Robban a klímapiac, ilyen készülékeket keresnek a magyar háztartások

forrás: Prím Online, 2024. július 10. 18:44

A hivatalos adatok szerint immár a hazai háztartások több mint negyede rendelkezik légkondicionálóval, szemben az egy évtizeddel ezelőtti mindössze 4 százalékkal. Az LG tapasztalatai szerint a vevők egyre tudatosabbak, és még a szezon előtt vásárolnak, de a kánikula beköszöntekor így is a többszörösükre nőnek az igények.

Az, hogy egyre forróbbak a nyarak, és ez ellen mind többen szeretnének védekezni, igyekeznek otthonukat komfortosabbá tenni, a klímaberendezések hazai elterjedtségének erőteljes növekedésén is tetten érhető. A KSH adatai szerint  egy évtizeddel ezelőtt csupán a hazai háztartások 4 százaléka rendelkezett légkondicionálóval: a skála két végét Budapest (8 %), valamint Észak-Magyarország, illetve a községek (1-1%) jelentették. 2020-ban már 14 százalék volt az országos átlag, és immár nem csak Budapest (19 %) állt magasan ezen érték felett, hanem a dél-alföldi régió is, a maga 21 százalékos mutatójával. A klímaberendezések terjedése töretlen, hiszen a 2022-es népszámlálás adatai szerint már a hazai lakásállomány 27 százaléka volt légkondicionált, ezen belül pedig leginkább a 2010 után épült otthonokba szerelték be a készülékeket (56 %).

 

 

Az idén is beköszöntött a kánikula, és minden bizonnyal ebben az évben is sokan hagyták az utolsó pillanatra a készülékvásárlást, illetve a beszerelés megrendelését. "Az utóbbi években egyre tudatosabbak lettek a vásárlók, vagyis egyre inkább jellemző az, hogy időben, még a szezon előtt vásárolnak és telepíttetnek, de ettől függetlenül arra számítunk, hogy a kánikulában a többszörösükre nőnek az igények" – mondta Falvi József,  az LG magyarországi Air Solutions üzletágának értékesítésért felelős vezetője. Az LG tapasztalatai szerint a vevők tudatossága – nem függetlenül az energiaárak terén kialakult bizonytalanságtól – ott is tetten érhető, hogy immár mindenki úgy tervezi a vásárlást, hogy a készüléket fűtésre is akarja használni: az átmeneti, nem túl hideg időszakokban ezzel oldja meg gazdaságosan a fűtést, vagy eleve egész éves használattal számol. Ennek megfelelően mind többen keresik kiemelkedően energiatakarékos, inverteres készülékeket. "Azok számára, akik fűteni is szeretnének a készülékeikkel, azt tanácsoljuk, hogy ne méretezzék túl a berendezéseket, gondoskodjanak a kültéri egységben télen keletkező kondenzvíz elvezetéséről, illetve a beltéri egység oldalfali elhelyezése esetén számoljanak azzal, hogy a meleg levegő felfelé száll." – tanácsolja a szakértő.

 

 

Mindemellett az árérzékenység is fontos jelenség a magyar piacon: a magyar fogyasztók előtérbe helyezik a jó ár-érték arányt. Ahhoz pedig, hogy a klímát valóban gazdaságosan lehessen üzemeltetni – szem előtt tartva az optimális energiafogyasztás és a készülék élettartamát is –, fontos a rendszeres karbantartás, ám ezen a téren van hova fejlődnie a magyar piacnak. "Szervizes kollégáink tapasztalatai szerint a legtöbben nem takarítják, takaríttatják kellően gyakran sem a beltéri, sem a kültéri egységet, márpedig ennek elmaradása akár egészségi kockázatot is jelenthet. Ha a készülékeket hűtésre és fűtésre is használják, akkor évente kétszer érdemes szakemberrel átnézetni, kitisztíttatni."

 

 

Az egyszerű oldalfali, vagyis egy beltéri és egy kültéri egységből álló „split” klímáknál átfogóbb megoldást jelentő, komplett hűtési-fűtési megoldásként értelmezhető hőszivattyús rendszerek elterjedtsége ugyanakkor egyelőre szerénynek mondható. A KSH népszámlálási adatai szerint 2022-ben a hazai lakásállomány mindössze 2 százaléka rendelkezett ilyen berendezéssel. Igaz, az egyre szigorodó, a megújuló erőforrásokat  egyre inkább előtérbe helyező energetikai előírásoknak köszönhetően a 2010 után épült lakások esetében már 13 százalékos arányról beszélhetünk. "Mi is azt tapasztaljuk, hogy – főleg az új építésű házaknál – egyre többen keresik a gépi szellőztetést is magában foglaló komplexmegoldásokat. Mindemellett arra számítunk, hogy az új otthonfelújítási támogatásoknak köszönhetően egyre többen döntenek úgy, hogy hőszivattyús megoldással korszerűsítik a 1990 előtt épült családi házuk fűtési rendszerét" – mondta Falvi József.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Xiaomi bemutatta a MIX Fold 4 és a Xiaomi MIX Flip készülékeket

A pekingi ShouGang Stadion adott otthont a Xiaomi rendezvényének, amelyen Lei Jun, a társaság alapító-vezérigazgatója megtartotta 2024-es beszédét, bemutatva az új Xiaomi MIX termékcsaládot. A Xiaomi újabb innovációt valósított meg az összehajtható telefonok terén, köszönhetően a felhasznált anyagokra, a szerkezetre és a hálózati funkcionalitásra is kiterjedő technológiai fejlesztéseknek. 

2024. július 22. 18:51

Imádják a Netflixesek az olcsóbb, reklámalapú előfizetést

A Netflix legújabb jelentése szerint a felhasználók körében egyre népszerűbbek az olcsóbb, reklámalapú előfizetési csomag – írja a marketinglife.hu.

2024. július 22. 17:03

Fontos lépéseket tett a VGP a fenntartható jövő felé

Jelentős eredményeket ért el ESG területen 2023-ban a VGP, a logisztikai és könnyűipari ingatlanok európai szolgáltatója. A csoport tavaly jelentős, 2 054 tonna CO2 megtakarítás mellett csökkentette ingatlanjaiban a vízfelhasználást, 23%-kal redukálta a bérelt területek négyzetméterenkénti energiaintenzitását, és felgyorsította a fotovoltaikus energia alkalmazását, amely tavaly 79,9%-kal nőtt az előző évhez képest. A földterületek kiválasztásánál a VGP olyan lehetőségekre összpontosít, amelyek jól kapcsolódnak tömegközlekedési hálózatokhoz, 2023-ban ezek elérte a 96%-ot.

2024. július 22. 15:19

Stabilizálódást mutat a pénzügyi vezetők előrejelzése: a legtöbben nem terveznek átszervezést

A pénzügyi vezetők (CFO-k) 70%-a nem tervezi átszervezni pénzügyi osztályát a következő két évben – állapítja meg a Deloitte 2024-es közép-európai CFO-felmérésének kiegészítő tanulmánya, amelyben a szakértők a pénzügyi osztályok belső működését és változó szerepeit vizsgálták.

2024. július 22. 13:27

A mesterséges intelligenciával tuningolt névjegykártyák piaci robbanás előtt állnak

A vállalkozások közel 30 százaléka már most is a mesterséges intelligencia technológiáját használják a névjegykártyák készítéséhez, amelyben további 10 százalék növekedésre számítanak a 2032-ig – derül ki a Card in Move, hazai alapítású digitális névjegykártya gyártó cég összefoglalójából.  Az AI forradalmasítja a névjegykártyák világát, új szintre emelve a személyes és üzleti kapcsolatok ápolásának módját. Az AI-alapú tervezési megoldások a környezetkímélő szerepükön túl automatizálják a kapcsolatteremtés mögötti adminisztrációt, hiszen képesek egyből CRM rendszerbe importálni az újonnan megszerzett kontaktokat.

2024. július 22. 11:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55

A Schneider Electric a világ legfenntarthatóbb vállalata a TIME szerint

2024. július 4. 19:09

A legmodernebb digitális oktatási rendszert valósította meg a Delta Systems a Corvinus Egyetemen

2024. július 1. 12:59