A digitalizáció csak lassan érvényesül a könyvpiacon
A magyarok 42 százaléka olvas valamilyen gyakorisággal nyomtatott könyvet, ez az érték e-könyvek esetén 11 százalék, míg az e-hangoskönyveknél 7 százalék – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült kutatásból. A közösségi média, azon belül is kiemelten a Facebook, az Instagram és a TikTok nagy szerepet játszik egy-egy alkotó vagy kötet népszerűsítésében.
Az eKönyv Magyarország Kft. és a Társadalomkutatási Intézet Zrt. (TÁRKI) 2023 tavaszán végzett kutatást az NMHH megbízásából a teljes felnőtt magyar lakosság könyvolvasási és könyvvásárlási szokásairól. A kutatók elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy az élet legtöbb területét egyre inkább átszövő digitalizáció milyen hatással van a vásárlókra és a piacra. Így az onlineplatformok.hu oldalon publikált vizsgálat a klasszikus könyvformátum mellett az elektronikus könyvek és a streamelt (fizikai adathordozó nélküli) hangoskönyvek piacát vizsgálta. Az eredmények szerint a magyarok 42 százaléka olvas valamilyen gyakorisággal nyomtatott könyvet, ez az érték e-könyvek esetén 11 százalék, míg a hangoskönyveknél 7 százalék.
Érdekes, hogy a válaszadók nem csak azért érveltek a nyomtatott könyv mellett, mert az kézbe fogható és ténylegesen, fizikailag is birtokolható. Harmaduk azt is kiemelte, hogy jobban meg tudja jegyezni, amit papírkönyvben olvas. Az e-könyv mellett általában olyan érvek állnak, hogy egy eszközön rengeteg könyv elfér és nem foglal el annyi helyet. A válaszadók most is ezt a két tulajdonságát emelték ki az elektronikus könyveknek, de bő harmaduk azt is megjegyezte, hogy ezt a formátumot kényelmesebb, jobb olvasni, mint a nyomtatottat.
Az e-könyvek piacán a romantikus irodalom a legnépszerűbb
Az e-könyvek a Magyar Kiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) becslése szerint nagyjából a 2 százalékát teszi ki a teljes könyvpiacnak, bár van, ahol ez az arány kicsit alacsonyabb a kiadói bevételek alapján. Az értékesítési adatok alapján az elektronikus könyvek olvasói között a legnépszerűbb műfaj a romantika, 19 százalékos aránnyal. Ezt követi a nemzetközi szépirodalom, a krimi és a magyar szépirodalom. Az e-hangoskönyveknél viszont a szépirodalom dominál – a „hallgatók” bő harmada (34 százalék) választja ezt a műfajt. Itt sokkal erősebb a gyermek és ifjúsági kategória, mint az e-könyveknél, az arány 27 százalék. Az ismeretterjesztő tartalom minimálisan lemaradva kerül fel a dobogó harmadik fokára, 26 százalékos aránnyal.
Az online platformok szerepe kiemelkedő a szépirodalom népszerűsítésében. Könyvszakmai szakértők szerint a közösségi média, azon belül is kiemelten a Facebook, az Instagram és a TikTok nagy szerepet játszik egy-egy alkotó vagy kötet promotálásában: észrevehetően azoknak a magyar szerzőknek magasabbak az eladásaik, akik aktívak a különböző közösségimédia-platformokon. Emellett a podcastok is jelentős promóciós lehetőséget rejtenek magukban.
Mennyit olvasunk?
A kutatás szerint 2020-ban a felnőtt magyar lakosság 13 százaléka, 2023-ban 15 százaléka olvasott hetente. Az országos átlagnál nagyobb arányban olvasnak rendszeresen a nők, a fiatal felnőttek (18–39 évesek) és a 60 évnél idősebbek, valamint a budapestiek. A könyvet valamilyen gyakorisággal olvasók átlagosan 12 könyvet olvasnak el bármilyen formátumban egy év alatt. A könyvolvasó felnőtt népesség körében a szépirodalmi művek és a szórakoztató irodalom a legnépszerűbb műfajok.
Kapcsolódó cikkek
- Mást bántani nem menő címmel jelent meg az NMHH új kiadványa
- Eddig rendelj, hogy még a fa alá kerülhessen az ajándék!
- Az e-kereskedelmi cégek 41 százaléka a tavalyinál kisebb karácsonyi forgalomra számít
- AdvenTippek az NMHH Facebook-oldalán
- Tippek a biztonságos online karácsonyi vásárláshoz
- Médiatanács: hatósági eljárások indultak az RTL médiaszolgáltatója ellen
- Karácsonyi levél- és csomagfeladás: ezekre figyeljünk
- Rekordot döntenek-e a futárszolgálatok?
- Kezeljük fenntartással a személyre szabott hirdetéseket
- Gyermekjogok világnapja: Az Internet Hotline a digitális gyermekjogokért dolgozik
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Ezek lesznek a legfontosabb IT trendek 2025-ben
Idén a magyar vállalkozások számára a digitalizáció már nem csupán az innovációról vagy a jövő technológiai trendjeinek követéséről fog szólni. Az élesedő gazdasági versenyben és az infláció nyomására a cégek digitalizációs törekvéseit egyre inkább az üzleti pozíció megőrzése és a működési költségek optimalizálása vezérli majd. A NIS2 kiberbiztonság mellett továbbra is kulcsfontosságú lesz a felhőtechnológia és a mesterséges intelligencia megoldások is fókuszban maradnak.
2025-ben is Top Employer minősítést kapott a Yettel
Sorozatban a második alkalommal szerepel a mobilszolgáltató a legjobb hazai munkáltatók listáján. Idén 20 hazai cég szerezte meg a független nemzetközi intézet, a TOP Employers Institute minősítését.
A viselhető technológia új szintje: a Samsung Galaxy Ring Magyarországon
Megérkezett Magyarországra a Samsung legkompaktabb viselhető okoseszköze, a Galaxy Ring. Az okosgyűrű a különböző egészségügyi mutatók mérése alapján és az eredmények precíz nyomon követésével a mindennapi jóllét megteremtését segítheti. Az eszköz esztétikus kialakításának és fejlett technológiáinak köszönhetően az egyéni felhasználói igényekhez igazodó támogatást és folyamatos egészségmegfigyelést nyújthat akár a nap 24 órájában.
Ismét a világ legfenntarthatóbban működő vállalata lett a Schneider Electric
A Schneider Electric az első helyre került a Corporate Knights által összeállított, a legfenntarthatóbban működő vállalkozásokat bemutató százas toplistán. A vállalat az első olyan cég, amelyik duplázni tudott, hiszen 2021-ben egyszer már megszerezte ezt a pozíciót. A Schneider Electric 14. alkalommal szerepel a listán, hétszer pedig bejutott a legjobb tíz közé is, ami rekordnak számít az elektromos berendezéseket gyártók között.
A Samsung Galaxy S25 széria új korszakot nyit, amelyben az okostelefonok igazi AI partnerré válhatnak
A Samsung bemutatja a Galaxy S25, S25+, valamint S25 Ultra okostelefonjait, amelyek igazi AI partnerként, még természetesebben, az adott kontextus pontos felismerésével új mércét határoznak meg. A multimodális AI támogatás bevezetésével a Galaxy S25 széria az első lépés a vállalat azon elképzelése felé, hogy megváltoztassa, miként lépnek interakcióba a felhasználók telefonjukkal és az őket körülvevő világgal. A Galaxyra tervezett Snapdragon 8 Elite mobilplatform a Galaxy AI kivételes feldolgozó teljesítményről gondoskodik. A telefonok élvonalbeli képalkotási technológiáját és kameravezérlését a következő generációs ProVisual motor fokozza.