A Netflix nyugdíjazta a DVD-t, a Vaterán viszont egyre népszerűbb a formátum
A streaming videoszolgáltatások térhódítása ellenére a DVD-filmek eladása nem hogy nem csökken, hanem konkrétan emelkedik a Vaterán. Téves elképzelés, hogy a legtöbben romantikus filmeket rendelnek, mert a vígjátékok, akciófilmek és drámák kelendők. Bár sokkal jobb kép- és hangminőséget kínál, a Blu-ray lemezek sosem érték be a DVD-k népszerűséget, és az eladási trendek alapján már nem is fogják.
Szeptember utolsó péntekén adta fel az utolsó filmlemezt az egyik ügyfelének az Egyesült Államokban eredetileg postán keresztül igénybe vehető DVD-kölcsönzőként indult Netflix. Míg a streamingóriás végül leépítette szolgáltatását, egy minimális 2019-es minimális csökkenést leszámítva a Vaterán 2016 óta újra emelkednek a DVD-filmek eladásai: 2023 első kilenc hónapjában már csaknem 44 ezer tranzakció (amely akár több filmre, vagy kollekcióra is vonatkozhat) valósult meg.
Dehogy csökkennek, nőnek a DVD-eladások!
Mindez azt jelenti, hogy az idei év háromnegyede alatt már csaknem két és félszer annyi DVD-eladás volt a piactéren, mint a 2016-ban, és kilenc hónap alatt ötödével több Vaterán eladásra kínált DVD-lemez talált gazdára, mint tíz éve egy teljes esztendő alatt.
A DVD-filmek árai az utóbbi tíz évben nagyjából azonosak voltak a Vaterán, 1300 forint körüli átlagáron mentek el a lemezek, ami vélhetően a pandémia nyomán megnőtt kereslet alatt 200 forinttal emelkedett 2020-ban és 2021-ben. Tavaly újra a korábbi átlagár körüli összegért fogytak a lemezek, az idei év átlaga pedig 1200 forint alatti.
Nem a romantikus filmek a legkelendőbbek
E sorok írásakor a Vaterán kiadástól függően 300-2500 forintos áron kínálják eladásra a Netflixtől a legtöbb alkalommal DVD-n kikölcsönzött, A szív bajnokai című filmdrámát, amely Michael Oher amerikaifocista életét dolgozta fel. A piactér számai azt a sztereotípiát is egyértelműen cáfolják, amely szerint a DVD-filmeket szinte csak romantikus filmekre vágyó nők vásárolják, ez a műfaj ugyanis csak a tizedik legnépszerűbb a platformon az utóbbi három év eladásai alapján.
A legnépszerűbb filmes műfajok a Vatera DVD kategóriájában
1. Vígjátékok, humor, szatíra
2. Akciófilmek
3. Drámák
4. Horrorok, thrillerek
5. Mesék, rajzfilmek, animációk
6. Sci-fi, fantasy filmek
7. Krimik
8. Klasszikus filmek
9. Háborús, történelmi filmek
10. Romantikus filmek
Inkább a vígjátékok, akciófilmek és drámák a legkelendőbbek, de sokan vesznek meg teljes tévésorozat-kollekciókat, az utóbbi egy év legdrágábban eladott tétele például egy 159 990 forintért leütött Columbo-gyűjtemény volt. Tizenkét évvel ezelőtt egy felhasználó 190 ezer forintért vette meg a Star Trek 28 évados kollekcióját optikai lemezen.
Vagyont érő DVD-k, rétegtermék Blu-rayek
A mindenkori vaterás toplistát egy félmilliós tétel vezeti, amelynek vásárlója egy 1598 darabos, eredeti lemezeket tartalmazó filmgyűjtemény birtokosává vált két évvel ezelőtt. Egy joglejárat miatt extrém ritkának számító hazai kiadású A hó hatalma DVD is rekorder, a dán-német-svéd akcióthrillert 299 981 forintért ütötték le a Vaterán 2020-ban.
A CD/DVD-lejátszók eladásai az utóbbi tíz évben folyamatosan csökkennek a Vaterán, bár az első pandémiás év ideiglenes növekedést hozott. Idén legfeljebb napi néhány ilyen eszköz talált gazdára, ami azt mutatja, hogy a legtöbb vásárló még mindig rendelkezik valamilyen DVD-lejátszásra alkalmas eszközzel
A sokkal jobb kép- és hangminőséget nyújtó Blu-ray lemezekből az utóbbi tíz évben nagyjából tizedannyi fogyott a Vaterán, mint a DVD-filmekből – bár a napi féltucat körüli tranzakciószámot ez a formátum már 9 éve stabilan tartja. Ez idő alatt a 4 ezer forint körüli átlagos eladási ár 5-6 ezer forint közöttire emelkedett.
Kapcsolódó cikkek
- A mozipremier a Vaterán is megdobta a Barbie-kínálatot
- Egyre többen vesznek analóg fényképezőgépet a Vaterán
- Kiválik a Vatera az eMAG-ból, a cégcsoport tovább erősíti fókuszát a helyi e-kereskedelemben
- Komoly pénzeket adnak a régi számítógépekért
- A Vaterától algoritmusok és ügyfélszolgálatosok rémítik el az online csalókat
- Már toronymagasan előzik a zenei CD-k a bakelitlemezeket a Vaterán
- Közel tízezer használt termék talált új gazdára a Vatera Green Fridayen
- Idén Green Fridayt rendez a Vatera
- Magyarországra is megérkezett a késleltetett fizetési lehetőséget biztosító online piactér
- A Vaterán éli reneszánszát a szódásüveg, a gombfoci és a képeslap is
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
K&H: állandó társsá vált a mesterséges intelligencia a banki ügyfeleknél
Egy év alatt több mint egymillió beszélgetést és havonta hatezer átutalást végeztetnek Kate-tel, a K&H, az ország egyetlen hangalapú, mesterséges intelligenciával működő digitális pénzügyi asszisztensével, amely már kétszáz funkciót tud. A mobilbanki ügyfelek tizede már rendszeresen használja. A siker az intelligens, beszédfelismerésen és természetes nyelvi feldolgozáson alapuló funkcióinak köszönhető, amelyek révén az ügyfelek kényelmesen, emberi módon kommunikálhatnak a bankkal.
A hazai szállítmányozásban is kopogtat az e-mobilitás
Hazánkban az e-mobilitás a többség számára a személygépjárművek elektrifikációját jelenti, pedig a szállítmányozás területén is jelentős potenciál rejlik benne. Nem véletlen, hogy a nemzetközi szakkiállításokon egyre-másra mutatkoznak be a nagy gyártók e-kamionjai és e-furgonjai, Magyarországon viszont ezen a területen a piaci szerepek éppen csak kialakulóban vannak.
Lemerült akkumulátorok, balul elsült fotók – az emberek 76 százaléka tapasztalt már tech bénázásokat
A lemerülő akkumulátortól a GPS-jel elvesztéséig a műszaki hibák az élet fontos pillanatait stresszes helyzetekké változtathatják. A HONOR Magic V3 megjelenése alkalmából megrendelt, 9000 európai felnőtt körében végzett új felmérés kimutatta, hogy a technológiai hibák milyen hatással vannak az életünkre: minden harmadik ember aggódik amiatt, hogy a technológiai bénázások tönkretehetik az élet fontos eseményeit, míg 76%-uk elismerte, hogy életük egy fontos pillanatában már tapasztaltak ilyet.
Szintet lép a Schneider Electric és a Dunaújvárosi Egyetem együttműködése
Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és a Dunaújvárosi Egyetem (DUE), melynek célja többek között a szakmai utánpótlásképzés, a korai orientáció, valamint a kutatás-fejlesztés támogatása. A partnerség révén még inkább az üzleti igényekhez igazodó, gyakorlati kompetenciákra épülő oktatás valósulhat meg az intézményben, a tervek között új alapképzés elindítása is szerepel.