Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok
A serdülő lányok mintegy fele érzi magát kevésbé szépnek a közösségi médiafelületeken látottak hatására, mert sokukban nem tudatosul, hogy az online tér gyakran hamis valóságképet tár eléjük – egyebek mellett erre mutatott rá a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása, amely a 13–16 éves kamaszok közösségimédia-használati szokásait vette górcső alá.
A fiatalok számára a közösségi média ma már a hírfogyasztás, a szórakozás, a kapcsolattartás és a kapcsolatépítés első számú színtere. A témához kapcsolódóan megjelenő kutatások zöme a 16 éven felüli lakosság internet-, és közösségimédia-használati szokásait vizsgálja, így csak ritkán kerül szóba az ennél fiatalabb korosztály, illetve az, hogy ez a generáció miként érzékeli a közösségi médiában megjelenő tartalmak hatását a személyiségre, az énképre, valamint a testképre.
A kutatás eredményei rámutatnak arra, hogy bár a gyermekek többsége tisztában van a veszélyekkel, mégsem foglalkoznak kellő mértékben a megelőzéssel, így például jelentős részük nem megfelelő módon vagy egyáltalán nem korlátozza a nyilvánosan elérhető személyes adatait. A tanulmányból az is kiderült, hogy a gyermekek a közösségi média egyik legnagyobb előnyének a másokkal való kapcsolattartás, az új információkhoz való könnyű és gyors hozzáférés, valamint a szórakozás lehetőségét tartották. A kockázatok közül a legtöbben az online bántalmazást, az adatlopást és az ezzel összefüggésbe hozható fiókfeltörést, valamint a személyes adataikkal való visszaélést találták a leginkább fenyegetőnek.
Több korábbi tanulmány után a mostani kutatás is rávilágított az online közösségi platformok idealizáló hatásának jelentőségére. A fiúkat is érinti a megfelelési vágy a digitális térben látott idealizált képnek, a lányok mentális egészségére azonban a jelenség különösen nagy hatást gyakorol. A friss felmérések szerint a közösségi médiában látottak hatására a fiúk csaknem 18 százaléka, míg a lányok mintegy fele gondolta már magát kevésbé szépnek azokhoz a fiatalokhoz viszonyítva, akikkel a közösségimédia-felületeken találkoztak. Ez az adat egyértelműen rámutat arra, hogy amikor a gyermekeket tudatos médiafogyasztásra ösztönözzük, kiemelten fontos hangsúlyoznunk, hogy a közösségi oldalakon látott tartalmak gyakran nem a valóságot tükrözik, az ezeken látott referenciák pedig nem lehetnek reálisak a mindennapi életben, hiszen az online térben szinte mindenki csak a legjobb pillanatait osztja meg.
Bár a kutatás a digitális közösségi lét számos negatív hatására világított rá, egyértelműen láthatók a pozitívumok is, valamint az, hogy megfelelő tudatossággal az online tér nyújtotta lehetőségeket a kockázatok minimalizálása mellett aknázhatjuk ki. A tanulmány kiemeli, hogy fontos felvértezni a fiatalokat a szükséges információval, amellyel megtalálhatják a megfelelő egyensúlyt az online és offline világ között. A jövőben a szakemberek számára várhatóan az egyik legmeghatározóbb kihívás lesz annak kidolgozása, hogy hogyan segíthetik az ifjúságot az eddigieknél is hatékonyabban ezen egyensúly kialakításában és hosszú távú fenntartásában.
Kapcsolódó cikkek
- Így tudósított a nagyvilágról a hazai sajtó negyvenöt éve és ma
- Pedagógusokkal épít közösséget a médiatudatosság növelése érdekében az NMHH
- A valóságshow-gyártás kulisszatitkait mutatja be az NMHH friss tanulmánykötete
- Megújul az ÁHK-mutató – könnyebb lesz a mobiltarifák összehasonlítása
- Merj segítséget kérni! Online visszaélések elleni kampány a gyermekek védelmében
- Az NMHH mérőlaborja is látható idén a Kutatók Éjszakáján
- Internethasználat: az első tíz között Magyarország az Európai Unióban
- Ismét tévesen klasszifikált több médiaszolgáltató
- Októbertől ismét indul az ösztöndíjas Net-Coach képzés
- NMHH-kutatás: a gyakori tiktokozás ronthatja az álhírfelismerési készségeinket
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Dróntechnológia mesterfokon
A Gábor Dénes Egyetem első volt a távoktatásban, napjainkban első a digitális oktatásban. Az egyetem két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként alapított mérnökinformatikai és gazdaságinformatikai mesterképzést dróntechnológia specializációval – az első évfolyam végzős hallgatói a napokban tették le sikeresen a záróvizsgájukat.
Ismerd meg Sandberg új powerbankjeit!
A kedvező árú mobil és számítástechnikai megoldásairól híres dán márka, a Sandberg, két új, nagy teljesítményű hordozható akkumulátorral bővíti powerbank kínálatát. A Survivor 10000 PD30 azoknak a felhasználóknak készült, akik igazi kalandokra vágynak, míg a Connect 20000 PD20 a digitális nomádoknak és a folyamatosan úton lévő szakembereknek nyújt támogatást.
A One Alapítvány harca a spamrobotok ellen
A One Magyarország Alapítványa, az egyik vezető távközlési vállalat társadalmi szervezete, a nemzetközi Safer Internet Day alkalmából digitális szabadulószobát hoz létre. A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet a tudatos és biztonságos internethasználat fontosságára. Egy friss hazai kutatás szerint a 13-16 éves diákok 20%-a egyáltalán nem figyel a személyes adatainak védelmére az online térben, így a program különösen időszerű.
Új megoldás az akkumulátorgyártás minőségellenőrzésére
A Schneider Electric és a Liminal Insights együttműködése lehetővé teszi az akkumulátorgyártók számára, hogy csökkentsék a selejt mennyiségét és növeljék a gyártási hatékonyságot. A tesztek alapján már egy százalékos selejtcsökkentés is évente akár 10 millió dolláros megtakarítást eredményezhet.
A FoxPost alapítói befejezték küldetésüket
A FoxPost alapítói, Bengyel Ádám vezérigazgató és Lányfalvi Péter kereskedelmi igazgató lemondtak pozíciójukról. Döntésüket azzal indokolták, hogy elérték kitűzött céljaikat, és sikerült megtalálniuk a vállalat irányítására alkalmas utódot. Úgy érzik, küldetésük befejeződött, és elégedetten távoznak.