NMHH-kutatás: emelkedtek a háztartások hírközlési kiadásai
Közel 21 ezer forint volt havonta egy átlagos háztartás hírközlési kiadása 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása szerint a hírközlési szolgáltatásokra, azaz mobiltelefonra, internetre, tévé-előfizetésre és otthoni (vezetékes) telefonra átlagosan 20 900 Ft-ot fizettek a magyarok. A kiadások több mint felét a mobilszolgáltatás, vagyis a hanghívások és a mobiltelefonnal használt mobilinternet díja tette ki.
Az NMHH éves rendszerességgel végez piackutatást a háztartások hírközlési szolgáltatásokkal való ellátottságáról. A felmérés alapján ezen szolgáltatásokra 2023-ban átlagosan 20 900 Ft-ot fizettek havonta, ez pedig 13 százalékkal több, mint az előző évben. A kiadásnövekedés még így is elmaradt az infláció átlagos mértékétől.
A hírközlési kiadások több mint felét (havi 12 400 Ft) a mobilszolgáltatás, vagyis a hanghívások és a mobiltelefonnal használt mobilinternet díja teszi ki. Ezt követi a tévészolgáltatás költsége (átlagosan 4100 Ft), majd az otthoni interneté (3500 Ft). Az otthoni telefont már kevesebben használják, így átlagosan csak 600 Ft-ot költ erre egy háztartás, a szintén kevesek által igénybe vett hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternetre pedig 300 Ft-ot.
A hírközlési összkiadásokba a hatóság munkatársai nem számolták bele a streamingszolgáltatásokat, azt ugyanis az emberek jellemzően közvetlenül a tartalomszolgáltatónak fizetik. Érdemes megvizsgálni, hogy miként változott a szolgáltatások tartalma, hiszen a kiadások növekedését a több vagy jobb szolgáltatás iránti igény is indokolhatja. Ennek ellentmond, hogy 2022-ről 2023-ra az otthoni telefon igénybevétele jelentősen lecsökkent (42 százalékról 31 százalékra esett), illetve a hagyományos tévészolgáltatásra előfizetők aránya is kismértékben, de mérséklődött. A háztartásokban használt SIM-kártyák átlagos száma (ami 2023-ban 2,0 volt) és a többi szolgáltatástípus igénybevételének aránya pedig jelentősen nem változott. Vagyis elmondhatjuk, hogy a kiadások annak ellenére növekedtek, hogy az emberek inkább kevesebb szolgáltatást vettek igénybe.
A háztartások kiadásnövekedése a mobiltelefon-szolgáltatások esetén volt a legjelentősebb. Míg 2022-ben havi 10 500, tavaly már 12 400 Ft-ot költöttek erre a háztartások, nem beleszámolva az esetleges készüléktörlesztést vagy mobilvásárlásokat. Ez 18 százalékos kiadásnövekedést jelentett. Mindkét évben a mobil-előfizetések 73 százaléka volt a számlás előfizetés, és háromnegyedéhez tartozott mobilinternet-szolgáltatás is. Az NMHH szakemberei lényegi bővülést a felhasználható adatkeret mennyiségében láttak. 2023-ban a megkérdezettek számlás mobil-előfizetéseinek 45 százalékához tartozott már 10 GB-ot meghaladó havi mobilinternet-adatkeret, míg 2022-ben ennek aránya csupán 32 százalék volt.
Kapcsolódó cikkek
- Nem vész el, csak átalakul a hagyományos média
- „Csak egy fotó, nem nagy ügy!” – a gyermekek online bántalmazása ellen küzd az Internet Hotline
- NMHH: egyre többet mobilnetezünk külföldön
- „Mit lájkol a gyerek?” – A szülőket segíti az NMHH új kiadványa
- Idén is biztosítja a Formula–1-rendezvényen használt rádióberendezések zavartalanságát az NMHH
- NMHH Podcast: médiatudatos szülő nélkül médiatudatos gyermek sincs
- Az NMHH a lakossági mobiltelefon-díjcsomagok kínálatának változásait vizsgálta
- Minden, amit tudni akarsz a mesterséges intelligenciáról – elindult az NMHH Podcast
- Újabb közösségi médiaszolgáltatók működési költségeihez járul hozzá a Médiatanács
- NMHH-elemzés nem csak gamereknek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
2025 legfontosabb technológiai trendjei
2025-ben a technológia újabb evolúciós ugrás előtt áll, amely alapjaiban formálja át az iparágakat, a globális gazdaságot és mindennapi életünket. A mesterséges intelligencia (AI) egyre fejlettebbé válik, a kvantumszámítástechnika és az edge computing terjedése új lehetőségeket nyit meg, míg a felhasználói élményre fókuszáló technológiák, mint az AR és a VR, egyre nagyobb teret kapnak idén – ezeket a trendeket prognosztizálják a Kingston Technology és az általa megkérdezett technológiai szakértők. De mit jelent mindez a vállalatok és a fogyasztók számára?
Vezérigazgatók előrejelzései 2025-re
A globális gazdaság gyorsulását a magyarországi cégvezetők 70%-a várja, a hazai gazdasággal kapcsolatban 60% nyilatkozott optimistán, de a saját vállalata növekedésében csak 39% bízik.
Arcfelismerés és adatvédelem: A Clearview AI legújabb botrányai
A közösségi médiában naponta milliók osztanak meg képeket családtagjaikról, barátaikról vagy épp saját magukról – de vajon elgondolkodtunk már azon, hogy hová kerülnek ezek a fotók? Ki férhet hozzájuk? Hogyan használhatják fel őket? A Clearview AI esete rávilágít arra, hogy az ártatlannak tűnő online jelenlét is hatalmas, ellenőrizhetetlen adatgyűjtéssé válhat. A Jaczkovics Ügyvédi Iroda szakértője részletesen bemutatja a céget és annak bírságolásának okait.
Megszületett Anna, a társkeresőket segítő AI
A mesterséges intelligencia egyre inkább átalakítja mindennapi életünket. Az üzleti világban például hatékonyabbá teszi a fordítói munkát, a kommunikációt, sőt még a döntéshozatalt is. Egyre több helyen találkozunk vele, sokszor észrevétlenül, a háttérben végezve el a feladatokat.
Diszkrimináció elleni reklámfilm és kiadvány készült
A Magyarországon élő külföldieket érő mindennapi atrocitásokat helyezi fókuszába az a reklámfilm, amely egy átfogó tanári kézikönyv megismertetését támogatja.