Fókuszban az adatközpontok energiafogyasztásának visszafogása
Idén szeptember 15., jövő évtől pedig május 15. a határidő, amikor a legalább 500 kW teljesítményigényű informatikai berendezésekkel rendelkező adatközpontok tulajdonosainak és üzemeltetőiknek nyilatkozniuk kell az energiahatékonyságukról.
Németországban már a 300 kW feletti teljesítményigény esetén jelentéstételi kötelezettség van, és kérdés, hogy a 2030-as klímasemlegesség eléréséig a szabályozás hogyan változik, milyen mértékű hatékonyságnövelésre lesz szükség – hívja fel a figyelmet a H1 Systems. Az általa megkérdezett, jelentéstételre kötelezett cégek az energiafelhasználás javításával már az elmúlt években is foglalkoztak, de a veszteséghő hasznosítása még csak most kerülhet fókuszba.
Az adatközpontok globális villamos energia igénye 2026-ra megduplázódhat
Hogy az adatközpontoknak a klímasemlegesség elérése terén egyre nagyobb figyelmet kell kapniuk, azt mi sem támasztja alá jobban, minthogy a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint az adatközpontok 2022-ben 460 TWh villamos energiát fogyasztottak, ami a globális villamosenergia-felhasználás 2 százalékát jelenti. Az előrejelzések szerint az adatközpontok villamosenergia-fogyasztása 2026-ra megduplázódhat, hiszen az olyan energiaigényes munkák, mint a mesterséges intelligencia és a kriptovaluta bányászat intenzív növekedési fázisban vannak. Jelenleg az adatközpontok villamos energia igényének nagy része, mintegy 40 százaléka a hűtéssel hozható kapcsolatba. Éppen ezért a nagy adatközpontoknak a hulladékhő visszanyerésével is foglalkozniuk kell, amennyiben ez technológiailag és gazdaságilag megvalósítható – jelzi előre a H1 Systems.
Szeptember 15.: az adatközpontokon az EU szeme
A felülvizsgált Energiahatékonysági Irányelv értelmében azon adatközpontok tulajdonosainak és üzemeltetőinek, amelyeknek legalább 500 kW telepített IT kapacitásuk van, 2024-től nyilatkozniuk kell energiahatékonyságukról. A 2023-as adatokra vonatkozó jelentéstétel határidejét 2024. szeptember 15-re módosították, a következő évtől pedig – jelen állás szerint – május 15. lesz a jelentéskötelezettségi dátum. Ez alapján számos magyar vállalatnak is jelentenie kell a főbb teljesítménymutatóit az európai adatbázisba. A jövőt illető kérdés, hogy nálunk lesz-e a német vagy osztrák mintához hasonló, szigorúbb nemzeti jelentéstételi rendszer.
A jelentéstételre kötelezett vállalatok kiemelten foglalkoztak az elmúlt három évben az adatközpontjuk energiafelhasználásának javításával és a következő évben is erre készülnek – derül ki a H1 Systems saját ügyfelei körében végzett felméréséből. Továbbra is fókuszban marad ezeknél a vállalatoknál a szerverkihasználtság javítása is, de a vízfelhasználás mérséklése és a hűtési megoldások korszerűsítése már kevésbé foglalkoztatta a megkérdezetteket. Ez utóbbi, azaz a hűtési megoldások kérdése viszont a következő években már több cégnél előtérbe kerülhet.
Veszteségből nyereség is lehet
Az újabb generációs, egyre nagyobb energiasűrűségű szerverek miatt jelentős átalakításokra lesz szükség minden adatközpontban, hiszen a hőkibocsátás olyan mértékben nő majd az ilyen létesítményekben, amelyet az eddig alkalmazott technológiákkal nem lehet biztonságosan és energiahatékonyan kezelni. A hatékonyságot segítheti a keletkező hő másodlagos felhasználása is, ami szintén egy felfutóban lévő technológiai irány. A H1 Systems által vezetett 12 tagú nemzetközi konzorcium, a HEATWISE célja a jelentős IT-terheléssel rendelkező szolgáltatási épületek esetében a hulladékhő minimalizálása és az energiahatékonyság maximalizálása. Szeptemberi budapesti találkozójukon ennek fontosságát hangsúlyozta Németh Mihály, a vállalat ügyvezetője is. „A Párizsi Olimpia uszodakomplexuma egy közeli adatközpont veszteséghőjének segítségével temperálta a versenymedencék vízét a nyári játékokon. Ha egy ilyen sűrűn lakott nagyvárosban is megvalósíthatóak ezek a sok szereplőt, változatos szabályozói elvárásokat érintő, de mégis szinergikus fejlesztések, az jelentős lökést adhat az iparág fenntarthatósági törekvéseinek.”
_______________________
*A H1 Systems 2024 májusában kérdezte ügyfeleit az adatközpontüzemeltetés kapcsán. A kérdőívét főképp nagyvállalatoknál dolgozó IT vezetők és létesítményüzemeltetési vezetők töltötték ki.
Kapcsolódó cikkek
- Az adatközpontoknak is fel kell készülniük az AI terjedésére
- Körforgásos gazdaság az adatközpontokban is
- Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra
- Új lendületet ad a „zöld” IT törekvéseknek a Schneider Electric innovációja
- Egyre népszerűbbek a hálózatinteraktív UPS-ek az adatközpontokban
- Adatközpont-üzemeltetők digitális átállását gyorsítja fel az Eaton legújabb megoldása
- Úttörő megoldást vetett be a Schneider Electric és az Aeven
- Így lehet megzabolázni az adatközpontok energiafogyasztását
- Az adatközpontok új korszakát hozza el a STACK és a Schneider Electric együttműködése
- Az MI támogatására optimalizált adatközpontok kialakításához nyújt segítséget a Schneider Electric
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Podcastok forradalma: Így lesz 2025-re Magyarországon is a marketing egyik leghatékonyabb eszköze a „tévés rádióműsor”
A márkák és mikrofonok találkozása évek óta az egyik legdinamikusabban fejlődő marketing terület. Iparági becslések szerint csak az Egyesült Államokban 135 millió ember hallgat havonta legalább egy podcastot, de az online műsortípus hazánkban is kétévente duplázza a népszerűségét. Most nagyjából 1,5 millió magyar, azaz a netezők 20 százaléka követ valamilyen podcastot rendszeresen. Közülük egyre többen nézik is azokat! Az AllSet Media január 21-én publikált „Magyarországi social media előrejelzés 2025” jelentésében a saját adataira alapozva úgy becsüli: idén akár 30-40 százalékkal is nőhet a videó alapú céges kommunikáció.
AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat
Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.
K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve
A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.
Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?
Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya.