Karácsonyi levél- és csomagfeladás: ezekre figyeljünk
Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb szolgáltatót keressük, használjuk az Európai Bizottság csomagár-összehasonlító oldalát. A postafelügyeletet ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtötte a főbb tudnivalókat.
Gazdaságos csomagfeladás
Ha egy másik európai országba szeretnénk ajándékot küldeni, érdemes megnézni az NMHH holnapjáról is elérhető Európai Csomagár-összehasonlító oldalt, ahol több mint 400 szolgáltató mintegy 46 ezer szolgáltatásának tarifáit lehet összehasonlítani. Az Európai Bizottság által közzétett alkalmazás nem csak a fogyasztóknak, de a kis- és középvállalkozásoknak is hasznos lehet. Az érdeklődők a küldő és fogadó ország kiválasztásával összehasonlíthatják, hogy az egyes szolgáltatóknál mennyibe kerül a csomagküldés bármelyik uniós tagállamba, valamint Izlandra, Liechtensteinbe vagy Norvégiába.
A weboldal a leggyakrabban használt súlykategóriák nyilvános tarifáit veti össze, a borítékban feladott küldemények esetében a fél-, egy- és kétkilós, a dobozban küldött csomagoknál pedig az egy-, a két- és az ötkilós kategóriákat. Ezen kívül megkülönböztet regisztrált és nyomkövetéses csomagokat. Ha valamelyik ajánlat elnyerte a tetszésünket, akkor a részletekről az adott postai szolgáltató honlapján tájékozódhatunk.
Fontos az időzítés és a pontos címzés
Mivel az ünnepekhez közeledve a postai szolgáltatók egyre terheltebbek lesznek, ajánlott a levelek, képeslapok és csomagok feladását minél korábbra időzíteni. Mi magunk a pontos címzéssel segíthetjük a küldemény gyors kiszállítását. A többlakásos társasházakban az épület, emelet és ajtószám nagyon fontos információ. Emellett, ha lehetőség van rá, érdemes megadnunk a címzett telefonszámát, e-mail-címét, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon neki küldeni, fel tudja venni vele a kapcsolatot. Címzettként pedig azzal segíthetjük a kézbesítő munkáját, ha a postaládán, csengőn jól olvashatóan szerepel a nevünk, valamint gondoskodunk róla, hogy a postaláda jól megközelíthető legyen.
Elveszett vagy sérült csomagok
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, kézbesítőnek, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülés tényét. Ha csak felbontás után derül ki, hogy megsérült a tartalom, azt a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a címzett a postai szolgáltató felé írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor kártérítési igénnyel is lehet élni. Ha a nekünk feladott küldemény nem érkezett meg, vagy a nyomkövetési információk szerint már hosszú ideje nem változik a helyzete, ugyancsak a postai szolgáltatóhoz fordulva érdeklődhetünk a küldemény hollétéről.
Ha egy csomag vagy levél elveszett, kártérítést csak az egyedi azonosítószámmal rendelkező küldemények esetén kaphatunk, mivel csak ezeknek az életútja követhető nyomon. Alapesetben a kártérítés összege nem a küldemény értékéhez, hanem a feladáskor fizetett díjhoz igazodik. Ezért drága küldeményt érdemes értéknyilvánítással vagy biztosítással feladni, mert ha a csomag eltűnik, a szolgáltató a megadott értéket köteles megfizetni. Ennek díjáról és feltételeiről a feladáskor tájékozódhatunk.
Kényes tárgyak, törékeny csomagok
Ha olyasmit küldenénk ajándékba, ami törékeny vagy speciális kezelést igényel (pl. bor, edények stb.), akkor mindenképpen gondosan tájékozódjunk a feladás előtt. Sok szolgáltató egyáltalán nem vállalja az ilyen küldemények szállítását, így ha mégis feladjuk őket és bajuk esik, akkor nem számíthatunk kártérítésre. Más esetekben csak külön elővigyázatossági intézkedések mellett szállíthatók az ilyen csomagok, amelyeket a feladónak kell betartania. Ha ezek elmaradnak, hiába írjuk rá a csomagra, hogy „Törékeny!”, ezt a szolgáltatók nem tudják figyelembe venni. A küldeményt felvevő munkatárs nem köteles ellenőrizni a csomag tartalmát, tehát az előzetes tájékozódás és a gondos csomagolás a saját érdekünk.
Nagyon fontos az előzetes tájékozódás akkor is, ha élelmiszert – például a karácsonykor szokásos bejglit – szeretnénk küldeni: a postai szolgáltatók általában nem tudják teljes biztonsággal garantálni, hogy egy küldemény egy adott napon megérkezik a címzetthez. Emellett előfordulhat, hogy a címzett nem tudja azonnal átvenni a küldeményt, és akár napokig raktározni kell. Ha a szolgáltató nem vállalja ilyen tartalmú csomagok szállítását, akkor a romlott finomságok miatt kártérítésre sem számíthatunk, és a címzettnek sem szerzünk vele örömet.
Ha panaszunk van
A postai szolgáltatással kapcsolatos panaszok kivizsgálása elsődlegesen a szolgáltató feladata, akinek 30 napja van az írásban benyújtott panasz kivizsgálására. Ha a szolgáltató a panaszra határidőn belül nem vagy késve válaszol, esetleg az ügyfél szerint nem tartotta be a jogszabályokat, a válasz kézhezvételétől, vagy a válasz elmaradása esetén a válaszadási határidő lejártától számított 30 napon belül az NMHH-hoz fordulhat, és felügyeleti eljárást kezdeményezhet.
A kártérítési igényekkel is a szolgáltatóhoz kell fordulni. Ha ezt a szolgáltató elutasítja, vagy nem az általunk kért összeget fizeti ki, akkor léphetünk tovább rendszerint a bíróságra vagy a békéltető testülethez. Az NMHH-hoz ebben az esetben is csak akkor lehet fordulni, ha az ügyfél szerint a szolgáltató nem a jogszabályok szerint járt el, de magáról a kártérítési igényről a hatóság nem dönthet.
Kapcsolódó cikkek
- Mást bántani nem menő címmel jelent meg az NMHH új kiadványa
- Kezeljük fenntartással a személyre szabott hirdetéseket
- Gyermekjogok világnapja: Az Internet Hotline a digitális gyermekjogokért dolgozik
- Figyelemfelhívó plakátokon biztatják segítségkérésre a gyermekeket
- Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
- Az NMHH kiadta az idei Médiapiaci Jelentését
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- Hazánkban is egyre elterjedtebb csalási módszer a phone number spoofing
- Digitalizáció a nyelvtanulásban: a tanári jelenlét még mindig elengedhetetlen a sikerhez
- Tízből négy magyar az online filmekkel és sorozatokkal kapcsolódik ki
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Több száz terminál, nulla készpénz – Így vásárolhatunk a Magyar Nagydíjon
A magyar tulajdonú Festipay gondoskodik a készpénzmentes fizetésről a Hungaroringen megrendezett 40. Formula–1-es Magyar Nagydíj ideje alatt. A cég a pálya teljes vendéglátó-területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol a látogatók bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával fizethetnek. Azok számára, akik készpénzzel érkeznek, feltöltőkártya áll rendelkezésre, amelynek fel nem használt egyenlege a rendezvény végén díjmentesen visszaváltható.
A jövő mérnökei az Audi-gyár fenntarthatósági táborában
Tizenhét ország hallgatóit vonzotta idén a győri Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria közös nyári programja, az Audi Development Camp. Az immár ötödik alkalommal megszervezett tábor idén a fenntarthatóság és az innováció metszéspontján kínál valós ipari kihívásokat a fiatal tehetségek számára. A fókuszban ezúttal az Audi győri gyárának vízgazdálkodási rendszere áll, ESG-szempontú elemzésen keresztül.
Az LG új OLED TV-je nemcsak okos, hanem teljesen vezeték nélküli is
Az LG Electronics bejelentette, hogy világszerte elérhetővé válik legújabb vezeték nélküli OLED televíziócsaládja, az LG OLED evo M5. Ez a modell a vállalat forradalmi True Wireless technológiáját ötvözi a G5 széria kiemelkedő képminőségével és elegáns, falra simuló kialakításával, teljesen új szintre emelve az otthoni szórakozást – kábelek nélkül.
Megállíthatatlan a Continental: 2025-ben is tesztgyőztes lett
A Continental AllSeasonContact 2 abroncs nyerte el az ADAC (Németország), a TCS (Svájc) és az ÖAMTC (Ausztria) által végzett 2025-ös négyévszakos gumiabroncs-teszt első helyét. A vizsgálat során 16 különféle gyártó – európai, ázsiai és amerikai márkák – 225/45 R17 méretű abroncsait hasonlították össze. A hét különböző teszten a Continental terméke holtversenyben végzett az élen, „különösen ajánlott” minősítéssel és 2,3-as átlagos értékeléssel.
Az egészség a csuklónkon múlik? – Európa okosóra-használati trendjei
Az okosórák használata jelentős hatással lehet arra, mennyire figyelünk oda az egészségünkre – derül ki egy friss kutatásból, amelyet az Ipsos végzett a Huawei megbízásából. Az európai válaszadók több mint 80%-a számolt be pozitív életmódbeli változásokról, például rendszeresebb mozgásról és jobb alvási szokásokról, miután elkezdtek okosórát viselni. Ez is azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak tudatosabban egészségük felé.