad a tagjaik elégedettsége is. Az elosztott agilis fejlesztés az eredeti koncepció továbbfejlesztése. Az eredeti modell megköveteli, hogy a csapat egy helyen, akár ugyanabban a szobában üljön. Az új realitás azonban arra kényszeríti a vállalatokat, hogy ne csak lokális munkaerőt keressenek és alkalmazzanak. Az elosztott agilis módszer lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy a különböző helyeken lévő embereket összekössék, és közben fenntartsák a fejlesztés gyors tempóját.

• A fejlesztés automatizálására több módszer létezik, a low code/no code-tól kezdve a DevOps eszközökön át az automatizált szoftvertesztelésig és így tovább. Ezek a technikák lehetővé teszik a fejlesztőknek, hogy automatizálják az ismétlődő, manuális feladatokat, tehermentesítve a csapatokat, hogy azok a fontosabb munkákra koncentrálhassanak, ahelyett, hogy elvesznének a részletkérdésekben. 

• A harmadik stratégiát az úgynevezett megoldásgyorsítók alkalmazása jelenti. A kifejezetés olyan eszközök, folyamatok és gyakorlatok összességét takarja, amelyek egyetlen megoldásba kombinálva képesek növelni a nagyszabású, egyedi termék- és platformfejlesztés gyorsaságát és minőségét.

 

Eyal Zucker

„A megoldásgyorsítók két kritikus területen javítják a hatékonyságot. Egyrészt csökkentik a fejlesztési költségeket és időt, úgy, hogy ez nem megy a minőség rovására.  Fejlesztési nehézségeket és késedelmet lehet velük kiküszöbölni – mondta el Eyal Zucker, a szoftvermegoldásokat fejlesztő Exadel budapesti központjának vezetője. –  A másik fő előnyük pedig, hogy szakembereket csábítanak a vállalathoz. A megoldásgyorsítók segítségével a fejlesztők nagyobb autonómiát élveznek a munka során, és az ügyfél által támasztott korlátokon kívül dolgozhatnak, nagyobb mozgásteret kapnak, jobban kamatoztathatják a kreativitásukat. Ezért a jól képzett munkaerőért folytatott versenyben a megoldásgyorsítók kulcsfontosságúak.”

 

Normál esetben az ügyfelek határozzák meg az általuk rendelt megoldások főbb technikai paramétereit. A megoldásgyorsító eszközöket azonban a szoftverfejlesztő szolgáltatók házon belül hozzák létre, ezzel lehetőséget adva a fejlesztőknek, hogy saját kezűleg irányítsák a folyamatokat, és döntő szerepük legyen a követelmények, a funkciók, a megcélzott piacok, a forgalmazási csatornák és sok más szempont meghatározásában. Lehetőséget ad nekik arra is, hogy különböző szerepekben próbálják ki magukat, például megoldásvezetőként, terméktulajdonosként vagy akár a marketingesként.

 

„A megoldásgyorsítók hasznosságára mi is kiváló példákat láttunk. Az egyik csapatunk korábban sokat küzdött azzal, hogy a tartalomkezelő rendszerben folyamatosan váltogatniuk kellett a különböző fejlesztői környezetek között, ami igen időigényes volt – magyarázta Eyal Zucker. – A házon belüli szakértők hamar megoldották a problémát: fejlesztettek egy Google Chrome bővítményt, ami lehetővé tette a környezetek közötti gyors váltást. A megoldást aztán más csapatok is át tudták venni. A fejlesztők a problémamegoldás mellett számos olyan feladatot is elvégeztek, amelyek túlmutattak a megszokotton. Piacelemzést készítettek, új terjesztési lehetőségeket kerestek (például nyílt forráskód), különböző marketing megközelítéseket próbáltak ki, hogy megtalálják azt a közönséget, amelyik szintén hasznát veheti majd ennek a megoldásnak. Ezt nevezzük megoldásgyorsításnak.”

 

Hogy vágjunk bele?

 

A szakember hozzátette: ha megoldásgyorsító (vagy más néven szolgáltatásgyorsító) fejlesztést szeretnénk kezdeni, három megközelítés közül érdemes választani.

 

• A cégvezetés nyílt felhívást tesz közzé egy közös probléma megoldására.

• Elindulhatunk a projektcsapat egy motivált tagjának javaslata alapján.

• Szervezhetünk egy hackathont, amely vagy megoldandó problémákat keres, majd azokra megoldást ad, vagy egy konkrét probléma megoldására irányul.

 

A részvételre való ösztönzés két legjobb módja a cégvezetés felől jövő ösztönzés és a megfelelő kompenzáció. A szervezet költségvetésétől függően ezeket fel lehet ajánlani pénzbeli bónuszok, de akár erkölcsi elismerés, dicséret, díj formájában is. Utóbbival hozzájárulhatunk a fejlesztők cégen és szakmán belüli tekintélyük növeléséhez. Sokan azért csatlakoznak a szolgáltatásgyorsító projektekhez, mert szeretik, amit csinálnak, és átélhetik a projekt feletti tulajdonosi felelősség érzését.

 

„Az informatikai szakemberhiány mellett a digitális megoldások iránti kereslet tovább nő, ezért az IT-szervezeteknek új stratégiákat kell találniuk. Az elosztott agilis fejlesztés, a fejlesztés automatizálása és a megoldásgyorsítók mind olyan életképes megoldások, amelyek segíthetnek ezt a hiányt orvosolni. A jövőben valószínűleg még több stratégia fog megjelenni, hogy megfeleljen ezeknek a kihívásoknak, és nincs kétségünk afelől, hogy az iparág továbbra is innovatív marad” – mondta el Eyal Zucker.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Világ körüli 5G – Újabb 7 országban érhető el a One roaming szolgáltatása

A One Magyarország folyamatosan terjeszti ki az 5G roaming szolgáltatás elérhetőségét világszerte. 2024 júniusa óta újabb hét ország csatlakozott a szolgáltatáshoz, így az ügyfelek már Albániában, Kolumbiában, Egyiptomban, a Feröer-szigeteken, Gambiában, Lesothóban és Uruguayban is élvezhetik az 5G hálózat előnyeit – például a gyorsabb letöltési sebességet* és az alacsony késleltetést. Az újabb bővítéssel a One már 91 országban, 146 partnerhálózaton biztosítja az 5G roamingot.

2025. július 11. 20:11

Innováció a napfény erejével: Neumann Solar Team az ausztrál versenyen

A Neumann János Egyetem ismét nemzetközi figyelmet kelt egyedülálló technológiai újításával: hallgatók és oktatók közösen fejlesztették azt a napelemes járművet, amellyel részt vesznek a világ egyik legjelentősebb fenntarthatósági és mérnöki versenyén, az ausztrál Bridgestone World Solar Challenge-en.

2025. július 11. 18:05

Okosautópálya Budaörsnél: Itt épül a jövő közlekedése

Nemzetközi szinten is kiemelkedő fejlesztés valósult meg az M1–M7 autópálya közös szakaszán: a közelmúltban helyeztek üzembe egy olyan digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közlekedésének kulcseleme lehet. Az új infrastruktúra nem csupán az intelligens vezetéstámogató rendszerek bemutatóprojektjeként szolgál, hanem ideális környezetet biztosít az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések tesztelésére is.

2025. július 11. 16:27

Így hozd ki a legtöbbet a mobilodból a Szigeten

Akár első alkalommal mész, akár visszatérő Sziget-lakó vagy, a gyenge mobilnet és a merülő telefon pillanatok alatt elronthatja az élményt. Éppen ezért a Yettel – a Sziget hivatalos telekommunikációs partnere – összegyűjtötte azokat a helyzeteket, amikor különösen jól jön a gyors, stabil hálózat, és hozott pár tippet is, hogy még gondtalanabb legyen a bulizás. Ráadásul egy menő játékban most páros belépőt is nyerhetsz Európa egyik legnagyobb fesztiváljára!

2025. július 11. 14:48

A Schneider Electric ismét a világ legfenntarthatóbb vállalata

A TIME magazin és a Statista 2025-ben ismét a Schneider Electric-et nevezte meg a világ legfenntarthatóbb működésű vállalatának. A társaság immár második egymást követő évben végzett az 500 vállalatot felvonultató globális lista élén.

2025. július 11. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

IT-történelem: a hat ma is működő működő Apple‑1 egyike a Sotheby’s aukcióján

2025. július 9. 20:04

Nyár a képernyők előtt: hogyan védhetjük meg a gyerekeket a kibertérben?

2025. július 9. 10:29

A jövő már itt van: mesterséges intelligencia a K&H befektetési döntései mögött

2025. július 8. 14:52

2030-ra minden harmadik otthoni netkapcsolat vezeték nélküli lehet

2025. július 2. 13:07