Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?

forrás: Prím Online, 2024. szeptember 15. 10:11

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy időt és kiadást spórolhat a digitalizáció és a mesterséges intelligencia használatával, de csak kevesen vannak, akik a megvalósítással valódi előnyhöz jutnak. Kurinyecz Gergely, digitalizációs szakértő a nagyvállalatok egyedi működésére szabott folyamatainak digitalizációjában szerzett tapasztalatai alapján segít felvázolni a szoftverek adta lehetőségeket, és mutat rá a gyakori buktatókra.

 

A lemaradás okozta pánik elkapkodott vagy felesleges MI bevezetéshez vezethet

 

Mindenki látja, hogy a mesterséges intelligencia rohamosan fejlődik, és egyre inkább ráég a gyertya a cégvezetők körmére, hogy vezessék be a használatát, hiszen érezhető a nyomás, hogy aki kimarad, az lemarad.

 

“Kutatások azt mutatják, hogy a kiváló vállalatok a technológiai fejlődéshez mindig a következőképpen álltak: ha közvetlenül hozzáköthető a fő tevékenységhez és a gazdasági motorhoz, akkor annak a technológiának az alkalmazásában élen kell járniuk. Ha nem, akkor csak annyit kell tenniük, mint a többieknek.

 

Kurinyecz Gergely

Gyakran látjuk, hogy megvan a szándék a digitalizációra, de a bevezetés során kimaradnak fontos lépések, így nem valósul meg a várt eredmény. Például a digitalizációval megpróbálják az addigi papíralapú, Excel-táblás működést lemásolni a cégek, elmarad a folyamatok átgondolása és egyszerűsítése. A szoftverek használatának épp az a lényege, hogy váltson ki feladatokat, kezelje az emberi erőforrás helyett az adatokat, és végezze el az ismétlődő teendőket” – állapítja meg Kurinyecz Gergely, a Prozenda ügyvezető igazgatója.

 

A digitalizáció kezdőlövése lehet a HR területe

 

Egy 100 fő feletti csapattal rendelkező cégnél az egyik legjobb hatékonysággal digitalizálható terület a HR. Egyrészt kész szoftverek állnak a vállalkozások rendelkezésére, nem feltétlenül van szükség távolról is jól látható összegekért hónapokon át tartó egyedi fejlesztést kérni, másrészt a megoldások közül találhatnak rugalmasan cégre szabhatóakat is.

 

A folyamatoptimalizálási szakértő több olyan területre is rámutat, melyek digitalizálásával és egyes folyamatok automatizációjával emberi munkaórákat spórolhatunk meg és tölthetnek a kollégák más hasznosabb, értékteremtő tevékenységgel.

 

“A HR digitalizáció a toborzástól indulhat, az álláshirdetések megírása és feladása történhet mesterséges intelligencia segítségével, a beérkező jelöltek adatainak kezelése, a velük való kommunikáció jelentős része automatizálható. Jellemzően sok időt vesz igénybe a HR-es kollégáktól az önéletrajzok átnézése, összehasonlítása, ezt a feladatot is le tudja venni a kollégák válláról egy megfelelően betanított AI program, ami pontozza, kiértékeli és az adatok alapján javasolhatja, ki legyen az a top 3-5 jelölt, akivel így több ideje marad a toborzást végző kollégának telefonon vagy személyes interjú során megismerkedni” – vázolja fel a digitalizáció szakértő, majd hozzáteszi: “Ezután a már meglévő alkalmazottak időnyilvántartása vagy szabadságolása is remekül digitalizálható terület, de akár a születésnapok, céges évfordulók, ruhaméretek vezetésében is nagy segítség lehet egy jó HR szoftver, megkönnyíti a személyes törődést és a családias légkör kialakítását egy nagyvállalatnál is, ami fontos elem az alkalmazottak megtartásában.”

 

A fenti területeken kívül pedig az onboarding során és a cégen belüli képzésekben is nagy szerepe lehet a HR digitalizációnak, hiszen ezek szintén nagy mennyiségű, ismétlődő feladatot jelentenek a HR munkatársak számára. De a munkatársi elégedettség felmérése, a teljesítménykiértékelés vagy épp a kilépő interjúk készítése szintén történhet egy felhőalapú és AI által megtámogatott rendszerben.

 

Freepik

 

A sok csábító lehetőség túl gyors bevezetése buktatókat rejt

 

A spórolás mértékét látva nem csoda, hogy a cégvezetők minél előbb, minél több területen szeretnék alkalmazni a digitalizáció lehetőségeit, és legszívesebben mesterséges intelligenciával végeztetnék a feladatok nagy részét. Egy jó rendszert használó toborzócég például anélkül bővülhet többszörösére, hogy új kollégákat kellene felvennie és betanítania. Azonban a szakértő felhívja a figyelmet a folyamatban rejlő buktatókra is.

 

“A Prozenda által kidolgozott bevezetési folyamat minden esetben felméréssel kezdődik. Ezt sokan szeretnék átugrani, mondván, hogy ismerik a cégüket, pedig ez az alapja a hatékonyságnövelésnek, ami a digitalizáció célja. A felmérés és elemzés után következik a tervezési szakasz, amit szintén sok vezető szívesen kihagyna, mert elsőre feleslegesnek tűnik, és néha nehezen fogadják el, hogy ez jelentős idő- és pénzráfordítás a teljes projektből. Valójában itt választjuk ki a sok megoldás közül a megfelelőt, ez határozza meg, hogy mennyire lesz a mindennapok során praktikus a rendszer használata. Ezután végre következhet az implementáció, – amivel legszívesebben kezdenének az ügyfelek – , természetesen teszteléssel kiegészítve. Szintén méltatlanul elhanyagolt feladat követi a bevezetést, az oktatás, melynek során a dolgozók részletesen megismerik a programok működését és melynek eredményeként ténylegesen el is kezdik használni azt. Zárásképp a visszaméréssel tudjuk finomítani és javítani a használatban lévő megoldás még tökéletlen részeit” – ismerteti Kurinyecz Gergely.

 

Az alaposan átgondolt és végigvezetett digitalizáció és a divathullám lekövetése között az a különbség, hogy előbbivel valóban gyorsul a vállalat működése, míg az utóbbi csak pluszterhet ró a felhasználóira.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A lámpák lekapcsolása már nem elég az energia-megtakarításhoz

A Schneider Electric nemzetközi kutatása szerint jelentős különbség van az ingatlantulajdonosok energiafelhasználással kapcsolatos elvárásai és a tényleges cselekedeteik között. A felmérés eredményei alapján a válaszadók több mint 80%-a fontosnak tartja az energiahatékonyságot, ugyanakkor sokak számára továbbra is a lámpák lekapcsolása jelenti a legfőbb energiamegtakarítási intézkedést.

2025. február 18. 13:11

Ezek 2025 legfontosabb IT trendjei

Az idei év technológiai fókuszterületei között az AI, az üzleti intelligencia és az automatizálás kerülnek a középpontba, míg a legnagyobb kihívásokat a költség- és humánerőforrás-korlátok jelenthetik – áll a Protechtor CIO Navigátor felmérésében, amely 70+ magyar vállalati IT-vezető véleményét tükrözi. Az innováció iránti szándék világos, hiszen a cégek 56%-a már rendelkezik előre kidolgozott digitalizációs stratégiával, ami jelentős előrelépés. Ugyanakkor a piacon komoly eltérések tapasztalhatóak: míg a vezetők többsége optimistán tekint a 2025-ös évre, és 50%-uk a bővülő IT-büdzséből várja a fejlődést, addig ugyanennyien aggódnak a változatlan vagy csökkenő pénzügyi források és a fokozódó technológiai verseny hatásai miatt.

2025. február 18. 10:00

Magyar és szaúd-arábiai digitalizációs fórum Rijádban

A Magyar-Szaúd-Arábiai Digitalizációs Klaszter tagjainak részvételével lezajlott Rijádban a magyar és szaúd-arábiai digitalizációval foglalkozó vállalkozások közötti üzleti kapcsolatok erősítését célzó üzleti fórum.

2025. február 17. 18:16

Vidéki Otthonfelújítási Program: Támogatás már nyugdíjasoknak is

A Vidéki Otthonfelújítási Program 2025 januárjában indult, és a legújabb kormánydöntés értelmében most már a nyugdíjasok is részt vehetnek benne. Bár nehéz pontosan meghatározni, hogy mekkora költséggel kell számolni egy átlagos fűtéskorszerűsítés esetén, van néhány tényező, amelyek segítenek megbecsülni a kiadásokat. Szakértői segítség nyújt a szabályok és a lehetőségek közötti eligibilitásban.

2025. február 17. 15:03

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Láss a Jövőbe: Innovációs pályázat a Z-generációnak

2025. február 18. 11:32

Az ESET nyerte az AV-Comparatives 2024-es Év Terméke díját

2025. február 13. 10:03

Tudatos és biztonságos online jelenlét a fiataloknak

2025. február 10. 14:59

Szoboszlai Dominik és a Liverpool: Hogyan követhetjük nyomon a mérkőzéseiket?

2025. február 7. 15:20