Nemes cél érdekében állt össze a Mentőalapítvánnyal a magyar mémlegenda
Közös edukációs kampányt indított az Országos Mentőszolgálat Alapítvány és Arató András, vagyis Hide the Pain Harold. A világszerte ismert magyar mémlegenda a tőle megszokott humorral ötvözve ismert slágerekre mutatja meg az újraélesztés helyes módját. A cél, hogy felhívják a figyelmet a laikus újraélesztés fontosságára, hirtelen szívhalál esetén az első 3-4 perc ugyanis létfontosságú, és a másodpercenkénti két mellkasnyomás életet is menthet.
Október 16-a az Újraélesztés Nemzetközi Napja. Az életmentés sikerének legfontosabb feltétele a gyorsan megkezdett és folyamatosan végzett mellkaskompresszió, valamint egy defibrillátor készülék lehető leghamarabb történő alkalmazása. Az időben megkezdett újraélesztéssel akár megháromszorozhatjuk a beteg túlélési esélyeit, azonban ha késlekedünk, minden egyes perccel 10 százalékkal csökken az életben maradás valószínűsége.
Az újraélesztés helyes módjára hívja fel a figyelmet az Országos Mentőszolgálat Alapítvány legújabb edukációs kisfilmje, melynek főszereplője Arató András. A Hide the Pain Harold művésznéven világhírűvé vált 79 éves magyar mémsztár elsőre igent mondott a megkeresésre.
A hirtelen szívhalál Magyarországon is az egyik vezető halálokok közé tartozik, naponta átlagosan 70 embert érint, és az esetek nagy részében közterületen történik meg a baj. Éppen ezért sokszor idegeneken múlik, hogy a beteg életben marad-e. Sokan viszont a pánikhelyzetben leblokkolnak, éppen ezért az edukációs kampány fő szlogenje is az: „merj cselekedni!”
Cápajelmezben és Shakirára is gyakorolt
Ezt teszi Arató András is, aki a kisfilmben a legkülönbözőbb stílusú dalokra gyakorolja az újraélesztést. A lényeg viszont mindig ugyanaz: másodpercenként kétszer nyomja a mellkast, 5-6 centiméter mélyen, kemény talajra fektetve, nyújtott kézzel, határozott mozdulatokkal.
„Szívesen elvállaltam ezt a kampányforgatást. Egyrészt a mentősökhöz apósom révén van némi kötődésem, másrészt pedig egy nagyon pozitív célt szolgál. Mindenki kerülhet olyan élethelyzetbe, hogy szükség van újraélesztésre. Fontos, hogy nem szabad ilyenkor bepánikolni” – fogalmazott Arató András.
Elárult annyi kulisszatitkot is, hogy a videóban látható szettjei közül a cápajelmezzel alaposan meggyűlt a baja. Egyrészt nem is hasonlított túlzottan az állatra, másrészt kicsi volt rá, harmadrészt pedig a cápa feje lebukott. Végül kitömték, egy stábtag pedig felmászott egy létrára és damillal tartotta felülről, hogy csúcson legyen a vízi ragadozó.
Arató András élvezte a közös munkát, és reméli, sokakat bátorít majd a videó, ha szükség lesz segítségükre. Elmondása szerint ha olyan helyzetbe kerülne, hogy újra kell élesztenie valakit, valószínűleg ugyanígy felül tudna kerekedni kezdeti félelmein, és ő is segítene.
Dr. Czakler Éva mentőorvos, az alapítvány kuratóriumának elnöke elmondta, számukra is inspiráló volt, hogy Arató András mennyire lelkiismeretesen odatette magát a forgatáson.
„Fontos, hogy növelni tudjuk az újraélesztési hajlandóságot a lakosság körében. Szó szerint életbevágó tehát, hogy minél többen lássák és megosszák kisfilmünket, hiszen laikusként sokat tehetünk egy ember életéért, míg ki nem érkeznek a mentők” – nyilatkozott a szakember.
Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány pontokba is szedte az újraélesztés lépéseit, hogy így nyomatékosítsa a teendőket.
• Vizsgáld meg a beteget. Szólítsd meg, ha nem reagál, ellenőrizd a légzését! Ha nem lélegzik, első dolgod a mentők hívása legyen (112), és maradj vonalban.
• Az újraélesztéshez fogd össze az ujjaidat. Az ujjbütykök mindig felfelé nézzenek. A kezed pedig maradjon nyújtva.
• Találd meg a ritmust a saját stílusodban, másodpercenként kétszer nyomd a mellkasát, 5-6 centi mélyen, kemény talajra fektetve, nyújtott kézzel, határozott mozdulatokkal.
• Addig folytasd a mellkasnyomásokat, amíg magához nem tér, vagy ki nem érnek a mentők.
Sőt, egy Spotify lejátszási listát is összeállítottak, rajta csupa olyan zenével, amelynek ritmusa jó ütemet ad a mellkasnyomások végzéséhez: https://open.spotify.com/playlist/6KnbnRrli9ngcK5wRHCEsH?si=pxU0LDS1RCqrX_s6xaJvug
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
20 millió eurós kötvénykibocsátás támogatja az AutoWallis Csoport nemzetközi terjeszkedését
Kedvező feltételekkel bocsátott ki zárt körben 20 millió euró összegű kötvényt az AutoWallis Csoport, mely hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat tovább erősítse meghatározó régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatói pozícióját. A forrásbevonás célja a 16 országban jelen lévő AutoWallis további nemzetközi terjeszkedésének, akvizícióinak finanszírozása.
Precízebb diagnosztika, biztonságos önvezető járművek
Minden eddiginél gyorsabb és pontosabb méréseket végző szenzorok tesztelésében vesznek részt a Debreceni Egyetem szakemberei. A CERN-nel való együttműködés keretében olyan speciális detektorok összeállítása a cél, melyekkel az orvosi képalkotás, a gyógyítás, valamint a távvezérlés is sokkal precízebben végezhető a jövőben. A kutatást a HU-rizont program támogatja.
Megnyílnak az XR végtelen lehetőségei a Galaxy AI-jal!
A Samsung és a Google együttműködése új korszakot nyit a kibővített valóság (XR) világában. A „Project Moohan” kódnevű Android XR-headset* természetes, multimodális interakciókat és személyre szabott AI-asszisztens élményt kínál. A fejlesztés célja, hogy átlépje a fizikai határokat, és páratlan lehetőségeket biztosítson a felhasználóknak, hogy újszerűen ismerjék meg a világot és annak történéseit.
Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.
Egy budapesti, egy veszprémi és egy pécsi iskola nyerték el az Epson Magyarország díjait
Az olvasás népszerűsítésére és a kreativitás fejlesztésére az Epson Magyarország Olvasni jó! címmel iskolai versenyt szervezett, amely a közép- és általános iskolás diákokat célozta meg. A napjainkban egyre inkább elterjedő digitális eszközök és közösségi média hatására az olvasás iránti érdeklődés csökkenő tendenciát mutat, és már a legfiatalabb generációknál is egyre inkább háttérbe szorul a könyvek világa.