Nincs karácsony Kevin nélkül: górcső alatt a televíziós ismétlések
Már több mint száz magyar nyelvű televíziócsatornából válogathatunk, ezek programkínálata azonban nem mondható változatosnak: a vezető csatornacsaládok műsoridejük kevesebb mint tíz százalékában szolgáltatnak új tartalmakat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából.
Az elmúlt negyedszázadban megtöbbszöröződött a magyar nyelven sugárzó tévéadók száma, közöttük szörfölve mégis gyakran érezhetjük úgy, hogy csupa olyan műsorral találkozunk, amelyet már láttunk – hiába bővült ugyanis a csatornakínálat, az új műsorok felhozatala ezt a gyarapodást nem követte le. Az NMHH most a két vezető csatornacsalád, a TV2- és az RTL-csoport 26 adójának programkínálatát vette górcső alá egy 2021-es, valamint egy idei műsorhét vizsgálatával.
A hazai televízióadók száma a kétezres évek második felétől kezdett meredeken növekedni, emiatt a nézőközönség figyelme is egyre inkább megoszlott közöttük. Az új helyzetre válaszul, vezető pozíciójuk megőrzése érdekében a legnépszerűbb csatornaszolgáltatók tematikus mellékcsatornákat alapítottak – ezekkel szélesebb közönséget érhettek el, és jelentősen növelték az eladható reklámidejüket is. Produkcióik előállítási költségei azonban nem csökkentek számottevően, miközben csatornáik terjesztési kiadásai megugrottak, így egyre meghatározóbbá váltak a tévéadóik kínálatában a műsorismétlések. A tanulmány megjegyzi, hogy a folyamat elősegítette az új, friss tartalmakat kínáló szereplők, például az online streamingszolgáltatók előretörését is, illetve a fiatalok elfordulását a televíziózástól.
A legtöbb friss tartalommal egyértelműen a csatornacsaládok anyacsatornáin találkozhatnak a nézők, de a vizsgált műsorheteken ezek programjának is csupán tíz százalékát tették ki premiertartalmak. Mellékcsatornáik ennél is rosszabbul teljesítettek, átlagosan feleennyi újdonságot kínáltak a nézőiknek. A fő csatornákra nem voltak jellemzőek az egy héten belüli ismétlések, leánycsatornáikon azonban naponta hat-hét órában találkozhattak az érdeklődők újfent az előző napi kínálattal – amelyet aztán a hétvégén ismét megnézhettek. Mindeközben egyértelműen kimutatható a premierprogramok nézővonzó hatása: a friss műsorok jellemzően ötször magasabb nézettséget értek el a teljes népesség körében, mint a korábban már leadott produkciók.
A kutatás azt is vizsgálta, mennyire korosak a megismételt műsorszámok. Minél idősebb egy alkotás, annál nagyobb az esély arra, hogy a néző már látta korábban. 2021-ben a műsoridő kétharmadát 2017 előtt készült művek tették ki, és csupán tizenöt százalékát a vizsgálati évben készített produkciók. Az idei évre a műsorkínálat még inkább elöregedett, közel hetven százalék volt öt évnél régebbi, és csak kilenc százalék a vizsgálat évében született alkotások aránya.
Az újrajátszott műsorok tizenöt százaléka több adón is megjelent. Elsősorban az amerikai romantikus és akciósorozatokat ismételték előszeretettel a televíziók, így például a Szívek szállodája 2024-ben három helyen is futott (RTL, Cool TV és Sorozatklub), ahogy a New York-i és Miami helyszínelők is. A 2021-es és 2024-es eredményeket összevetve az is látható, hogy a csatornák gyakran mindkét évben műsoron tartották ugyanazokat a filmeket, sorozatokat vagy szórakoztató műsorokat, akár azonos évadokkal. Ez a fajta ismétlés kétharmadrészt a hazai produkciókat jellemezte, így például mindkét évben újranézhettük a Mi kis falunk és a Barátok közt epizódjait, a Mónika show-t és az Éjjel-nappal Budapestet is.
A tanulmány részletes eredményei már elérhetők az NMHH honlapján.
Kapcsolódó cikkek
- Az AI sem tudja, mégis kitalálhatja, hol nyugszik Attila király
- Elindult az NMHH Podcast 2. évada, fókuszban az online gyermekvédelem témájával
- A TikTok és a YouTube a tinédzserek első számú mobilos platformja
- Hatósági eljárások megindításáról döntött a Médiatanács
- Idén is példaértékű életműveket díjazott az NMHH elnöke
- A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
- A Black Friday-akciók veszélyeire figyelmeztet az NMHH
- Egyre több fiatal diagnosztizálja magát félre pusztán az internetre hagyatkozva
- Szerződéses vállalások megsértése miatt bírságolt a Médiatanács
- Ismerik, sokszor mégsem védekeznek a közösségi média veszélyei ellen a fiatalok
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Schneider Electric: Az ipari automatizálás új szintje Magyarországon
Magyarországon is elérhető a Schneider Electric teljes ipari automatizálási szoftverportfóliója, és most már egy kifejezetten erre a területre szakosodott csapat segíti a hazai ügyfeleket abban, hogy maximálisan kihasználják a megoldások kínálta lehetőségeket. Az AVEVA alkalmazások segítségével például akár 20%-kal is csökkenthetők a beruházási költségek, míg az EcoStruxure Foxboro DCS használatával akár 40%-kal is rövidíthető a meghibásodások javítási ideje. A Schneider Electric CONNECT platformja és a Flex előfizetési modellek egyszerű, gyors és rugalmas hozzáférést biztosítanak a felhasználók számára a cég szoftvereihez.
Digitális forradalom az akciós újságok piacán
A magyar felnőtt lakosság egyharmada már kizárólag digitálisan olvassa az akciós kiadványokat, míg 43 százalékuk vegyesen, mind online, mind offline formában lapozgatja őket. Csak a lakosság ötöde ragaszkodik kizárólag a papíralapú akciós újságokhoz – derült ki a Shopfully kutatásából. A digitalizáció ellenére az akciós újságok népszerűsége nem csökkent: a felnőttek 85 százaléka legalább havonta egyszer megtekinti őket, és szinte ugyanez a hányad elismeri, hogy ezek a kiadványok jelentős hatással vannak vásárlási döntéseikre.
Robokaland-nap a szegedi Karolina Iskolában
Március 22-én különleges programot rendez a Karolina Iskola: Szegeden először lesz Robokaland-nap, ahol a gyerekek újrahasznosított elektronikai eszközökből alkothatnak. Az iskola diákjai számára nem ismeretlen a robotika világa, hiszen évek óta részt vesznek a First Lego League Magyarország programjában. A robotika és programozás már az órák részeként is jelen van, és jövőre elindítják a Lego We Do 2.0 programot alsó tagozatosok számára is.
Új érintés nélküli fizetési megoldás magyar kereskedőknek
A Global Payments bevezette a Tap to Pay funkciót Magyarországon, amely lehetővé teszi a helyi kereskedők számára, hogy iPhone készüléken keresztül, a GP tom alkalmazás segítségével egyszerűen és biztonságosan fogadjanak el érintés nélküli fizetéseket.
Drónpilótaképzés a MATE és az ABZ Drone Kft. közreműködésével
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) és az ABZ Drone Kft. közös növényvédelmi drónpilótaképzése kiemelkedő népszerűségnek örvend, hiszen már több mint 500 sikeresen végzett hallgatót tudhat a program. Az ország legmagasabb színvonalú felnőttképzései folyamatosan elérhetők az év minden szakaszában.