Újabb támogatásokról döntött a Médiatanács
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa pályázati eljárásai révén rendszeresen hozzájárul médiaszolgáltatók működéséhez és médiatartalmak készítéséhez. Szeptemberi első ülésén a testület többféle támogatás odaítéléséről is döntött. Az NMHH három esetben is a letelepedés helye szerint joghatósággal rendelkező társhatósághoz fordult amiatt, hogy a külföldön bejegyzett médiaszolgáltatók tévesen klasszifikálták a Magyarországon elérhető műsoraikat.
Összesen közel 81 millió forint sorsáról döntött a Médiatanács a RÁDIÓÁLLANDÓ2024 pályázat második fordulójában. A hírműsorok, közérdekű szolgáltató magazinműsorok, valamint tematikus magazinműsorok készítéséhez nyújtandó támogatás keretében 23 kereskedelmi és közösségi médiaszolgáltató között csaknem 73 millió, míg 3 kisközösségi médiaszolgáltatási jogosultsággal rendelkező médiaszolgáltató között több mint 7 és fél millió forintot osztott szét a testület a bírálóbizottság javaslata nyomán.
A Médiatanács pályázati eljárás keretében évről évre támogatást nyújt a magyarországi közösségi médiaszolgáltatások működéséhez is. A REZSI2024 pályázati eljárás négy fordulójában 69 pályázónak több mint 450 millió forint támogatást ítélt meg a testület.
Baranyai rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek kereskedelmi jellegű használatára indított pályázati eljárások ügyében is döntéseket hozott a Médiatanács szeptember 3-i ülésén. A Villány 100,9 MHz, illetve a Pécs 90,6 MHz rádiós frekvenciák használatára egyedüliként a jelenlegi médiaszolgáltató, a MAMBÓ RÁDIÓ Kft. nyújtott be pályázati ajánlatot. Mivel ezek megfeleltek a törvényi és a pályázati követelményeknek, ezért a testület mindkét eljárásban az egyedüli pályázó MAMBÓ RÁDIÓ Kft.-t hirdette nyertesnek.
A Médiatanács ugyanezen az ülésén megállapította, hogy a Rádió 1 szolgáltatója három alkalommal sem tett időben eleget a Balázsék című műsorszám egy-egy adásával kapcsolatban a jogsértés tényéről tájékoztató közlemény közzétételére vonatkozó kötelezettségének, amelyet a testület a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezések megsértése miatt, bírság kiszabása mellett rótt ki a médiaszolgáltatóra. A mulasztás miatt a szolgáltatót esetenként 100 ezer, összesen 300 ezer forint megfizetésére kötelezte a Médiatanács.
Az NMHH három ügyben is a joghatósággal rendelkező társhatósághoz fordult külföldön bejegyzett médiaszolgáltatók által tévesen megválasztott korhatár-besorolás okán.
A hatóság hivatalból vizsgálta a Való Világ 12. szériájának július 18-i, 24 órás közvetítését az RTL+-on, amely nagy sajtóvisszhangot váltott ki amiatt, hogy a streamingcsatornán látható volt egy jelenet, amelyikben az egyik férfi játékos női játékostársával erőszakoskodott, megalázó helyzetbe hozva ezzel. A hatósági ellenőrzés alapján – a magyar szabályozás szerint – felmerült az emberi méltóság, valamint a megalázó, kiszolgáltatott helyzetben lévő személyek médiatartalomban történő bemutatásának tilalmára vonatkozó rendelkezések sérelme. A hatóság értesítette a luxemburgi társhatóságot a vélelmezett jogsértésekről, egyúttal felkérte a szükséges intézkedések megtételére.
A holland társhatósághoz a Netflixen elérhető Wednesday című sorozat 1. évad 1. epizódjával kapcsolatban fordult az NMHH. Amennyiben ugyanis a médiaszolgáltató magyar joghatóság alá tartozna, az érintett műsorszám a IV. korhatári kategóriába (tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott) sorolandó lenne, tekintettel az erőszakos jelenetek realisztikus és részletező ábrázolására, azonban az epizódot a médiaszolgáltató tizenhárom éven felülieknek ajánlott minősítéssel látta el. A streamingfelületen ráadásul a korhatári kategória kizárólag akkor válik láthatóvá, amikor a felhasználó a műsorszám ikonjára kattint, holott a magyar szabályozás szerint a lekérhető audiovizuális médiaszolgáltatás műsorkínálatát tartalmazó felületen valamennyi műsorszám minősítését jól látható módon fel kell tüntetni.
A cseh joghatóság alá tartozó AMC TV-n június 5-én 22 óra 32 perces kezdettel sugárzott, korhatáros reklámszpotot is tartalmazó reklámblokk esetében a képernyőn korhatárjelzés nem jelent meg, és korhatárra történő figyelmeztetés sem hangzott el, így a magyar szabályozás szerint a reklámszpot formailag az I. korhatár-kategóriában („korhatárra való tekintet nélkül megtekinthető”) került közzétételre. Mivel azonban a műsorszám a hatósági ellenőrzés alapján az V. korhatár-kategóriába (tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott) tartozna, a hatóság értesítette a cseh társhatóságot a vélelmezett jogsértésről, egyúttal felkérte a szükséges intézkedések megtételére.
A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.
Kapcsolódó cikkek
- Médiaszolgáltatókat bírságolt a Médiatanács
- Szerződéses vállalás megsértése és reklámriport miatt bírságolt a Médiatanács
- Tévéműsorok készítését támogatja a Médiatanács
- Bújtatott reklám miatt intézkedett a Médiatanács
- Pályázati támogatásokról is döntött a Médiatanács
- Médiatanács: hatósági eljárások indultak az RTL médiaszolgáltatója ellen
- Újabb eljárást indít a Médiatanács a Rádió 1 szolgáltatójával szemben
- A Médiatanács jelzésére intézkedett a holland társhatóság
- Médiatanács: a Tények Plusz több riportja miatt is eljárás indul
- A Viasat 3, az AXN és egy érdi rádió műsorait is vizsgálta a Médiatanács
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Hatalmas a kereslet a HONOR befelé hajlítható telefonjára
Kiválóan teljesített első napjaiban a már Európa több országában is kapható HONOR Magic V3. A Magyarországra október 1-jén érkező eszköz megjelenése első napján 56%-kal több eladást produkált, mint elődje, a HONOR Magic V2. A készletek kifejezetten korlátozottá váltak, de újabb, nagyobb szállítmány várható a napokban.
Az ARUBA Hackathon visszatért – 24 órás verseny a legjobb fejlesztők számára
A vezető európai felhőszolgáltató ArubaCloud a ComputerTrendsszel együttműködésben a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) szakmai támogatásával programozói hackathont rendezett idén szeptember 14-15-én, hogy ezzel is hozzájáruljon a magyarországi IT-tehetségek felfedezéséhez.
Megvannak a Marketer of The Year hazai jelöltjei
A legnagyobb hatású, legeredményesebb marketingesek elismerése céljából új díjat alapított a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ). A szakmai zsűri ajánlása alapján, az idén először szervezett díj jelöltjei: Balogh Barbara (Velux), Bánhegyi Zsófia (Szerencsejáték Zrt.), Beke Zsuzsa (Richter), Mérő Ádám (The Coca-Cola Company), valamint Pantl Péter (MOL Group). A “Marketer of The Year” exkluzív díjat szeptember 19-én a Marketing Summiton adják majd át. Az elismerés valódi különlegessége az, hogy annak első helyezettje képviseli Magyarországot a European Marketing Confederation által szervezett, 2025-ös “European Marketer of The Year Award”-on.
A Rubik-kocka 50. évfordulóját ünnepelték a Széchenyi-egyetem Innovációs Parkjában
A Rubik-kocka feltalálásának 50. évfordulója alkalmából Rubik Ernő világhírű feltaláló volt a Széchenyi István Egyetem és a győri önkormányzat vendége szeptember 12-én. A Győri Innovációs Park aulájában, a Kocka néven ismert épületben Rubik-kocka-kirakó versennyel és pódiumbeszélgetéssel ünnepelték meg a jubileumot.
Szenzációs eredmény a Nemzetközi Mesterséges Intelligencia Diákolimpián
A négy magyar versenyző négy medált szerzett az első olyan mesterséges intelligenciára fókuszáló diákolimpián, amelyen nem csapatban, hanem egyéni versenyzésben mérték össze tudásukat. Az IAIO-t (International Artificial Intelligence Olympiad) az első alkalommal szeptember 8-12. között rendezték meg Rijádban.