Tovább bővül a mobiljáték-piac

forrás: Prím Online, 2023. március 16. 21:11

A mobiljátékok piaca már most nagyobb, mint a konzol- és számítógépes játékoké együttvéve: 2022-ben a mobiljátékok 50 százalékkal járultak hozzá a globális videojáték-bevételekhez*. A mindig kéznél lévő okostelefonok nemcsak a mobiljátékok dominanciáját hozták el, hanem a gamerek szokásainak változását is. A felhasználók 80 százaléka más tevékenységeket is végez játék közben, és egyre népszerűbbek az úgynevezett alkalmi játékok. A világ harmadik legnagyobb alkalmazásáruháza, a Huawei AppGallery adatai szerint az egyszerűbb szabályokkal és rövidebb játékidővel rendelkező alkalmi játéktípusok már az összes játékletöltés 36 százalékát teszik ki.

Előrejelzések szerint 2022-ben a mobiljátékok adták a globális videó-játékipar bevételeinek 50 százalékát, és hetente több mint egymilliárd játékot töltenek le a felhasználók** . Noha tavaly valamelyest csökkent az iparág bevétele, a mobiljátékok piaca várhatóan tovább bővül, a játékosok száma a 2020-as 2,9 milliárdról 2025-re elérheti akár a 3,6 milliárdot is***. 

 

A jobb feldolgozási teljesítménynek és specifikációknak köszönhetően az okostelefonok több komolyabb számítási képességet igénylő játékot tudnak futtatni, valamint gazdagabb játékfunkciókat biztosítanak. Az 5G-technológia, a virtuális valóság és a metaverzum dimenziók, valamint feltehetően a mesterséges intelligencia megjelenése is elősegíti a mobiljáték-ipar fejlődését, és az új technológiák a közeljövőben újabb játékmódokat fognak eredményezni.

 

Hordozhatóság és könnyebb elérhetőség: ezért népszerűbbek a mobilos játékok

 

Míg a játék hagyományosabb formája – a PC/konzol alapú játékok – továbbra is fontos pillérnek számít az iparágban, a mobiljátékok a hordozhatóság és a könnyű hozzáférhetőség révén jelentős alternatívává nőtték ki magukat, amely tulajdonságok egyúttal a felhasználószerzés fő eszközeivé is váltak. A felhasználók néhány érintéssel új játékokat tölthetnek le az app-áruházakból okostelefonjukra és tabletjükre, és bárhol, akár utazás vagy munkahelyi ebédszünet közben is játszhatnak. 

 

A PocketGamer felmérése szerint**** a megkérdezett játékosok 80 százaléka több egyéb tevékenységet is végez mobiljáték közben, ami arról is árulkodik, hogy a mobiljáték a felhasználók körében a szórakozás könnyed formájává vált, amellett, hogy ez a jelenség a fiatalabb nemzedék rövidebb figyelmének tünete is lehet.

 

pexels.com

 

Ez is lehet az oka annak, hogy a széles közönséget célzó, egyszerűbb szabályokkal és rövidebb játékidővel rendelkező ún. alkalmi játéktípusok (casual games) egyre jobban terjednek: 2022-ben a Gardenscapes, a Homescapes és a Fishdom, a legjobb játékok közé kerültek a Huawei saját alkalmazásboltjában, az AppGalleryben. Emellett népszerű választásnak bizonyultak a szerepjátékok (RPG: Role-Playing Game), például a Summoners War és a Saint Seiya Awakening: Knights of the Zodiac, amelyek szintén előkelő helyen végeztek az AppGallery toplistáin. 

 

Amellett, hogy könnyebben elérhetőek, szintén a mobiljátékok mellett szól, hogy nem szükséges kiegészítő eszközöket (pl. konzolt) vásárolni hozzájuk, ami még jobban kitágítja a felhasználói kört. Ez különösen észrevehető a piac élére emelkedő szimulációs játékok (SLG: simulation game), a sok szereplős online szerepjátékok (MMORPG: Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) és az online többjátékos csatatér (MOBA: Multiplayer Online Battle Arena) jellegű műfajok esetében. Az AppGallery 2022-es évi legjobb játékai között számos szimulációs játék szerepelt, mint például a State of Survival: Zombie War, a Guns of Glory: The Iron Mask és a Lords Mobile: Kingdom Wars, amelyek többszereplős játékmódokat is kínálnak, és összetartó közösségekkel, követőkkel rendelkeznek.

 

A mikrotranzakciók a bevételszerzés forrásai

 

Számos játék vált ingyenessé a letöltések ösztönzése miatt, a bevételszerzés érdekében a gyártók a játékon belüli költésre, ún. mikrotranzakciókra támaszkodnak: a felhasználók szívesebben költenek kisebb összegeket, mintha egy drága konzoljátékot vennének meg. Egy közelmúltbeli kutatásból*****  kiderült az is, hogy a legtöbb pénzt játékon belüli pénznemre és speciális tárgyakra/karakterekre költik azért, hogy felgyorsítsák fejlődésüket. 

 

A Huawei alkalmazás-áruháza, az AppGallery ezt egy lépéssel tovább viszi: letöltés-alapú pontrendszert vezetett be, így sokak számára még jobban megéri a mobilos játék. A felhasználók HUAWEI-pontokat szerezhetnek azzal, ha különböző alkalmazásokban részt vesznek egy adott tevékenységekben, és a pontokat számtalan izgalmas jutalomra válthatják be.

 

Az AppGallery használatához nem szükséges Huawei eszközökkel rendelkezni, és a statisztikák azt mutatják, hogy ezzel a felhasználók is egyre inkább tisztában vannak. A belépéshez kapcsolódó kedvezmények, az üdvözlőcsomagok és az alkalmazáson belüli tranzakciókra vonatkozó akciók miatt 2022-ben is sok felhasználónak esett az AppGallery-re a választása. A világ harmadik legnagyobb alkalmazásáruházának tavaly év végén több mint 580 millió aktív havi felhasználója volt világszerte. 

 

A Huawei az okostelefonjainak fejlesztése során is figyel a gamerek igényeire. A gyártó legújabb okostelefonja, a HUAWEI nova 10 SE továbbfejlesztett akkumulátor-üzemidővel és játékképességekkel bír. A Touch Turbo technológia megnövelt reszponzivitást biztosít az érintésekre, míg a 10-pontos Super Touch technológia, a 90 Hz képfrissítési ráta, valamint a 270 Hz érintés mintavételi sebesség különösen a játékok esetében hasznos, amikor fontos, hogy a gyors, több ujjal leadott érintéseket azonnal és pontosan rögzítse a készülék. 

 

A játékosok a megújult AppGalleryből néhány gombnyomással további androidos applikációk széles választékát érhetik el, legyen szó közösségi médiáról, szórakozásról, játékról vagy chat-appokról. A Google alkalmazások használatára megoldást nyújthat továbbá az AppGalleryből szintén beszerezhető Gspace. Ezt feltelepítve a Google-alapalkalmazások elérhetővé válnak, mindegyikbe be lehet jelentkezni, majd ezeknek az ikonjait ki lehet tűzni a főképernyőre.

 

________________________

*2022 Global Games Market, Newzoo https://newzoo.com/insights/articles/the-games-market-in-2022-the-year-in-numbers   

**2022. harmadik negyedévi mobilpiaci alkalmazások és játékok rangsorai – https://www.data.ai/en/insights/mobile-gaming/q3-2022-market-pulse-games/ 

***Global Games Market Report 2023 – https://resources.newzoo.com/hubfs/Reports/Games/2022_Newzoo_Free_Global_Games_Market_Report.pdf 

****A mobiljátékosok mindössze 20 százalékát köti le a játék teljes mértékben: https://www.pocketgamer.biz/news/80457/only-20-percent-of-mobile-gamers-are-fully-engaged-when-playing/ 

*****Mobile Insights Report 2022, https://games.withgoogle.com/reports/2022-mobile-insights-report/

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nyári ruhagondozás okosan: így őrizhetjük meg ruháink élettartamát

A nyári forróságban gyakrabban váltunk ruhát, többet is mosunk, ráadásul az erős napsütés idővel kikezdi a textilek anyagát. Mivel különböző típusú szövetek eltérő gondoskodást igényelnek, nem mindegy, hogyan bánunk velük. Ha nem figyelünk oda a helyes mosási módra, könnyen kárt tehetünk kedvenc darabjainkban – ennek súlyos következménye lehet: Európában évente fejenként átlagosan 11 kilogramm ruhát dobunk ki, amelynek csupán 1%-át hasznosítják újra.

2025. június 16. 16:37

Telekom: Korlátlan nyári élmény díjcsomagváltás nélkül

A Magyar Telekom 2025 nyarán külön díj és csomagváltás nélkül elérhetővé teszi gigabites sebességre képes vezetékes hálózatát meglévő ügyfelei számára. Azok a lakossági és kisvállalkozói előfizetők, akik jelenleg koax vagy optikai hálózaton keresztül 1 Gbit/s-nál alacsonyabb sebességű internetcsomagot használnak, automatikusan élvezhetik az akár 1000 Mbit/s le- és feltöltési sebességű kapcsolatot 2025. augusztus 31-ig.

2025. június 16. 14:56

Sorozatban negyedszer nyert Európa csúcsversenyén a SZEnergy Team

Zsinórban negyedik alkalommal aratott világrekorddal győzelmet Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén a győri Széchenyi István Egyetem hallgatóiból álló SZEnergy Team. A csapat olyan rangos európai egyetemeket utasított maga mögé, mint a francia Toulouse-i Egyetem, a német Trieri Egyetem vagy az olasz Milánói Műszaki Egyetem.

2025. június 16. 13:13

Magyar egyetem a Financial Times toplistáján!

Első alkalommal szerepel magyar felsőoktatási intézmény a Financial Times rangos Masters in Finance világrangsorában: a Budapesti Corvinus Egyetem angol nyelvű pénzügyi mesterszakja a világ 70 legjobb programja közé került. A Corvinus összesítésben a 69. helyet szerezte meg, ár-érték arány alapján pedig előkelő, 15. helyen végzett.

2025. június 16. 11:39

Robotizációval bővíti portfólióját a Delta Technologies

A Delta Technologies Nyrt. és a Robotizálunk Kft. tulajdonosai szándéknyilatkozatot írtak alá a győri székhelyű vállalat 51%-os tulajdonrészének megvásárlásáról. A megállapodás lehetőséget biztosít a Delta számára, hogy középtávon tovább növelje részesedését a társaságban. A tranzakció lezárása az adásvételi szerződés aláírásához és az abban szereplő feltételek teljesüléséhez kötött.

2025. június 16. 09:57

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új szakértő irányítja a Yettel digitális fejlesztéseit

2025. június 12. 16:42

Diákötletek, amelyek jobbá tehetik a világot

2025. június 7. 13:55

Ők formálják a jövőt – díjazták a legtehetségesebb középiskolás innovátorokat

2025. június 1. 14:25

AI Summit Budapest 2025: Nobel-díjas kutató nyitja meg a konferenciát

2025. május 27. 16:35