Több időt igényel az álláskeresés, mint egy évvel korábban
Minimálisan csökkent az aktív álláskeresők aránya egy év alatt a hazai munkaerőpiacon, minden második dolgozó elégedett jelenlegi helyével, vagy legalábbis nem gondolkodik a váltáson. 1500 fő megkérdezésével készítette el rendszeres, negyedéves reprezentatív felmérését a Profession.hu 2024 elején, amelyben az álláskeresési státuszt és szokásokat vizsgálja.
A Profession.hu 2024 első negyedévében végzett kutatásából kiderült, hogy a 18-65 éves magyar lakosság 36%-a passzívan, 12%-a pedig aktívan keresi új állását. A munkavállalók közel fele elégedett jelenlegi állásával, nem is gondolkodik a váltáson, közel egyharmaduk azonban megfontolná azt egy jó ajánlat miatt, 5% pedig tudatosan keresi új állását aktuális munkaviszonya mellett. Azonos méretű azon munkanélküliek csoportja, akik aktívan keresnek, és azoké, akik csak nyitottak egy jó lehetőségre (7%-7%), 11%-uk azonban nem keres jelenleg.
Mennyi energiát, időt szánunk a munkakeresésre?
A munkahelyváltás hosszú folyamat, már csak a döntés meghozása is: átlagosan 11-12 hónap, amíg egy munkahelyváltás körvonalazódik az emberben. Az új pozíció megtalálása manapság átlagosan még egyszer ennyi időt vesz igénybe – 10-11 hónapra tehető –, ezért is fontos időben elkezdeni az információgyűjtést, a lehetőségek feltárását. A Profession.hu friss kutatása rámutatott, hogy az álláskeresők 56%-ának már megszűnt a munkaviszonya, amikor elkezdett új lehetőség után nézni; 16%-nak még volt állása, de váltani szeretett volna.
„A munkakeresés rendszeres idő- és energiabefektetést igényel. A folyamat intenzitása tetten érhető az eltérő motivációjú munkavállalóknál: a passzív álláskereső – aki jelenlegi munkája mellett ugyan nem keres, de nyitott az ajánlatokra – maximum hetente pár órát szán a lehetőségek böngészésére (54%), míg akinek már nincs állása, vagy már nagyon szeretne eljönni a munkahelyéről, azok napi több órát is álláskereséssel töltenek (14%)” – magyarázza Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.
Mikor kezdünk el állást keresni?
A fenti információk tükrében figyelemre méltó adat, hogy az álláskeresők túlnyomó többségének (84%) szükségszerű az új bevételi forrás mihamarabbi megtalálása, mivel vagy a felmondásukat töltik már, vagy még a legelső munkahelyük megtalálása előtt állnak, de leggyakoribb esetben éppen munkanélküliek (56%). „A munkahelyváltásból a dolgozó profitálhat, de időt és energiát kell rászánnia. Tanácsos minél előbb elkezdeni a keresést, hogy mire megszűnik az aktuális munkaviszony, már biztos legyen az új állás. A hosszú felvételi folyamat, próbafeladatok elvégzése és mindezek között a várakozási idő megterhelő lehet, ezért nagyon fontos a felkészülés, a saját elvárások és a munkaerőpiaci lehetőségek előzetes feltérképezése, az alapos önismeret, a kitartás és a türelem” – hívja fel a figyelmet Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.
A dolgozóknak a jelenlegi állásuk betöltésére átlagosan 3-4 hónapra volt szükségük az álláskeresés első lépésétől számítva a munka megkezdéséig. Ez az időtartam az előző év azonos időszakához képest bő egy hónappal nőtt, de alulmarad a 2022 harmadik negyedévében mérthez képest, amikor átlagosan fél év volt az új állás betöltéséig eltelt idő. „A hatékony munkakeresés érdekében érdemes párhuzamosan több pozícióra is jelentkezni, ha találunk jó lehetőségeket; növelhetjük az esélyünket azzal, ha az adott állásra szabott pályázatot készítünk, az álláshirdetésben szereplő információk alapján. Kutatásunkból kiderül, hogy minden második álláskereső átlagosan havi 3 hirdetésre jelentkezik, átlagosan 7 állást pályáznak meg, mire megtalálják a megfelelőt” – idéz a Profession.hu kutatásának eredményéből Simon-Göröcs Lili. A jelentkezők közel harmada egyáltalán nem kapott visszajelzést egyik cégtől sem, ahova beadta a pályázatát.
Kapcsolódó cikkek
- Ezek a diplomák a legkeresettebbek jelenleg a munkaerőpiacon
- Óriási veszteségeket okoz a cégeknek az „interjúhalál”
- Mire kíváncsiak az IT-sok az álláskeresés során?
- Mindenidők legsikeresebb állásbörzéjét tartották ősszel
- A vállalati digitalizáció nem technológia, hanem nyitottság kérdése
- Minden negyedik munkavállalónak van lehetősége távmunkában dolgozni Magyarországon
- Így szerezheted meg álmaid állását!
- A fiatalok 40%-a szerint segítené a munkáját a mesterséges intelligencia
- Minden ötödik hazai cég tervezi a mesterséges intelligencia használatát
- Valóban elveszi a mesterséges intelligencia a magyarországi munkavállalók munkáját?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nemzetközi terjeszkedést tervez a robotperifériák hazai szakértője
Nagy Norbert, a Robot System Kft. alapítója értékelte a robotikai vállalat tavalyi évét, valamint betekintést adott a robotkiegészítők és automatizált megoldások piacának alakulásába.
AI-láz a magyar kisvállalatoknál: marketing eszköz toplista
A mesterséges intelligencia ijesztő tempóban hódítja meg a magyar kis- és középvállalkozások marketingeszköztárát: alig két év alatt az ötödik legnépszerűbb eszközzé vált, maga mögé utasítva a Google-t is. A legfrissebb kutatási eredmények szerint marketing tevékenységet folytató kkv-k 44 százaléka használ AI-megoldásokat. Ilyen gyors növekedésre az elmúlt évtizedben egyetlen marketingeszköz esetében sem volt példa.
Schneider Electric: fel kell gyorsítani a már meglévő MI-technológiák alkalmazását
A Világgazdasági Fórum (WEF) jelentése szerint a már meglévő technológiák felhasználásával is 31 százalékkal csökkenthetné az emberiség az energiaintenzitást, ami 2030-ra már éves szinten 2000 milliárd dollárnyi megtakarítást eredményezhetne. A Schneider Electric a WEF idei, Davosban rendezett találkozója alkalmából arra ösztönöz mindenkit, hogy használjuk ki a mesterséges intelligenciára (MI) irányuló növekvő figyelmet, gyorsítsuk fel a technológia hasznosítását a gyors és biztonságos energiaátmenet és a fenntarthatóság érdekében.
Nagy iramot diktál a sportipar a régióban
A globálisnál magasabb, 7,6%-os éves átlagos piaci növekedést jósolnak a következő 3–5 évben Közép-Kelet Európa sportvezetői. A gazdasági bizonytalanságok ellenére a régió több mint 100 megkérdezett sportvezetője a közvetítési jogok piacának fejlesztésében, illetve a sportfogadásban látják a potenciált – derül ki a PwC 2024 Global Sports Survey felméréséből.