A Széchenyi István Egyetem kutatómérnökei segítik az intézmény bajnokesélyes raliversenyzőjét

forrás: Prím Online, 2024. február 13. 11:32

2010 óta ralizik versenyszerűen, 2019-től pedig már az R5/Rally2 kategóriában méreti meg magát Klausz Kristóf, a Széchenyi István Egyetem gépészmérnök mesterszakos hallgatója, aki idén az országos ralibajnokság megnyerését tűzte ki célul. A tehetséget az egyetem két kutatómérnöke is segíti: Kapocsi Máté és Orova László a versenyjármű felkészítésében, szerelésében és szállításában is közreműködik. Az intézmény Formula Student-csapatában edződött fiatal szakemberek és a pilóta együttműködése is mutatja, a győri mérnökképzés ezer szállal kapcsolódik a motorsporthoz.

 

Felsorolni is nehéz azokat a fiatal szakembereket, akik a Széchenyi-egyetem kiváló tehetségműhelyeiből indultak el a nemzetközi sikerek felé. Emlékezetes: a SZEngine motorfejlesztő csapatból Szegletes Dávid útja egyenesen a Forma–1-be vezetett, ahol az Audi konstruktőreként a vállalat 2026-ban debütáló versenyautóján dolgozik. Szintén az intézményhez kötődik Gyenis Máté, aki a Formula Student-autót fejlesztő Arrabona Racing Teamben (ART) alapozta meg azt szakmai tudást, amely később egészen Michelisz Norbert csapatáig repítette. A sort folytathatjuk Kapocsi Mátéval és Orova Lászlóval, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának fiatal kutatómérnökeivel, akik a feltörekvő magyar raliversenyző, Klausz Kristóf csapatában, a Klaus Motorsportban tevékenykednek – már majdnem öt éve.

 

Orova László, Klausz Kristóf és Kapocsi Máté. (Fotó: Dudás Máté)

 

„Kristófot már a középiskolából ismertük, majd az egyetemen egy anyagismeret-órán futottunk össze vele. Megkértük, jöjjön el egy tesztre az ART-vel, hogy profi pilótától is kapjunk visszajelzést az autóról. Ez még 2019-ben volt, amikor első évünket tapostuk a járműmérnökképzésen” – elevenítette fel történetük kezdetét Kapocsi Máté.

 

Az Arrabona Racing Teamben szerzett tapasztalatok a raliversenyzésben is kamatoztathatók. (Forrás: Klaus Motorsport)

 

„Ők akartak az egyetemi csapathoz csábítani, de a teszten olyan meggyőzőek voltak, hogy végül én kerestem meg őket, nem lenne-e kedvük a csatlakozni az éppen akkor bővülő Klaus Motorsporthoz” – vette át a szót Klausz Kristóf, hozzátéve, nem sokkal később még inkább egymáshoz nőttek, ugyanis egy évre rá az alkalomszerű kooperáción túl két szezon erejéig Kristóf pilótaként hivatalosan is csatlakozott a Formula Student-csapathoz. Pont akkor, amikor az ART története eddigi legsikeresebb korszakát élve Európa három nagy versenyéről is dobogós helyezéssel tért haza.

 

„Ha valaki kétszázzal megy egy erdőben, akkor oda olyan autó kell, ami fel van készítve erre” – vallja Klausz Kristóf. (Forrás: Klaus Motorsport)

 

„Párhuzamosan zajlott a két történet. Dolgoztunk az ART-ben, fejlesztettük és építettük az autót, mellette pedig előkészítettük a raliversenyekre Kristóf autóját, és el is kísértük a versenyekre. Kristófnak olyan emberekre volt szüksége, akikre rá tudta bízni a feladatokat: akik tudják, hogyan kell egy versenyautót üzemeltetni, és ha kell, a műhelyben töltik az éjszakát, hogy a kocsival minden rendben legyen. Az ART-ben ez akkor már mindennapos volt, így a közös munka is gördülékenyen alakult” – részletezte Orova László.

 

De mit is jelent pontosan a közös munka? Tekintve, hogy egy ötfős, kis versenycsapatról beszélünk, elsősorban a főszerelő támogatását, azaz az autó versenyekre felkészítését, karbantartását, szerelését, szervizelését. Máté felelőssége emellett a gépátvétel, valamint a jármű eljuttatása a versenyhelyszínre. László az általános feladatokon túl a kocsi telemetriai adatait ellenőrzi, hogy minden megfelelően működik-e. Az ő dolga a belső kamerás felvételek elemzése is, amelynek révén tovább gyorsulhat az autó.

 

Klausz Kristóf a 2023-as Veszprém-központú Mikulás Rallyn. (Forrás: Klaus Motorsport)

 

„Egy versenyautónál mindenhez kell érteni a motortól az elektronikán át az üzemanyagrendszerig. Egyszerre szükséges szerelési gyakorlat és egyetemi szintű tudás. Az ART-s munkánk tökéletes gyakorlóterep volt ehhez, hiszen ott meg kellett terveznünk az autót az utolsó csavarig, de a műhelyben össze is raktuk” – emlékezett vissza Máté.

 

„A versenyautók között manapság nincs már akkora technológiai különbség, mint tíz éve. Emiatt éppen az a háttérmunka jelenthet előnyt, amit bele tudunk tenni ebbe a projektbe: a beállítások, az egyedi gyártású alkatrészek, a megfelelő adatelemzés. Mert hiába világbajnok pilóta valaki, ha murvára optimalizált autóval indul aszfalton, nem fog nyerni” – húzta alá Kristóf.

 

Azt a csapat tagjai mindannyian hangsúlyozzák, hogy szorgalom, alázat és motiváció nélkül nem érhetők el kiemelkedő eredmények.

 

Klausz Kristóf következő célként a magyar bajnokság megnyerését tűzte ki maga elé. (Forrás: Klaus Motorsport)

 

„Szerencsénk van, mert ezt a projektet mindenki a magáénak érzi. Kicsit olyan, mint egy hobbi, amiért kapunk némi anyagi juttatást is. Emellett persze bejárjuk a világot, a versenyekről pedig mindig élményekkel telve jövünk haza” – jelentette ki Kristóf, aki hétköznapjaiban a családi vállalkozásokban munkálkodik, emellett a csapat ügyes-bajos dolgait menedzseli, és közben tanul is a Széchenyi-egyetemen.

 

„Jelentős napi terhelésről van szó, a fizikai és mentális felkészülés egyaránt sok órát vesz igénybe. Emellett kihívás a tanulmányokkal is foglalkozni, de meg kellett tanulnom arra is időt szakítani. Versenyhéten viszont minden a versenyről szól, akkor mással nem is foglalkozom” – árulta el a versenyző.

 

Kristóf 2010 óta vesz részt az autósportban, jelenleg egy Rally2-es szabályoknak megfelelő Skoda Fabiával versenyez, ami a professzionális szintet jelenti. A magyar és osztrák ralibajnokságban rendszeresen indul futamokon, és amikor csak teheti, Európa-bajnoki eseményeken is rajthoz áll. A legnagyobb sikere eddig összetettben az országos 4. helyezés.

 

„Jó néhány autótípust és autómárkát kipróbáltunk, sok szép eredményt értünk el korábban, de a Rally2-ben az áttörés még várat magára. Tavaly volt már néhány szakaszgyőzelmünk Ausztriában, idén viszont megcélozzuk a magyar bajnoki címet. Hosszabb távon szeretnénk Európa-bajnokságon is indulni, ehhez azonban forrást kell szereznünk támogatóinktól” – ecsetelte, végül a győri ralifutamhoz fűződő különleges viszonyáról is beszélt. „Győr számomra hazai pálya, ezért is sajnálom, hogy tavaly kicsúsztam a városi szakasz előtt. Talán a megfelelési kényszer volt az oka. Éppen ezért idén nem szeretnék nyomást helyezni magamra, csak élvezni akarom a versenyt” – zárta szavait.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Úttörő adatkezelési megoldás az SAP és a Databricks partnerségében

Az SAP bejelentette legújabb, úttörő megoldását, az SAP Business Data Cloudot, amely egységesíteni képes a vállalatoknál az SAP rendszereiből és külső forrásokból származó adatokat. Ez biztosítja azt a megbízható adatalapot, amelyre a vállalatoknak szükségük van a megalapozott döntésekhez és a mesterséges intelligencia hatékony és megbízható működtetéséhez. A megoldás összehangolja a szervezet kritikus alkalmazásainak adatait adatmérnöki és üzleti analitikai képességek révén, ami magasabb szintre emeli az áttekinthetőséget és az innovációs képességek kibontakozását.

2025. február 16. 17:21

A TCL elnyerte az EcoVadis 2025 arany minősítést

A TCL, a funkciókban gazdag okostelefonok, táblagépek és csatlakoztatott eszközök kijelzőinek úttörője elnyerte az EcoVadis 2025 arany minősítést, mellyel a vállalat kiemelkedő környezetvédelmi, társadalmi és kormányzási (ESG) teljesítményét ismerték el. Ez a rangos tanúsítvány az összes kiértékelt vállalat top 2%-ába helyezi a TCL-t, megerősítve ezzel a világ legfenntarthatóbb vállalatai között elfoglalt helyét.

2025. február 16. 15:40

Online és offline sikerek a MediaMarktnál

Annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet továbbra is nehéz, a MediaMarkt anyavállalata, a Ceconomy az első negyedévben jelentős forgalom- és nyereségnövekedést ért el a 2024/25-ös pénzügyi évben. A cégcsoport közleménye szerint az eredmények azt mutatják, hogy a MediaMarkt stratégiája, amely egyszerre és összehangoltan van jelen az online térben és a hagyományos üzletekben, azaz az omnichannel modell, sikeresnek bizonyult.

2025. február 16. 13:53

Bosch: 54 milliárdos beruházás és új raktárkapacitás

A Bosch, a globális technológiai és szolgáltatási vállalat, átadta legújabb, csúcstechnológiás logisztikai és disztribúciós központját Miskolcon. A központ, amelynek építése 2021-ben kezdődött, a Robert Bosch Power Tool Kft. több mint 54 milliárd forintos beruházásával valósult meg. 

2025. február 16. 12:07

Ezek okozhatják a legtöbb meglepetést idén a kriptopiacon

A BITmarkets kriptovaluta-tőzsde közzétette listáját 2025 TOP 5 kriptós meglepetéseiről. A Cardano és a SUI mellett három új szereplő is helyet kapott, amik potenciálisan átalakíthatják majd a szektort: az XRP, a Dogecoin és a Stellar.

2025. február 16. 10:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ESET nyerte az AV-Comparatives 2024-es Év Terméke díját

2025. február 13. 10:03

Tudatos és biztonságos online jelenlét a fiataloknak

2025. február 10. 14:59

Szoboszlai Dominik és a Liverpool: Hogyan követhetjük nyomon a mérkőzéseiket?

2025. február 7. 15:20

IAB Hungary kihirdette az Év videós hirdetése 2024 versenyének győzteseit

2025. február 7. 09:54