Július 7-től nagy változás jön az újautópiacon
2024 júliusától csak olyan újonnan gyártott jármű helyezhető forgalomba Európában, ami rendelkezik az előírt, fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel. Az EU-s jogszabály értelmében így minden új autónál a kötelező alapfelszereltség része kell legyen az intelligens sebességszabályozó, a vezető figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszer, a vészfékjelzés, a tolatóradar, valamint az eseményadat-rögzítő, és az indításgátló alkoholszonda későbbi beszerelését is lehetővé kell tenni.
A cél természetesen a közlekedés biztonságának növelése, a járművezetők, a gyalogosok és kerékpárosok hatékonyabb védelme. Egy ilyen széleskörű és jelentős változás azonban számos kihívást és kérdést is felvet, legyen szó az új autók áráról, a várható szállítási időkről, az adminisztrációs problémákról vagy akár a személyes adatok védelméről. Kövesdán Balázs, az ALD Automotive | LeasePlan kereskedelmi igazgató helyettese összefoglalta a legfőbb tudnivalókat.
1. Várható-e áremelkedés a hazai újautó- vagy lízingpiacon az új kötelező biztonságtechnikai berendezések miatt?
A jogszabály miatt nem kell hirtelen áremelkedéstől tartani, ugyanis a gyártók ezeket a tételeket már korábban beárazták a gépjárművek alapfelszereltségének listaárába. Egészen pontosan ez azt jelenti, hogy a július 7-től kötelezően előírt biztonságtechnikai elemek részét vagy egészét a legtöbb autógyártó már korábban elérhetővé tette a modelljeik alapfelszereltségében.
2. Mire számítsanak azok, akik cégautóbeszerzésen gondolkodnak, várható-e hosszabb várakozási idő az új jogszabály miatt?
Az ügyfelek számára a legfontosabb a kiszámíthatóság, tehát a várható szállítási határidő is, ami az év eleje óta folyamatosan javuló tendenciát mutat. Az elmúlt 3 évvel ellentétben idén már nem kell minimum 12 hónapot várni egy gyári rendelésű gépjárműre – természetesen extrém modelleknél vagy távoli gyártási helyszínek esetén előfordulhat hosszabb várakozási idő – de így flottabővítés esetén sem kell egy évvel korábban tervezni. Az előírt új biztonságtechnikai rendszerek miatt sem várható fennakadás, annak köszönhetően, hogy erre már a gyártók többsége időben felkészült. A szabályozók a most életbe lépő kritériumokat már 2019-ben megállapították, ezzel bőségesen hagytak időt az átállásra.
3. Milyen adminisztrációs problémák merülhetnek fel az új szabályozás miatt, milyen nehézségekre készüljenek a cégek új autó vagy flotta beszerzésekor?
Abban az esetben merülhet fel adminisztrációs probléma, ha olyan gépjárművet választ az ügyfél, ami nem rendelkezik az újonnan előírt, kötelező biztonságtechnikai elemekkel, de már csak július 7. után lehetne forgalomba helyezni. Ilyenek lehetnek a raktáron elérhető modellek, amelyek már korábban beérkeztek a kereskedésekhez. Ezekben az esetekben az importőr és a kereskedés együttesen kérvényezheti, hogy a gépjármű forgalomba helyezési halasztást kapjon, azaz az előírt elemek megléte nélkül is forgalomba helyezhető legyen az elkövetkezendő egy éven belül. Természetesen korlátozott az erre kiadható igazolások száma, de ez a helyzet várhatóan nem fog érzékelhető fennakadást okozni.
Hogyan készülhetnek fel az autósok az új megoldások használatára és milyen félelmek merülhetnek fel?
Intelligens sebességasszisztens:
Nem veszélyes-e az, ha az intelligens sebességasszisztens visszalassítja az autót a sebességhatár átlépése esetén? Hallhattunk sokféle verziót, de a végső, mindenki által elfogadott megoldás az lett, hogy az intelligens sebességasszisztens nem fog beavatkozni a sofőr vezetési tempójába, kizárólag figyelmeztető hangjelzést, valamint a kilométeróra melletti jelzést fog adni a fedélzeti számítógép a megengedett sebességhatár túllépéséről. Ezt az információt a táblafelismerő és a gépjármű alkalmazott navigációja teszi lehetővé.
Alkoholszonda:
Innentől kezdve csak akkor tudom beindítani az autómat, ha megfújtam a beépített alkoholszondát? Ez talán az egyik legmegosztóbb az új biztonságtechnikai elemek közül, de fontos kiemelni, hogy július 7-től csak a szonda előkészítését kell beépíteni, tehát a majdani szonda és az indító szerkezet közötti kapcsolatot kell létrehozni. A megosztottságot pedig az okozza, hogy vannak olyan országok, ahol még megengedett egy-két pohár sör elfogyasztása vezetés előtt, míg Magyarországhoz hasonlóan vannak zéró toleranciával rendelkező államok is – utóbbiak esetében az autó nem lesz indítható még akkor sem, ha csak a kertemben szeretnék arrébb állni, de már fogyasztottam alkoholt. Egyelőre azonban ne tartson senki attól, hogy ha új autót vesz át a közeljövőben, már csak a szonda megfújása után tudja elindítani. Jelenleg ugyanis nem a szondát kötelező beépíteni, csak annak előkészítését.
Fekete doboz, kamerák és digitális rendszerek: “A hozzájárulásom nélkül is felhasználhatók lesznek a vezetési adataim? Mi a helyzet az adatvédelemmel?
A technológia ebben az esetben sem új: a legtöbb márka modelljei már jó pár éve rendelkeznek SIM kártyával, lehetővé téve olyan szolgáltatásokat, mint az időjárás-előrejelzés, aktuális útinformációk, irodai asszisztens vagy baj esetén vészhelyzeti hívás kezdeményezése. Az új szabályozással kötelezővé vált “fekete doboz” pedig képes adatok rögzítésére és tárolására is, így őrizve meg egy baleset során a gépjármű által mérhető adatokat. Gyakran merül fel a kérdés, hogy milyen időtartamot rögzít a készülék. Bár az egyes gyártóktól más-más válasz érkezik erre, azt lehet mondani, hogy a baleset előtti 1 percet, illetve magát a balesetet rögzíti a rendszer. Ez az információ azután a szakszervizben, vagy egyes technológiák esetében akár távoli eléréssel is kinyerhető. A felhasználhatóság pedig attól függ, hogy van-e rendőri intézkedés, elrendeli-e a hatóság a felvételek kiadását. Ha nem, akkor minden esetben kell a felhasználótól egy beleegyező nyilatkozat, amely alapján a kérvényező külső fél hozzáférhet és megtekintheti az adatokat.
A szigorú EU-s adatvédelmi szabályozás 2018 májusa óta jelen van mindannyiunk életében, és mivel azóta a gépjárművek adatrögzítési képessége is rohamosan fejlődött, minden márka arra törekszik, hogy megfeleljen az adatvédelmi követelményeknek. A szabályozók részéről mindig is a biztonság fokozása lesz a fő szempont, és ennek megfelelően igyekeznek olyan biztonságtechnikai eszközöket előírni, amelyek csökkentik az autós balesetekben megsérült vagy elhunyt személyek számát. A mellékelt ábrán jól látható, hogy a 2000-es évektől milyen jelentősen sikerült visszaszorítani a halálos kimenetelű balesetek számát az EU-ban. Ugyan a COVID-járvány hatására látványosan visszaesett a balesetek száma, majd 2022-re újra emelkedni kezdett, de a várható trendvonal jól mutatja, hogy milyen mértékben szeretné csökkenteni ezt a számot az EU.
Kapcsolódó cikkek
- Bosch Tech Day 2024 – Szoftverekkel is elérhetők lesznek a Bosch „életre tervezett” technológiái
- A fejletlen töltési infrastruktúra lassítja az autóipar elektromos átállását
- Használt autót webshopból?
- Együtt száguld az autóipar és az SAP a digitális jövő felé
- A Kyndryl és a Stellantis partnerségre lép
- Csökkenő profitvárakozások az e-autóiparban
- Ezt a 10 elektromos autót övezi a legnagyobb figyelem 2024-ben
- Az ABB több mint 1300 robotot szállít a Volvo Carsnak
- Autóipari vállalkozásoknak nyújtanak segítséget a szellemitulajdon-védelemben
- Az európai piacra gyárt új generációs fékrendszert a Continental Budapesten
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Füst, Gumi, Lóerő – A Forma–1 Budapest utcáit is beveszi!
Szeptember 20-án és 21-én Budapest utcái motorsport-őrületté alakulnak át, amikor a Red Bull Showrun első alkalommal hazánkba látogat. A látványos esemény főszereplője nem más, mint David Coulthard, a Red Bull Racing korábbi F1-es pilótája, aki ismét volán mögé ül, hogy lenyűgözze a közönséget.
A Zöld Pokol királya: A Xiaomi SU7 Ultra megdöntötte az elektromos autók körrekordját
A Xiaomi elektromos járművekkel foglalkozó részlege, a Xiaomi EV, jelentős eredményt ért el: az SU7 Ultra szériaautó 7 perc 4,957 másodperces köridővel új rekordot állított fel az elektromos E-szegmensű járművek kategóriájában a legendás Nürburgring Nordschleife pályán. A rekordot már az első próbálkozás alkalmával sikerült elérni, méghozzá a pályacsomaggal felszerelt változattal – ezzel a Xiaomi SU7 Ultra a nagy teljesítményű elektromos autók élvonalába került.
Újabb győzelemre hajt a győri SZEnergy Team
A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt három évben zsinórban nyerte meg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell Eco-marathon városi kisautó kategóriáját – minden alkalommal új világrekorddal. A csapat a napokban mutatta be legújabb fejlesztésű járművét, amellyel a lengyelországi Kamień Śląski városában, a Silesia Ringen megrendezett idei versenyen állnak rajthoz.
Új irányt vesz az európai mobilitás: szigorúbb normák, rugalmasabb átmenet
Az európai mobilitás forradalmi átalakuláson megy keresztül: a klímacélok teljesítése érdekében az EU folyamatosan szigorítja a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó előírásokat. Ugyanakkor igyekszik rugalmasabb átmenetet biztosítani a gyártóknak és piaci szereplőknek. A CAFE-szabályozás célja az új autók és kisteherautók átlagos CO₂-kibocsátásának csökkentése úgy, hogy az ösztönözze az átállást, de ne ellehetetlenítse azt. Bár elsősorban az autógyártókra vonatkozik, a vállalati flották és flottakezelők is kulcsszerepet kapnak a változásokban.
A prémium abroncsgyártás jövője: verseny és innováció
Tokaji Vilmos, a Continental Tires Délkelet-Európáért felelős értékesítési igazgatója szerint ma már nem kell választanunk a környezeti fenntarthatóság és a közlekedésbiztonság között. A legmodernebb abroncsok képesek mindkét szempontnak megfelelni. A gumiabroncsipar gyors ütemben változik: miközben az alacsonyabb árkategóriájú, ázsiai márkák teret nyernek, a Continental továbbra is a prémium szegmensre összpontosít, és olyan innovációkat valósít meg, amelyek túlmutatnak a jelenlegi elvárásokon.