Mitől lesz okos a jövő hálózata

forrás: Prím Online, 2024. május 6. 10:26

A jövőben a megújuló energiaforrások arányát növelnék a legtöbben, 2030-ra pedig a digitalizáció és az energiaellátás zöldülése a legmarkánsabban megmutatkozó igény - derül ki az E.ON Hungária Csoport reprezentatív kutatásából. A vállalatcsoport felkészülve a jövő kihívásaira, az elkövetkező években 1 milliárd eurót tervez költeni áramhálózatának fejlesztésére Magyarországon és folyamatosan keresi és alkalmazza azokat a megújuló energia használatát segítő innovatív eszközöket, amelyek a hálózat stabilitását és rugalmasságát szolgálják.

 

•  A jövőben a megújuló energiaforrások arányát növelnék a legtöbben, 2030-ra pedig a digitalizáció és az energiaellátás zöldülése a legmarkánsabban megmutatkozó igény - derül ki az E.ON Hungária Csoport reprezentatív kutatásából

•  A vállalatcsoport felkészülve a jövő kihívásaira, az elkövetkező években 1 milliárd eurót tervez költeni áramhálózatának fejlesztésére Magyarországon

•  Folyamatosan keresi és alkalmazza azokat a megújuló energia használatát segítő innovatív eszközöket, amelyek a hálózat stabilitását és rugalmasságát szolgálják

•  A kutatás eredményeit és tapasztalatait hasznosítva az E.ON videósorozatot készített. A harmadik, befejező epizódban Papp Gergely, „Pimasz úr” annak jár utána, hogyan épül a jövő áramhálózata

 

Mindannyian hiszünk a megújuló energiában 

 

Az E.ON nemrég végzett országos kutatásának egyértelmű tapasztalata, hogy a válaszadók a jövőre nézve azt szeretnék, hogy markánsan nőjön a zöldenergia, mindenekelőtt a nap- és a szélenergia részaránya. A megújulók szerepének növelését a kérdezettek 92 százaléka, ezen belül a napenergia fokozottabb térnyerését 76, a szélenergiáét a válaszadók 65 százaléka tartja fontosnak. 

 

A megkérdezettek pontosan tisztában vannak vele, hogy miért van szükség az áramhálózat fejlesztésére: egyre több áramra van szükségünk, gyors ütemben növekedett a megújuló energiaforrások használata, és megváltozott a termelés és a felhasználás struktúrája. Míg korábban néhány nagyobb erőműből érkezett az áram az otthonokba, most az ügyfelek egy része napelemei révén nem csak fogyaszt, termel is energiát. Korábban az áram útja az otthonokban ért véget, ma a napelemes rendszerek révén onnan indul tovább a többi felhasználóhoz az áramhálózaton keresztül.

 

Ráadásul a napszakok változását is le kell követni. A nappali órákban termelnek a napelemek, ezzel megugrik a napelemekből érkező energia mennyisége. Ezt az energiát azonban jellemzően később és földrajzilag is másutt használjuk fel. Ezért – hogy a lehető legnagyobb mértékben legyen képes fogadni a megújuló energiaforrásokkal termelt áramot – szükség van az ezt szállítani képes hálózatok fejlesztésére. Az E.ON idén saját forrásból 390 millió eurót, a következő években európai léptékben is jelentős összeget, egymilliárd eurót tervez a magyarországi hálózatfejlesztési beruházásokra fordítani.

 

Napelemek az út mentén

 

Innovációk a jövő hálózatának szolgálatában

 

A kutatás eredménye szerint, ha a nem túl távoli jövőbe tekintünk, a legtöbben (84%) valószínűnek tartják, hogy 2030-ra a jövő hálózata az energiatárolásban is többet nyújt majd. Továbbra is jelentős szerepet tulajdonítanak a háztartási méretű kiserőművek térnyerésének (88%) és ennél is többen (89%) gondolják, hogy az energiatárolás az otthoni napelemek közelében, vagyis a háztartásokban valósul majd meg. A legbiztosabb fejlődési iránynak ugyanakkor a digitalizációt (91%) várják a kutatás résztvevői.

 

 

Az E.ON jelenleg is számos okos megoldást használ és több innovációt tesztel áramhálózatán, ezek mindegyike az új kihívásokra jelent megoldást. Energiatárolói segítik az elmúlt években sokszorosára nőtt naperőművi termelést átmenetileg eltárolni, míg az igények, például az esti órákban, újra növekednek és szükség van az elraktározott energiára. Szintén a napelemek megjelenésével vált szükségessé a feszültségproblémák kezelése. A hagyományos hálózatépítéseknél gyorsabban, költséghatékonyabban, és az adott helyszín igényeire szabottan oldja meg vagy előzi meg a feszültségpanaszokat egy új eszköz, a mobil feszültségszabályozó. A tavaly felszerelt  smart mérőszenzorok a láthatatlan kisfeszültségű hálózati működést és hibákat teszik láthatóvá a szolgáltató számára, így még azelőtt megkezdődhet a hibaelhárítás, hogy a fogyasztói bejelentés megérkezne. 

 

 

Az okosmérők elterjedésével az otthonokban is kézzelfoghatóvá válik az energiaipar jelenleg zajló teljes átalakulása. Az E.ON az elmúlt években folyamatosan növelte szolgáltatási területén az okosmérők arányát, jelenleg 432 ezer ilyen eszközt használ, amit a következő években újabbak követnek majd. Ezek nélkülözhetetlenek a napelemmel rendelkező háztartások számára, segítségükkel az áramfelhasználás mellett a betáplálás is nyomon követhető. A hagyományos fogyasztásmérőket felváltó okoseszközök leolvasása távolról történik. A készülék által az E.ON-hoz küldött adatok révén a hibák felderítésében és javításában is új lehetőségek nyílnak.

 

Okosmérők leolvasása távolról

 

Videó enged betekintést a jövő áramhálózatának működésébe 

 

Az E.ON nemrég ismeretbővítő videókampányt indított Papp Gergely televíziós személyiség segítségével. A rendhagyó riportokból elsőként az áram útját ismerhettük meg, majd „Pimasz úr” a hibaelhárító csapatba beépülve mutatta meg, mi történik a színfalak mögött az első hibajelzéstől az áram visszakapcsolásáig. A videósorozat harmadik, befejező epizódjában Papp Gergely annak jár utána, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie a szolgáltatónak a megnövekedett energiaszükséglet és a napelemes energiatermelés terjedése kapcsán. A videóban arra is választ kaphatunk, milyen innovatív megoldások segítik a fogyasztókat, hogy már a jelenben is egyre inkább a jövő áramhálózatának szolgáltatásait élvezhessék: videó.

 

 

Kulcsszavak: okos hálózat energia E.ON

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hogyan alakítja át az AI és az automatizáció az értékesítési folyamatokat?

Az AI és az automatizált megoldások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy gyorsan és hatékonyan reagáljanak az ügyfelek igényeire, és adatvezérelt döntéseket hozzanak. Azonban a személyes kapcsolatok, a bizalom és az empatikus ügyfélkezelés továbbra is kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a vállalatok kiemelkedjenek a versenytársak közül. Hogyan ötvözhetik a cégek a technológiai innovációkat és az emberi interakciókat, hogy új szintre emeljék a vásárlói élményt?

2024. október 4. 14:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

2024. szeptember 24. 15:10

Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban

2024. szeptember 17. 11:37