KPMG: Az AI megtart és felszabadít a HR területén

forrás: Prím Online, 2024. szeptember 30. 16:13

Óriási nyomás nehezedik napjainkban sok vállalkozásra: a jelenlegi gazdasági környezetben kell vezényelniük a gyors átalakulást, hogy a generatív AI korszakában is versenyképesek maradjanak. Eközben pedig, főként azokon a piacokon, ahol a humán tőke kritikus, arra kényszerülnek, hogy céljaikat az ideálisnál kevesebb emberrel érjék el. Ebben a helyzetben a tehetségek megtartása fontosabb, mint valaha. Ehhez azonban a HR területén a folyamatok átértékelésére és komoly változások bevezetésére van szükség – állapítja meg NextGen HR elemzésében a KPMG.

A KPMG elemzése szerint a globális munkaerő 40 százaléka fontolgatja azt, hogy idén elhagyja munkahelyét. A vezérigazgatók 71 százaléka egyetért azzal, hogy a tehetségek megtartása kihívást jelent. Ebben a piaci helyzetben a HR-csapatoknak két fontos feladata van: megtalálni a cégen belül értékes, de hezitáló munkatársakat, és a szervezetben maradásra ösztönözni őket, illetve hatékonyan toborozni további tehetségeket.

 

A munkavállalók már jó ideje nem csak a fizetést nézik munkahelyük kiválasztásánál. Fontos szempont lett például a fentarthatósági értékek képviselete vagy a munka és magánélet egyensúlya. A dolgozók szeretnék megbecsülve, biztonságban érezni magukat, és igénylik a fejlődés lehetőségét, az elismerést, a kellemes munkakörnyezetet. Az emberi erőforrásokkal kapcsolatos kihívások miatt a KPMG kutatása szerint a humánerőforrás vezetők 61 százaléka változtat a munkavállalói értékajánlaton.

 

AI: ahol tud segít

 

Egyértelmű, hogy a szervezetek stratégiájában az AI alapmodellek fontos szerepet játszanak majd a következő 3-5 évben. A globális vezetők 98 százaléka egyetért ezzel. A KPMG szerint a HR-funkcióknak alkalmazkodniuk kell, és a generatív AI-t is segítségül kell hívniuk, hogy megőrizzék a cég üzleti teljesítményeit és pozícióit a piacon.

 

„A technológia mindenképpen fontos szerepet játszik a folyamatokban. A mesterséges intelligencia komoly segítség például az önéletrajzok átválogatásában, a legjobb jelöltek kiválasztásában, de még akár az olyan egyszerű, de időigényes feladatokban is, mint az egyénre szabott válasz e-mailek generálása. A gépi tanulás révén a korábbi adatok alapján pontosabb előrejelzések készülhetnek az alkalmazottak várható lemorzsolódásáról vagy teljesítményéről, mint eddig bármikor. A generatív AI segít válaszokat adni a munkavállalók gyakori kérdéseire. A HR akár a munkaköri leírások elkészítésében is számíthat az AI-ra” – állítja Halász Erika, a KPMG Stratégiai és Működés fejlesztési üzleti tanácsadási terület vezetője.

 

 

Utánfutók, Gyakorlók és Úttörők a HR világában

 

A KPMG felmérése szerint a humánerőforrás igazgatók 60 százaléka a következő két-három évben megváltoztatja a HR működési modelljét. A vezetőknek a teljes modell kialakítását át kell gondolniuk, hogy teljes mértékben kiaknázhassák a technológia előnyeit. Ennek érdekében a szervezetek 53 százaléka új analitikai platformokba fektet be a HR-funkcióikon belül.

 

A vállalatok természetesen különböző fejlettségi szakaszban vannak az említett kihívások kezelése terén. A KPMG három típust különböztet meg: az Utánfutókat, a Gyakorlókat és az Úttörőket.

 

Az Utánfutók esetében a felsővezetés még nem igazán hallotta meg az idők szavát az emberi erőforrás menedzsment kortárs kérdéseit illetően. A felhőalapú technológiát rosszul vezették be, és a folyamatokat nem szabványosították az egész vállalaton belül. A toborzási, tehetségkutatási funkciók adminisztratív jellegűek, kevés hozzáadott értékkel. A HR és a munkavállalók között valószínűleg sok manuális interakció zajlik, nagyon egyszerű HR-adatokkal és jelentésekkel. Mindez leginkább a kormányzati, illetve közszférára, biztosítási brókerekre, kis építési társaságokra, kisvállalkozásokra jellemző.

 

A Gyakorlóknál már sikeresen bevezették a felhőalapú technológiát, széles körben összehangolt, szabványosított folyamatokkal dolgoznak. Kialakultak olyan jól finanszírozott és hatékony talent támogató csoportok, amelyek innovációval egészítik ki a technikai segítségnyújtást, az értékelést és egyebeket. A vezetők számára fontos az emberi erőforrásokkal kapcsolatos menetrend és a toborzási funkció kapcsolódik a szélesebb körű szervezeti stratégiához. Hatékony szolgáltatásmenedzsment működik, jó operatív jelentéstételi lehetőséggel. A Gyakorlók között megtalálhatók multinacionális vállalatok, nagy pénzügyi szolgáltató cégek és bankok is.

 

Az Úttörőknél már az összes back office folyamat szabványosított és egyetlen helyen keresztül elérhető. A központosított GBS (Globális üzleti szolgáltatások) funkció reagál az üzleti igényekre és a vezető technológiák által lehetővé tett legjobb élményt nyújtó kultúrában képzett. A HR és egyéb vállalati funkciók egy jövőkép és egy stratégia alapján, zökkenőmentesen működnek együtt. Ezt a szakaszt jellemzően az IT/GBS vezeti, és a HR hatáskörén kívül esik, mivel a szolgáltatásokat egy központosított támogatási funkció révén kell biztosítani.

 

Úttörőnek lenni

 

„A HR úgynevezett Úttörői élen járnak a kihívások kezelésében: a jelenlegi piaci nyomásra válaszul a jövőbe tekintenek, bátran újragondolják a korábbi funkciókat. Az embereket helyezik a középpontba, hogy digitálisan támogatott és társadalmilag felelős ambíciókat valósítsanak meg – példát mutatnak, és a helyes irányba navigálnak” – magyarázza Halász Erika. Olyan integrált és egymást erősítő képességekre összpontosítanak, mint a munkavállalói élmény, az adatok és elemzések, a munkaerő-formálás, a digitális HR és a tanulás. Hatékonyabb és eredményesebb HR funkciókat építenek ki, hogy a hagyományos toborzáson, bérszámfejtésen és elkötelezettségen túlmenően stratégiai hozzáadott értéket teremtsenek a szervezetük számára. Túllépnek az egyszerű technológiai fejlődésen, a digitális technológiát integrálják, hogy rendkívül vonzó munkakörnyezetet hozzanak létre. Az üzleti kérdések megválaszolására a kapcsolati analitikát, az emberi szociális hálózatok tudományát használják. Szintet lépnek a készségek elosztásában, hogy jobb módszert találjanak a tehetségek áramoltatására. Szerepet vállalnak a szervezeti cél meghatározásában és megvalósításában, az ESG-célok felkarolásában és az embereik bevonásában a nettó zéró stratégiába. „A magyarországi KPMG-nél a célok meghatározása megtörtént, a saját tanulmányunkkal összemérhető a HR keretrendszere. Ugyanakkor a folyamatok digitalizálásában még nekünk is fejlődnünk kell” – adott helyzetjelentést az úttörő szerepről Erős Zita, a KPMG HR igazgatója.

 

A KPMG szerint a HR-terület jelenlegi és jövőbeli kihívásaira leginkább a cégen belüli adatok alapján digitálisan feldolgozott és meghozott döntések adhatnak választ. A toborzás, a tehetség kiteljesítése, a motiváció, az alkalmazottak megtartása ma már mind kezelhető a cégen belüli, digitálisan megalapozott kampányokkal. A KPMG mindehhez széleskörű szakmai támogatást nyújt, segít elindulni és végigmenni az „Úttörővé” válás felé vezető úton.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Okos klímatechnológia a jövő otthonaiban

A Samsung részt vesz az ISH 2025 rendezvényen, amely március 17. és 21. között zajlik Frankfurtban, és amely a világ vezető szaniter-, fűtési és légkondicionáló (HVAC) ipari szakkiállítása. A vállalat innovatív megoldásokat mutat be, amelyek célja a kényelmet és az összekapcsolhatóságot javítani lakossági és kereskedelmi környezetekben.

2025. március 20. 20:51

A Wolt és a Yettel együttműködése: Mobiltelefonok és tartozékok egy kattintásra

A Yettel új értékesítési csatornát nyitott: elsőként a hazai mobilszolgáltatók közül a Wolt alkalmazásán keresztül is rendelhetők feltöltőkártyás mobiltelefonok, SIM-kártyák és különféle tartozékok a Yettel üzletekből.

2025. március 20. 19:28

A Xiaomi történelmi pénzügyi eredménnyel zárta a 2024-es évet

A Xiaomi Corporation közzétette a 2024. december 31-én zárult pénzügyi évre vonatkozó, auditált konszolidált eredményeit. A Csoport negyedéves bevétele először lépte át a 100 milliárd jüant a 2024. évi negyedik negyedévben, miközben az éves és negyedéves teljesítménye meghaladta a piaci várakozásokat. A Xiaomi éves árbevétele 35%-kal nőtt az előző évhez képest, és elérte a 365,9 milliárd jüant, míg a korrigált nettó nyereség 41,3%-kal, 27,2 milliárd jüanra emelkedett. A 2024 negyedik negyedévében a teljes árbevétel 109 milliárd jüanra nőtt, ami 48,8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, miközben a korrigált nettó nyereség 69,4%-kal, 8,3 milliárd jüanra emelkedett, így jelentősen túlteljesítette a piaci várakozásokat.

2025. március 20. 17:52

Sintra AI: Az új digitális asszisztens

A mesterséges intelligencia (AI) ügynökök egyre több területen jelennek meg, céljuk pedig a mindennapi munka megkönnyítése. A Sintra AI, egy új platform, azt ígéri, hogy segít automatizálni a napi feladatokat, így csökkentve az adminisztratív terheket. De vajon érdemes belevágni?

2025. március 20. 11:41

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

iPhone 17 Air: A legvékonyabb iPhone a láthatáron

2025. március 18. 13:29

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01

Különdíjas lett a Deloitte úttörő coaching programja

2025. március 9. 10:06